Lindström Motorsport

18 oktober, 2022
av Lindstrom
Kommentarer inaktiverade för Snabba fakta om elmopeder

Snabba fakta om elmopeder

Vi har ju skrivit mycket om olika eldrivna fordon här på sidan. Så även elmopeder. Många av våra läsare verkar vara väldigt intresserade av just elmopeder då vi fått många frågor om detta. Eftersom vi har en god aning om vad som verkar vara intressant för våra läsare att få svar på så följer här en liten guide till dig som är intresserad av att köpa en elmoped.

Stora ekonomiska fördelar

Att köra elmoped har faktiskt många fördelar. Dels så är de snabba och smidiga. Faktum är att de accelererar betydligt snabbare än de flesta andra bensindrivna mopederna. Att köra runt med en elmoped i en stadsmiljö är därför ofta mycket behagligt. Även om man behöver bromsa och stanna mycket så kommer man tack vare en pigg elmotor under skalet snabbt igång igen. De kanske allra största fördelarna med elmopeden ligger dock förmodligen i den rent ekonomiska aspekten. Att ladda sin elmoped är relativt billig (även vid lite högre elpriser) om man jämför med att tanka den med bensin.

Vid rimliga elpriser så betalar mad traditionellt sett endast ett tiotals öre i kostnad per mil. Detta att jämföra med en kostnad på kanske upp emot tio kronor per mil om det är en bensindriven moped man rullar fram på.

Räckvidd- fördelar och nackdelar

Jämfört med en bensindriven moped så har elmopeden helt klart en nackdel i att dess räckvidd är lägre. Bensinen i tanken tar visserligen slut den också, men att tänka går ofta väldigt fort. Att ladda sitt batteri tar däremot längre tid. Om räckvidden är av stor betydelse så bör man satsa på en elmoped med att batteri med hög kapacitet. Ett större batteri tar dig längre. För en del användare som behöver köra riktigt långt kan en lösning även vara att ta med sig ett extrabatteri på färden. När batteriet är slut så kopplar man helt enkelt på batteri nummer två. När man sedan når sin destination så kan man passa på att ladda båda batterierna.

En nackdel med att ha två batterier är dock att dessa typer av batterier är relativt dyra. Litium-jon-batterierna har förvisso rasat i pris om man tittar på utvecklingen de senaste tio åren. Dock är denna teknik fortfarande relativt dyr. Batteriet är oftast den enskilt mest kostsamma komponenten i elmopeden, utan jämförelse.

Underhåll

Ett av de kanske största glädjeämnena med elmopeder är att de är enkla att ha att göra med rent underhållsmässigt. Bensinmopeder har komplicerade system och motorer som ständigt behöver underhållas för att må bra. Dessutom kan de relativt lätt gå sönder. Elmopedens motor saknar avancerade delar som lätt går sönder. En elmopeds motor är i stort sett underhållsfri under hela elmopens livstid. Självklart finns det andra komponenter såsom exempelvis däck som behöver bytas precis lika ofta som hos en bensindriven moped.

Hur länge håller batteriet?

Hur länge batteriet håller beror på en mängd olika faktorer. Hur man kör, hur ofta man man är ute och åker och så klart hur ofta man laddar batteriet spelar in. Självklart spelar även kvalitén på batteriet in. Generellt gäller regeln att man får vad man betalar för. Om man köper en lite dyrare elmoped av en känd tillverkare så kan man alltså räkna med att både batteri och mopeden i övrigt kommer att ha en längre livslängd jämfört med en billigare tillverkare och modell. Naturlig är att batteriet kommer att tappa i kapacitet år efter år, oavsett hur kvalitativt det är. Detta är en naturlig del av batteriets åldrande. För varje år som går så tappar det ett antal procent i kapacitet.

Kan man ladda utomhus?

De flesta elmopeder kan laddas utomhus. I många fall kan man även ta loss batteriet och bära in det i huset eller lägenheten för att ladda det där. När man laddar utomhus så bör man se till att moped och batteri står skyddat från regn. El och vatten går som bekant inte så bra ihop. Att låta elmopeden stå ute i regnet och ladda kan innebära en säkerhetsrisk. Det riskerar också att skada batteriet om man har otur.

28 januari, 2021
av Lindstrom
Kommentarer inaktiverade för Att bli en bra racingförare

Att bli en bra racingförare

Ibland får vi frågan, främst av barn och ungdomar, om hur man ska tänka och satsa för att bli en bra racingförare. Vi tänkte därför kortfattat ge några tips om var man kan börja och vad som krävs om man ska ha en chans att nå framgångar.

Go-kart

Det enklaste sättet, om man inte har någon erfarenhet av racing, för att få en känsla för hur det är att vara racingförare är att köra Go-kart. Go-kartbanor finns överallt runt om i vårt land. Go-kart är lättillgängligt och relativt billigt, därför är det perfekta stället att starta på om man vill börja med racing. Om man är ung så är ju fördelen med Go-kart även att man kan köra utan körkort eller krav på annan utbildning.

Innan man går vidare till större bilar så föreslår vi att man först blir en mästare på att köra Go-kart. Att bli duktig tar tid, detta kan innebära att man skaffar ett medlemskap på sin lokala bana för att kanske kunna köra flera gånger i veckan under ett halvårs eller ett års tid. Om man inte kan åta sig att köra så mycket, ja då kan man lika gärna ge upp planerna på att bli professionell racingförare. Klarar man däremot av detta, känner att man utvecklas, och tycker det är roligt så kan man sedan ta klivet till att börja köra med större fordon.

Ta lektioner

Om man ska börja köra racing med riktiga bilar så rekommenderar vi att man anlitar en lärare, någon som kör eller har kört racing på professionell nivå. Visst, man kan alltid läsa sig till mycket nyttig teori och man kan även bli en bättre förare bara genom att köra själv. Vill man bli riktigt bra är det dock nästan ett måste att man får vägledning av någon som vet vad de sysslar med. Att läsa sig till allt det finns att veta om en så pass handgriplig sport som racing är nästan omöjligt.

Öva öva öva

När man väl har läst på rejält och tagit lektioner så gäller det bara att man nöter med sig själv i billen. Det kommer kräva tiotusentals timmar av denna typ av nötning för att bli duktig på att exempelvis ta kurvor eller göra snabba beslut på banan som gör just dig till en vinnare när det verkligen gäller.

Även när man börjat tävla så gäller det att inte sluta öva på egen hand. Även de bästa racingförarna övar bra många timmar varje vecka, ibland ensamma på banan.

Några mer bra tips (på engelska) hittar du här.

24 december, 2019
av Lindstrom
Inga kommentarer

Formel E

Med fem säsonger bakom sig börjar Formel E etablera sig som en av de stora formerna för motorsport för det kommande decenniet. Bilarna blir bättre och bättre och intresset från allmänheten är på uppgående. Eftersom elbilar är framtiden så blir fler av bilföretagen intresserade av att slänga in stora summor pengar i El-sporten för att ligga i framkant. Racingen i sig har aldrig varit lönsam men för bilföretagen så har motorsport alltid varit ett sätt att marknadsföra sig på. Genom låta företaget bli en skapare av storslagna racingbilar så har man kunnat sälja mängder av personbilar till massan. Man vill helt enkelt skapa en image av att vara vinnare. Vinner man tävlingar med sina monsterbilar då spiller även stjärnglansen över på hela varumärket och det blir status att äga en bil av just det märket.

Även om de stora pengarna ibland kan förta lite av glädje i branschen så gör de ju även gott för alla oss som älskar bilar och racing. Där det finns pengar där finns det resurser. Resurser som kan läggas på innovation som ständigt förbättrar bilarna, ibland med små steg i taget, och ibland med fantastiska nya upptäcker som revolutionerar hela sporten. Märken som Audi, BMW och Nissan kommer ständigt med nya ideer och förbättringar som har fört Formula E framåt under dessa år. Nya bättre bromsar, bättre däck för bättre grepp och allt bättre mer kraftfulla batterier är exempel på innovationer som lyfter El-sporten till nya höjder.

Sportens betydelse för bilbranschen i stort

Teknologin inom racingen ligger ständigt i framkant. Här uppfinns koncept och tekniker som senare (ibland flera år senare) implementeras i personbilsindustrin. För en del kan tyckas att det är onödigt att lägga så mycket pengar på motorsporten, särskilt i dessa dagar när större resurser borde läggas på att ställa om hela samhället till ett mer hållbart sätt att leva på. MEN, faktum är att mycket av pengarna till El-sporten faktiskt gör nytta för samhället i stort och för miljön i synnerhet.

Som vi tidigare nämnt är det inom sporten många av de tekniska landvinningarna görs. Här görs nya upptäckter och förbättringar som sedan på sikt kan anpassas till mass-produktion. Vi talar om förbättringar som sparar energi och som ger bättre kvalitet till produkterna, allt för att spara på våra gemensamma resurser.

Utöver de tekniska innovationerna så gör El-sporten, och i synnerhet då Formula E att större fokus hamnar på möjligheten med eldrivna fordon. Genom att se vad dessa mästerverk kan prestera så förstår fler och fler att detta är ett fullgott alternativ, eller till och med ett bättre alternativ till fordon drivna av fossila bränslen. Sporten gör också att något som kanske tidigare ansetts vara lite töntigt istället blir mycket attraktivt. Första generationernas elmopeder och elbilar var långsamma och med dålig kapacitet. Det fanns ingen anledning för individer med motorintresse att ens titta åt dessa fordons håll. Denna bild tar tid att utradera i folks medvetande. Genom Formula E ges en bild av att elektriska fordon är bättre, snabbare och snyggare än vilken bensindriven monsterbil som helst.

28 juli, 2018
av Lindstrom
Inga kommentarer

El-motorsport

Kanske sticker jag ut hakan lite nu, men jag förutser att motorsport med elektriska fordon kommer fullständigt explodera de närmaste åren. Inom mindre än ett decennium så lär de ha gått om de sporter som använder andra drivmedel än el.

Varför är elektrifiering inom motorsporten nära förestående?

Tekniken är redo. Tidigare har eldrift varit lika med tråkigt. Eldrivna fordon har inte varit något för den som gillar fart och kraft. Detta har dock ändrat sig sedan många år tillbaka bland annat genom Teslas intåg på marknaden. Tesla gjorde eldrivet gick från att vara något töntigt till att bli coolt och exklusivt. Batteritekniken har genom åren blivit mer och med förfinad. Lätta och kraftfullare batterier gör att fordonen inte behöver väga så mycket samtidigt som de har massor av kraft för acceleration.

el-motorcykelMarknaden är redo. Folk blir mer och mer miljömedvetna när det gäller vad de själva kör. Många har sedan länge övergivit fossildrivna fordon till förmån för till exempel etanol. Nu börjar försäljningen av de eldrivna fordonen ta fart på allvar. Elbilar, elmopeder och elcyklar säljer som aldrig förr. Trots den stora ökning som nu märks av så är potentialen skyhög för fortsatt stor tillväxt. När fler får upp ögonen för att el-fordon verkligen kan konkurrera med exempelvis bensindrivna fordon i fråga om prestanda och driftskostnader så kommer takten i skiftet accelerera. När grannen, vännen eller släktingen skaffat en elbil eller en elmoped och talar gott om denna så kommer det påverka dig också, tro mig. Även när det gäller vilka motorsporter vi konsumerar så kommer miljöaspekten väga tungt. Precis som man tar hänsyn till klimatet och luften när man gör sitt inköp av bruksfordon så kommer konsumenten av bilsport med mera att ta hänsyn till sportens miljöpåverkan. Sporter som spyr ut svart rök och avgaser kommer sakta men säkert läggas till det förgångna enligt min mening.

Tre spännande el-motorsporter

Elmotorsporten är bara i sin linda, men det finns tre man kan titta på redan nu. De kommer alla skrivas in i historieböckerna som de trendsättare de är.

Formula E

Formula E är förmodligen den mest kända elektriska motorsporten. Den startade redan 2014 så den har ett rejält försprång när motorporten tar steget mot eldrivet. Banorna är relativt korta och betydligt mer ringlande än de hos formel 1. När bilarna bromsar så utvinns ny energi till batteriet som sedan kan användas i körningen. Ett populärt och innovativt inslag i sporten är den så kallade fanboosten, där allmänheten får möjlighet att gå in och rösta på sina favoritförare. Tre förare belönas med fanboosten som innebär att de under 5 sekunders tid under loppets gång får tillgång till 40 extra hästkrafter.

Electric GT championship

En motorsport som står inför sin officiella start snart efter detta skrivs. Alla tävlande kommer köra samma bilmodell, en modifierad Tesla modell S. Hur stor sporten blir återstår att se men den har alla förutsättningar för att bli riktigt stor. Serien har förberetts länge och det finns kapital och resurser bakom den, bara den får den publik den behöver så kan den bli något att räkna med i framtiden.

TT Zero

TT Zero är racing med el-motorcyklar och har anordnats sedan år 2010. Motorcyklarna är hundra procent batteridrivna och snitthastigheterna ligger kring hissnande 150 km/h. Min förutsägelse är att racing med motorcyklar, motorcross och mopeder snart kommer vara helt elektrifierade.

22 juli, 2018
av Lindstrom
Inga kommentarer

Formel 1

Formel 1 är tävlingarnas tävling inom motorsporten. Är man intresserad av fart och racing så finns det inget häftigare.

Vad är Formel 1

Formel 1 är ett koncept som utvecklats ur Grand Prix. Grand Prix är en kortfattat sagt en racingtävling med sjukt snabba bilar som funnits i, skulle jag tro, snart hundra år nu. Formel 1, eller bara F1 som det förkortas är tävlingar med ensitsiga bilar som går över asfalterade banor med både raksträckor och gott om kurvor. F1 är är i en klass för sig, det finns inga snabbare bilar i någon annan bilsport. Bilarna tar sig upp till 380 km/h timmen i de allra bästa förhållandena. Eftersom bilarna är små tekniska under med den absolut bästa spjutspetstekniken inom motorsporten så är det även en väldig dyr sport. Sporten finansieras bland annat genom enorma sponsorkontrakt. Dett är så klart en fjäder i hatten för kända varumärken att synas i dessa sammanhang samtidigt som sporten är helt beroende av kapitalet för att kunna existera. Bilarna designas och tillverkas av respektive stall men motorerna köps in av kända tillverkare.

Det finns speciella banor specialbyggda för ändamålet, men häftigast är väl ändå när tävlingarna äger rum i avspärrade delar av städer. Även om sporten har sitt ursprung i Europa så har den nu spridit sig över världen och körs i städer som till exempel Istanbul, Abu Dhabi och Singapore.

Om tävlingen

Ett lopp är ca 300 km eller max två timmar långt. Under loppets gång måste förarna göra ett depåstopp för att byta däck. Däcken slits obarmhärtigt mycket under ett lopp och det är ett måste att byta, minst en gång, men i praktiken blir det ofta två eller tre gånger. Själva däckbytet är ett skådespel av total effektivitet och är över på bara några sekunder. Själva tidsförlusten blir dock ca 30 sekunder att göra ett s.k. pit stop allt som allt, inklusive av- och påfart.

Omkörningar är inte så vanliga i formel 1 som i många andra motortävlingar varför en del menar att det är en tråkigare sport. Min åsikt är att det så klart finns poäng i åsikten att det inte hela tiden är så mycket action i denna sport vad det gäller just omkörningarna. Formel 1 har dock andra kvaliteter som väger upp för detta. Bilarna är till exempel mästerverk och att se dem komma upp i dessa otroliga hastigheter med hjälp av de skickliga förarna är belöning nog för någon som är intresserad av snabba bilar.

Länkar

Nedan följer några intressanta länkar för dig som vill lära dig mer om F1

Officiella sidan om F1

Svensk blogg om F1

Senaste nytt om F1 från ESPN