Välkomna till alplandet Schweiz och den 84:e upplagan av den mest prestigefyllda bilsalongen, den i Geneve. I år väntas cirka 800 000 besökare passera portarna på Palexpo som ligger i direkt anslutning till flygplatsen. Många av passagerarna ombord på planet var ute i samma ärende som vi, Peugeothandlare, hugande spekulanter eller generellt bilintresserade kunde jag konstatera. Massor av världsnyheter, europeiska nyheter och en separat LeMans-utställning samt lite övrig sightseeing i Schweiz skulle hinnas med.
Gnistrande väder, 10-15 grader varmt och en halv meter snö på taken, som dock smälte i snabb takt i den strålande solen. Det var ju här som man hade helt otroliga 5 meter snö i vintras på sina ställen!!!.
Om man ska säga något negativt om mässan är det värmen här inne. Säkert 30-35 grader i vissa montrar, men intresset för bilar överglänser den detaljen och vi inleder vår promenad i de 7 hallarna med den fina historien om Le Mans. Det evenemang som har listats av National Geographic som tävlingen nr:1 i alla kategorier. Enligt National Geographic är det här är ett evenemang som alla sportälskare måste besöka minst en gång i livet.
Det var 1906 som Automobile Club d lÓest, baserat i Le Mans, organiserade det första Grand Prix för Automobiler i historien. Och 17 år senare (1923) arrangerade samma klubb 24 timmars racet med två huvudmål, det ena var att skapa en populär bana av högsta kvalité och den andra var att låta dom ledande biltillverkarna testa sina bilars teknik och säkerhet.
Omkring 20 bilar var utställda och invigdes av självaste Jean Todt och Henri Pescarolo.
Lite modernare grejor hittade vi hos Abarth som firade 50 års jubileum som utställare i Geneve, 1964 var första gången man visade upp sina trimmade Fiatar. Detta är den nya Abarth 695 Biposto som är race-kitad för gatan och är basen för den nya Trofeo Abarth.
Även Abarth vill visa sitt arv. Och denna klassiker stal showen i deras monter.
Fler Italienare, Alfa Romeo visade upp sin Alfa 4C spider. Den lilla tuffa och snabba sportbilen som tappat taket. Men jag valde bilden på en klassiker även här. Så här såg Alfa Romeo ut när dom låg i topp på racerbanorna runt om i världen.
Ferrari och den Schumacherutvecklade California som man lägger ner mycket krut på att sälja. Men jag undrar om inte den klara röda färgen smäller högst i alla fall.
Maseratis concept ser lovande ut. Man kan ju alltid hoppas på att verkligheten blir slående lik.
Mycket tristare men kanske mer realistiskt alternativ. Kinesiska Qoros som jag skrev om 2013 laddar seriöst på Europa och har slagit alla konkurrenter på fingrarna i Euroncaps krocktester. Överlägset bäst att krocka i men bäst av allt är väl att inte krocka alls?. Men med tyska bilbyggare, Svenska SAAB-ingenjörer, Israelisk- Kinesiskapengar kanske dom lyckas sälja ändå?
Motorsport och ”fingerpojken” Vettels nya världsmästarbil? Vi kan väl hoppas att fler kan vara med och slåss i F1 2014. Och enligt resultatet i Australien kanske vi ser en lite mer blandad resultatlista i år.
Infinity som stöttar Red Bull ville glänsa med både ett snyggt F1-galleri.
Även ratten fick vara med och den åtråvärda världsmästarbucklan i montern brevid
Från Renaultdrivna skapelser till Peugeots värsting som en viss Sebastien Loeb körde till toppen, Pikes Peak i Coloradobergen på en rekordtid som troligen blir svårslagen. 875 kilo och 875 hästar.
– Man blir knockad varje gång man växlar sade Loeb efter den första provkörningen.
Om årets bil, Peugeot 308 är lika vass som denna kan jag inte uttala mig om men en gissning är att så inte är fallet.
Mercedes Benz hade kanske en av de största montrarna och visade tydligt upp alla olika modeller och färger men den som fångade mig var trimmningsfirman Carlssons skapelse i form av Mercedes ML.
Lite brittiskt, och Jaguar F-type som coupe. Snygg och slank och har tydliga drag över baken av sin föregångare E-type.
Mer klassiker. Den första Honda som deltog i Formel 1. 2015 skall motortillverkaren vara tillbaka i F1cirkusen igen. RA271 från 1964 som premiärkörde på Nurnbergring med Amerikanen Ronald ”Ronnie” Bucknum som chaufför. En V12 motor på hela 220 hästar drev denna maskin framåt och kunde varva 14000 men trivdes bäst kring 11000 varv i minuten.
Japanarna kom från fabriken med denna skapelse utan egentlig rutin och kunskap men ville visa upp sig i Europa. Men framgångarna uteblev så här inledningsvis, men man måste ju börja nånstans. Och Honda vann mästerskapet många år senare och kommer säkert tillsammans med Mclaren göra stordåd igen.
Honda Civic visade upp sin nyaste Type R och den WTCC-bil som Italienaren Gabriele Taquini rattade 2013.
Vi går ut för en nypa luft och kyla ner oss lite innan vi fortsätter i värmen. Men här var det lite kyligare när solen gått i moln och då kan det väl passa att värma sig med päls!
Gumpert, bilen som är namngiven efter Audis tidigare tävlingschef och som här visade sin måsvingade skapelse som ser ruggigt snabb ut. Föregångaren hade snabbast varvtid på Top Gears bana.
Svenskt i form av Kristian von Koenigseggs nya One1. Som just ska bli nummer 1. Den snabbaste gatlegala-bilen på marknaden. Vi får väl se. Men han har lyckats förr.
Lamborghinis ersättare av Gallardomodellen Huracan. Med en V10:a på en sisådär 550-600 hästar och fyrhjulsdrift duger gott för svenska förhållanden. Tuff i vilken färg som helst.
Det gäller att ha börsen i ordning om man ska ha värstingbilar och den allra fetast börsen går åt om man ska börja titta åt WRC-bilar och denna bebisblå Hyundai i20 WRC. Hyundai satsade på att visa upp sin dyrgrip med all rätt.
Volkswagen hade världsmästarbilen placerad i främsta led i sin monter medans Ford hade glömt bort Hirvonen och Evans bilar helt och hållet. Men så är ju faktiskt inte Ford med officiellt, men ändå.
Nya Mclaren P1 såg vass och frän ut. Med det tekniska kunnande som finns hos Mclaren borde resultatet bli lyckat. Men kanske inte något för magra plånböcker.
Opel hade med en Adam rallybil förra året men nu fick vi nöja oss med en Astra Xtreme som är byggd för att vara bland det raceigaste man kan hitta för gatan. Stolar, bälten och väghållning i bästa klass.
Subaru visade upp nya WRX STI för gatan och denna banpreparerade för 24 timmars Nurnbergring challange. 2 japanska förare och en tysk och en holländare delar glädjen att ratta Subarus nya monster som levererar en massa hästar och enorm styrka.
Ute igen och när syns Mercedes Geländerwagen som klättrar i konstgjord ställning för offroadkänsla av värsta sort. En vippbrygga på toppen känns säkert otryggt för vem som helst som inte är invigd i såna sammanhang.
På parkeringen vid mässan mötte vi den Svenska SAAB 2-taktare med besättning som skulle återskapa den resa som Erik Carlsson ”på taket” körde under Monte Carlo rallyt 1963. Tydligen var ett besök på bilsalongen inplanerat och jag hann varken fota eller prata med Svenskarna men jag satte mig på taket på hyrbilen i alla fall.
Vacker solnedgång får avsluta detta lilla reportage från Schweiz.
Bilsalongen är en av världens mest prestigefyllda och lockar mängder av besökare från hela världen. I år tyckte jag dock att det saknades lite av den där sista vassa udden hos biltillverkarna. Men jag är jättenöjd att få se så mycket fint som marknaden har att erbjuda. Men vem ska köpa alla dessa bilar? Tillverkarna har överkapacitet i fabrikerna och kunderna räcker helt enkelt inte till i dagsläget. Visst siktar man åt det kinesiska hållet och den växande marknaden där borta. Om inte våra styrande politiker i världen bromsar (dödar) bilindustrin helt och hållet med sina straffskatter på allt som rör sig!
Det är i alla fall roligt att se att bilar engagerar, intresserar och lockar de allra flesta, vilket bådar gott för framtiden.
Text & bild: Pierre Skytt