BMW Motorrad Vision Next 100 är en självbalanserande supermotorcykel

Två hjul är egentligen två för lite för att passa här på auto motor & sport. Men vi kan ändå inte undvika att spana in...
Annons

Två hjul är egentligen två för lite för att passa här på auto motor & sport. Men vi kan ändå inte undvika att spana in BMW:s nya superläckra konceptmotorcykel.

BMW Motorrad Vision Next 100 är en självbalanserande supermotorcykel

BMW Vision Motorrad Next 100 bygger vidare på samma tema som BMW:s tidigare konceptbilar under det här året, som firar koncernens 100-årsjubileum. Vi har fått se en framtids-BMW, en fräck Mini och en pampig Rolls-Royce. Och nu är det motorcykeldivisionens tur.

BMW Motorrad Vision Next 100 är en självbalanserande supermotorcykel

Den här hojen är så smart att föraren i princip inte ska behöva ha några skydd – inte ens hjälm. Det häftigaste är att BMW Vision Motorrad Next 100 har ett självbalanserande system för att hålla den upprätt både när den står stilla och när den körs.

BMW Motorrad Vision Next 100 är en självbalanserande supermotorcykel

Föraren får feedback på två sätt, dels genom en ”digital kompanjon” som kan komma med tips för hur ”upplevelsen kan optimeras” och dels genom att information visas i ett par breda glasögon som kan styras med ögonrörelser. Motorcykeln anpassas efter hur den körs och tar in data från omgivningarna.

BMW Motorrad Vision Next 100 är en självbalanserande supermotorcykel

Den läckra motorcykeln bygger delvis på kolfiberteknik och körs med en futuristisk ”icke-bensinbaserad kraftkälla”. Exakt vad det innebär vill BMW inte avslöja.

BMW Motorrad Vision Next 100 är en självbalanserande supermotorcykel

Motorcykeln bygger på något som kallas ”Flexframe” och som innebär att framhjulet inte riktigt vrider sig på samma sätt som på en vanlig motorcykel när föraren vrider på styret. Istället flexar hela ramen. I låg fart behövs inte så mycket kraft för att svänga men i högre fart finns mer motstånd för att ge bättre stabilitet. När motorcykeln ska köras iväg anpassas hela ramen och motorcykeln ”sjunker ihop framåt” för att förbättra aerodynamiken.

”Vanligtvis när vi utvecklar en motorcykel tittar vi fem till tio år framåt. Här tittar vi mycket längre fram och hittade några väldigt attraktiva prospekt”, säger Edgar Heinrich, designchef på BMW Motorrad.

Annons
Annons
Rulla till toppen