Viking Motor Park – på riktigt?

I 17 år har tidigare flygkaptenen Bo Fallbrink kämpat för att få alla tillstånd godkända för att bygga Sveriges modernaste raceranläggning, med Formel 1-standard, utanför Enköping. Nu är allt klart.

Ja, nästan i alla fall. Det saknas 460 miljoner som Fallbrink och företaget Aros Property Development försöker få in. För detta ändamål har ett erbjudande om att köpa aktier skickats ut till ett stort antal människor med bilintresse på ett eller annat sätt. Minsta aktieposten är en miljon kronor.

Det låter som en tung uppgift?

– Ja det är det, säger Bo Fallbrink, men vi har goda förhoppningar om att klara det. Alla tecken tyder på det. Och får vi inte ihop det, då blir det ingen bana. Svårare än så är det ju inte.

– Vi förfogar i dag över 160 hektar mark som vi har lyckats få loss till ett bra pris. Enbart marken är värd mer än 460 miljoner kronor, påstår Bo Fallbrink.

Pengarna ska användas till att bygga en 4,6 kilometer lång racingbana och en dragstrip som även kommer att användas som parkering vid andra arrangemang. Ett par depåbyggnader kommer också att uppföras på området som ligger alldeles intill E18 vid Enköping och kommer att döpas till Viking Motor Park.

Bo Fallbrink. Foto: Privat
Bo Fallbrink. Foto: Privat

Ursprungligen var det tänkt att även anlägga en ovalbana men de planerna har skrinlagts.

Och sedan då? Det kommer ju att kosta pengar att driva anläggningen?

– 30 miljoner kronor (av de 460) är öronmärkta för företaget Viking Motor Park AB så att de kan komma igång med aktiviteter omedelbart, säger Bo Fallbrink.

Är det verkligen så smart att försöka bygga en ny racerbana då stora klassiska banor som exempelvis Nürburgring och Hockenheim har ekonomiska problem och Silverstone har avsagt sig Formel 1?

– Deras problem är att de tagit dit Formel 1 vilket kostar oerhörda summor. Du ska till exempel kunna husera tusen journalister på ett Formel 1-lopp. Stora lokaler det.

– Även om vår bana kommer att hålla Formel 1-standard kommer vi inte att ansöka om tävlingar för detta, säger Bo Fallbrink.

En känd svensk bana som en gång i tiden höll Formel 1-standard, nämligen Anderstorp.
En känd svensk bana som en gång i tiden höll Formel 1-standard, nämligen Anderstorp.

Racingtävlingar är inte nog för att hålla en sådan här anläggning vid liv. Därför satsas det på att få in olika företag på området, gärna med inriktning på fordonsindustrin. Framförallt då den nya med elbilar och laddhybrider med mera som växer fort.

Ett Medical Centre, som det kallas på racingspråk, kan med fördel användas som hälsovårdscentral på vardagarna. Intresse för det finns.

Det är som sagt genom en aktieemission som pengarna skall komma fram. Den skulle ha avslutats 15 december 2017 men kommer att fortsätta över årsskiftet då några stora aktörer vill ha mer tid på sig.

Om allt går i lås kommer byggnationen att påbörjas hösten 2018. Detta för att kunna fördela räkenskaperna på två år i stället för ett.

Invigningen ska ske i maj 2019.

Fotnot: Banskissen ovan är från 2002 och inte up-to-date. Bland annat blir det ingen ovalbana. Tom Barnard som gjorde skissen är inte längre aktiv men Herman Tilke, som designat de flesta moderna Formel 1-banorna, har varit i Enköping flera gånger.

Men Viking Motor Park AB har inte lagt resurser, och pengar, på att ta fram en ny skiss innan allt är klart.