Nyheter

Europa-mästare Myrsell utmanar EM-jagande Tom Kristensson i skånska RS-premiären på söndag.
Aldrig förr har den skånska rallypremiären, SMK Hörbys Express-Specialen lockat ett så här stort och namnkunnigt startfält som släpps iväg nu på söndag den 15 april.

Totalt 77 ekipage ska ta sig an den 19:e upplagan av tävlingen ingående i RS-DM/Asfaltcup. I år bjuder man på en riktigt nyhet då hela tävlingen körs som varvlopp på Industriområdet i Hörby.
- Vi har gått ifrån de vanliga specilaproven och istället hänger vi på den här alltmer populära rallyformen där det är action hela tiden, berättar tävlingsledaren Patrik Persson och lägger till.
- Att det är populärare står helt klart då vi ökat startfältet med runt 20 bilar mot i fjol.

Nu är det inte bara många startande som SMK Hörby kan glädjas åt, dessutom har aldrig tidigare så många tungt meriterade förare anmält sig till årets rallypremiär. Bland de "tyngsta" är Europamästaren i Historiskt Rally, Mats Myrsell från Hedemora här kör dock den snabbe bilhandlaren inte någon av sina "gammel-Porschar". Istället luftar han det som betecknas som landets i särklass häftigaste tvåhjulsdrivna rallybil, en f.d racingbyggd Porsche 997 GT3. En annan "snabbing" är suveräne ledaren i Rally-SM, Kristian Johansson från Kinds MK som kommer med "vinnarbilen" i vinterns SM-tävlingar en Golf Kit Car.

Att i det här sammanhanget räkna bort en brittisk rallymästare, tillika med nio raka DM guld som fjolårsvinnaren i Hörby Mats Andersson från Eslöv är så klart helt omöjligt. I år låter han dock den lilla men ack så vassa Protonen vila och istället är det "VM-bilen" R2 Opel Adam som ska piskas runt på Industriområdet.

I en likadan Opel Adam sitter hemmaklubbens stora stjärna, tillika fabriksförare hos tyska Opel Motorsport med sikte på EM-guld, Tom Kristensson. Men Tom väljer att tona ner segerchanserna något.
- Om vi pratar totalseger så blir det nog i tuffaste laget med vår lite klenare Opel och mot värstingbilarna står vi oss slätt, menar Tom.
- Men självklart är det ändå seger som räknas och i klassen ska vi definitivt vara med och fajtas...


SMK Hörbys stjärna Tom Kristensson hos tyska Opel Motorsport gör i helgen sin allra första tävling på hemmaplan i den nya Opel Adam R2, samma typ av bil som han använde i EM-premiären på Azorerna.

En som håller med om detta är tävlingssekreterare Bertil Gunnarsson som håller en slant på Tom men menar att motståndet från de vanliga "asfaltspecialisterna" blir svårt.
- I synnerhet Joachim Grahn med sin häftiga och fyrhjulsdrivna R5-Fiesta kan bli tuff för resten av gänget, menar Bertil men enligt honom där finns fler segerkandidater, inte minst från egna klubben.
- Robin Svensson fick fjolåret förstört av en krånglande Peugeot men nu ska allt vara fixat och då är han en vinnarkandidat. Så även Joachim Kristiansson i sin häftigt ombyggda Opel eller Tommy Andersson med BMW:n Ej att förglömma, Sune Larsson, som byggt om sin Mitsubishi R5 från snön i Rally Sweden till asfalt på hemmaplan.


I fjol strulade SMK Hörbys Robin Svensson/Sandra Wybrands vassa Peugeot mest hela tiden. Nu är den dock uppfixad och då är samboparet givna i toppstriden i hemmatävlingen Express-Specialen

Nu finns där fler som säkerligen vill vara med och slåss om inteckningen i "Glentons Vandringspris", till exempel regerande DM-vinnaren Rolf Grybb, Hässleholm, gångna helgens vinnare på Orust, Anders Karlsson från Eslöv eller "Express-segraren" 2016, Mats Lundahl, Svedala.
- Vill nog säga att det är mer eller mindre omöjligt att plocka ut en riktigt stor förhandsfavorit, startfältet är alldeles för bra, summerar Patrik Persson.

Express-Specialen avgörs i tre heat där förarna kör banan tre varv och med fem till sex bilar ute samtidigt är den här tävlingsformen extremt publikvänlig.

Första start är klockan 10.30 och från tävlingscentra Stjärneborgs Auktioner är det gångavstånd till fina publikplatser. En av dessa är belägen vid Parkgatans början intill Kristianstadsvägen där det även kommer att finnas en speaker som kommenterar och ger publiken körtider plus annat intressant.

Text och foto
Tommy Svensson