Startsida / Inlägg

Förarnas däckval inför F1 i Baku

av Anna Andersson

Vi har precis hunnit hämta oss efter helgens race. Nu är det dags att ladda inför för nästa.
I F1-bloggen  får du förarnas däckval inför F1 i Baku.
Vid en närmare titt ser vi att det spretar åt olika håll. Både mellan teamen och inom teamen.
Pirelli tar med sig, ultrasoft, supersoft och soft, precis som till säsongsstarten. Det är inte så som i Kina att man hoppas över en gummiblandning.
Ferrari väljer exempelvis tio set av de ultramjuka seten hos båda sina förare, det gör Alfa Romeo Sauber också.
Mercedes däremot väljer nio ultramjuka set – medan Red Bull tar åtta.
Red Bulls förare väljer sedan samma antal av de olika blandningarna, men hos både Mercedes och Ferrari skiljer det sig lite. Det ser du om du kollar in bilen ordentligt.

Förarnas däckval inför F1 i Baku

 

 

Då ska du attackera Lewis

 

Formula One legend Niki Lauda, left, and last years' champion Nico Rosberg speak on TV ahead of the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 26, 2017. (AP Photo/Luca Bruno)
Nico Rosberg – nu som expert hos RTL och Sky. (AP Photo/Luca Bruno)

Annars kan vi konstatera att Nico Rosberg ger sin landsman Sebastian Vettel ett råd.
Attackera Lewis Hamilton och gör det nu.
Den regerande världsmästaren har inte alls samma fart som tidigare, är inne i en sämre fart och det var så Rosberg gjorde för att besegra Hamilton 2016.
– Lewis är inte i form. Han har alltid haft den typen av faser och så är det nu och det är det som Sebastian måste utnyttja, säger Rosberg till RTL.
– När man kämpar mot Mercedes och Lewis måste man ta max ur de situationer som han bjuder på. Så är det bara, för Lewis kommer tillbaka och då är han alltid tuff att tas med.
Bottas har slagit Hamilton i två race efter varandra Hamilton har valt att resa till fabriken för att förbereda sig inför nösta helg, och det är ingen självklarhet. Han har mycket att jobba med.
– Han verkar vara helt ur fas och förlorar lite motivation nör han  märker attd et inte fungerer, det såg inte alls bra ut, sa Rosberg efter Kinas GP.
Själv håller Hamilton inte med.
– Jag hade känslan av att jag presterade max, jag förberedde mig på samma sätt som alltid, men fick kämpa med bilen, sa han efter Kinas GP.
– Vi vet att vi inte nått dit vi vill, men jag hänger inte med huvudet för det. Jag vet att det är en tuff kamp som ligger framför oss och jag måste tillbaka till min normala nivå och ta många poäng.

För övrigt kan du kolla in Mercedes strategi under Kinas GP:

Det är intressant,  tar en kaffepaus;-)

Nästa race avgörs i Baku den sista helgen i april.

I dag testar för övrigt Ferrari däck åt Pirelli:

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB