Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Marcus Ericsson

Drömbeskedet till Marcus Ericsson

Marcus Ericsson är en av de tyngsta F1-förarna. 

Men nu har det klubbats igenom en regeländring som är till svenskens fördel. 

Från och med 2019 så kommer förarnas vikt inte att räknas in i bilens vikt.

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Foto: ANTONIN VINCENT / ANTONIN VINCENT / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE
Foto: FLORENT GOODEN / FLORENT GOODEN / DPPI MEDIA/IBL DPPI AGENCE DE PRE

Sedan Marcus Ericsson debuterade i formel 1-sammanhang har hans vikt legat honom i fartet. Inte för att Kumlasonen går runt och bär på några semesterkilon, utan för att reglementet är anpassat efter väldigt småväxta förare så som exempelvis Felipe Massa. 

Ericsson mäter 180 centimeter och de gör honom till en av de längsta förarna, något som av naturliga skäl gör det svårt för honom att väga lika lite som konkurrenterna som är 10-15 centimeter kortare. 

– Vikten är extremt viktig. Det är en oskriven lag att tio kilo på en formel 1-bil gör tre tiondelar per varv, och slår man ut det på 60 varv blir det rätt många sekunder, sa Ericsson till NA tidigare i år. 

Nya regeln hjälper Marcus Ericsson

För att kunna snabbare har Ericsson därför legat i hårdträning i vinter och gått ner fem kilo sedan nyår så att han ligger på 70 kilo. 

Samtidigt har han levt i hopp om en regeländring. Formel 1-kommissionen har tidigare lagt fram ett förslag om att neutralisera förarnas vikt. 

– Det tycker jag inte är en dag för tidigt, det har jag tryckt på sedan jag kom in i formel 1 för fyra år sedan, och det har andra förare snacka om långt innan också. Men processen har tagit väldigt lång tid, har Ericsson sagt till NA

Ericssons bästa resultat på över två år

Nu får han sin vilja igenom. 

BBC rapporterar att från och med 2019 så kommer förarnas vikt inte att räknas mot bilens, så numera kommer tyngre förare inte att straffas. 

Den här säsongen har hittills varit lyckosam för Ericsson. På Bahrains GP körde Ericsson upp sig från en 17:e plats till niondeplats och kammade hem sina första poäng sedan Italiens Grand Prix på Monza 2015, då han slutade på en niondeplats.

– Jag har gjort många bra race, men det är alltid något som hänt när det sett ut som att jag vart på väg mot poäng. Det är klart att det varit tufft mentalt, och att få vara tillbaka och ta poäng känns otroligt bra, sa han då

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.