Startsida / Inlägg

Kan Marcus Ericsson nå Q2 i kvalet till Spaniens GP 2018?

av Anna Andersson

Motorerna är i gång. Det är F1-helgen  Barcelona också.

Och inför deltävlingen på Circuit de Catalunya känns det som om Sauber är på gång. Kan Marcus Ericsson nå Q2 i kvalet till Spaniens GP 2018?

Charle  Leclerc var 12:a och Marcus Ericsson 14:e man på den första träningen, trots att man hade problem.

– Vi hade ett nätverksproblem i depån och vi kan inte skicka ut bilarna om vi inte har någon kontakt med dem. Det var väldigt frustrerande att tappa en timme på det, säger Marcus Ericsson.

– Men när vi kom ut på slutet kändes det bra och vi var bra med fartmässigt också och det höll i sig även till det andra passet.

Då var Ericsson 15:e man och Leclerc 16:e. Det bådar gott inför kvalet.

– Vi  måste kvala bättre, jag tycker att vi har haft bra racefart hela året men vi måste kvala bättre, säger Marcus Ericsson.

 

Potentialen finns i bilen

Han påpekar att det handlar om att hitta rätt med de supermjuka däcken. I dag var han lika snabb på de mjuka som de supermjuka däcken, men egentligen bör han vara en halv sekund snabbare med de supermjuka däcken. Samtidigt ska vi påpeka att han inte var den enda som var lika snabb eller snabbare med soft jämfört med den mjukare gummiblandningen.

– Supersoft har varit svåra att hantera, men det har varit en svår helg för många eller egentligen alla förare. Det är svårt att förstå sig på däcken, bilens balans och körningen, men det är också roligt. Det blir en större utmaning, säger Marcus Ericsson.

– Jag gjorde samma tid på supersoft  som på soft, men hade jag kunnat hitta lite mer där hade jag varit topp tio. Det finns potential  där, men vi har mycket jobb kvar att göra för att förstå oss på allt. Överlag tycker jag att det har varit en positiv dag, även om vi har jobb kvar att göra.

 

Kan Marcus Ericsson nå Q2 i kvalet till Spaniens GP 2018?

Lyckas även Charles Leclerc?

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team talks with the media at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Preparations, Barcelona, Spain, Thursday 10 May 2018.
Charles Leclerc  uppvaktad i Spanien (Sauber)

 

– Det var speciellt, säger han.

– De första loppen hade jag problem, jag använde jag egentligen bara gas, broms och växelspak. Jag hade inte koll på vad alla de där grejerna på ratten betydde, men sedan förstod jag det allt mer och tog ett stort steg framåt i Shanghai och sedan ytterligare ett. F1 är mer än att bara gasa och bromsa och jag tycker att jag visar tydligt att jag har gjort framsteg.

Han är övertygad om att Sauber är rätt ställe för honom att vara på.

– Jag har så mycket att lära mig och Sauber är en mycketvbra start. Jag måste jobba hårt och det är rätt tid i min karriär att göra det. Jag hoppas att jag en dag kan komma till ett bättre team, säger han.

– Jag drömmer om att köra en röd bil och det vore fantasiskt om den drömmen kunde slå in.

Inga stallorder – än

Red Bull's Australian driver Daniel Ricciardo waits in his car during the first practise session ahead of the Formula One Azerbaijan Grand Prix in Baku on April 27, 2018. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Inga stallorder – än så länge/ AFP PHOTO /

I Baku körde Red Bulls båda förare in i varandra. Nu går de åt samma håll – men teamet har påtalat att det blir konsekvenser om de kolliderar en gång till. Det betyder att det klarar sig från stallorder – än så länge.

– Vi har pratat igenom allt, diskuterat våra åsikter, säger Ricciardo.

– Vi förare krockade, men vi har också sett hur teamledningen upplevde det, hur ingenjörerna upplevde det och så vidare.

Och han påpekar en intressant sak:

– När man ser loppet i sin helhet en gång till är det klart och tydligt att vi skulle kollidera med varandra. Det byggdes upp under hela loppet, säger han.

– Men när jag bestämde mig för att gå på insidan så gjorde jag det tillräckligt tidigt.

Max Verstappen är rätt kall när han ger sin bild av det hela:

– Det spelar ingen roll vad jag tycker, vi körde ihop. Även om jag har en åsikt om det så spelar det ingen roll. Vi måste se till att det inte händer igen.

•••

 

 

Snabba nyheter

Vi kan notera att…

….Ferrari har placerat sina backspeglar på halo.

– Nu ser jag i dem, tidigare var det svårt i en viss vinkel, säger Sebastian Vettel.

…Robert Kubica var tillbaka på banan igen.

– Det kanske låter konstigt att säga att jag är nöjd med plats 19, men balansen var rikitgt dålig. Jag är glad över att jag behärskade bilen i så svåra förhållanden och med en så dålig balans, säger han.

– Det var inte specieltl känslosamt heller, det var en annan sak när jag testade första gngerna. Nu har jag kört sex, sju kanske åtta gånger och det börjar bli normalitet. Det är bra det.

…Kevin Magnussen är ute på djupt vatten igen. Pierre Gasly kallade honom för den farligaste föraren i fältet  efter tävlingeni Baku ochudner den första träningen inför Spaniens GP gjorde han en farlig omkörning av Charles Leclerc. Sauberföraren drog en lång ramsa med svärord över radion och domarna varnade Magnussen.

– Det var onödigt och hade kunnat vara farligt, är deras utlåtande.

…Sergej Sirotkin har ett straff med sig och flyttas tillbaka tre platser i starten påsöndag.

…Sauber var snabba på den första träningen. Det bådar gott..

..McLaren har en ny revolutionerande nos med sig. Mer om uppdateringsracet läser du här.

…Daniel Ricciardo kraschade under den första träningen. Det gjorde Lance Stroll också.

– Jag tror att det var en vindpust, vinden är väldigt stark just i kurva 4, sa Red Bulls stallchef Christian Horner.

…Sergio Perez tappade ett hjul under det andra passet. Det betyder böter för teamet.

…Kimi Räikkönen lämnade det andra passet med tekniska problem. Ferrari har ännu inte meddelat vad det handlade om.

– Jag vet inte vad som hände, säger finländaren i ett uttalande.

… Williams har stora nyheter och Robert Kubica i bilen, men inte heller det hjälpte. Kubica var 19:e man på träning 1 och Lance Stroll som krockade var sist.

…F1 kommer till Miami 2019, men Lewis Hamilton gillar inte alls layouten. Han vill hellre designa banan själv. Mer läser du här.

 

  Och guiden till helgens deltävling i Spanien – med fakta och statistik – hittar du här.

 

Kolla in denna – med Honda i topp

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB