F1-bloggen: ”Vad ska man säga om Hamilton?”

3:11 min

Spaniens GP. Än en gång spelade säkerhetsbilen en avgörande roll om vem som skulle vinna. Den här gången var det inte den riktiga utan den så kallade virtuella men samma regler gäller.

Sebastian Vettel dök in i depån för att byta däck. Rätt eller fel? Svårt att svara på men antagligen ja. Fick han de rätta däcken? Samma svar. Men som vad definitivt avgjorde till tyskens nackdel var att en annan bil var på väg in och Sebastian kunde inte köra iväg. Hade man släppt iväg honom hade det blivit ett straff för så kallad unsafe release.

Tysken tappade två placeringar. Från andra till fjärde.

Sebastian försvarar Ferraris beslut.

– Finns inget annat alternativ och jag kunde inte stanna ute. Vi sliter däcken snabbare än alla andra. Utifrån sett ser det annorlunda ut och det är dumt.

Hade du kunnat attackera Max?

– Nej. Jag var inte tillräckligt snabb. Trots att jag hade nya däck.

På Mercedes kommandobrygga kunde man inte hålla tillbaka ett leende. Scuderia skänkte dem en oväntad dubbelseger. Teamets strateger hade självklart räknat med att med nya däck skulle Sebastian utan större svårigheter köra ifatt Valtteri och bli tvåa. Den placeringen hade han ju efter första varvet. Max Verstappen stannade också ute och trots en en skadad framvinge på hans Red Bull kom Sebastian inte ifatt så det blev bara en fjärde plats.

Undrar om man på Scuderias kommandobrygga hittade nya svavelosande ord på italienska. Några fick också nya gråa hår när man ser hur man förlorade. En sak är helt klart. Hur mycket och hur bra man än förbereder sig och hur mycket information och olika scenarion som än matas in i datan finns det ingen given utgång. Det oberäkneliga händer alltid. Vilket automatiskt innebär att det finns en vinnare och förlorare. Och bägge är kanske överaskningar. Som Vallteri Bottas som sa att han var överraskad, dels för att Sebastian bytte två gånger, dels att hans egna däck var så bra att han kom in en gång som var planen.

Vad skall man säga om Lewis Hamilton?

Inte mycket och det är inte negativt. Tvärtom. Den regerande mästaren kontrollerade loppet från första till sista varvet. A drive in the park som man säger på engelska. Vad som dock kanske var lite överaskande var att han inte hade det minsta lilla problem med däcken. I de tidigare loppen har det blivit blåsor och i depån snurrade ryktet att Pirelli hade kommit med nya däck enligt önskemål från Mercedes. Självklart förnekar både Pirelli och Mercedes det och för en utomstående är det absolut omöjligt att veta om det är sant eller ej. Vad tror jag? Tvivlar på det. En konspirationsteori? Vem vet.

På en presskonferens fick Lewis frågan.

– Dum fråga och jag har inget svar, var allt han ville säga.

– Varför skulle Pirelli hjälpa oss, frågade Valtteri.

De som tror på konspirationsteorin säger att inom en snar framtid kommer alla Mercedes bilar att levereras med de italienska däcken. Lite svårt att svälja eftersom Pirelli och Ferrari alltid haft ett nära samarbete.

– Under vintertesterna fick Ferrari, McLaren, vi och alla andra blåsor på däcken, säger Mercedes teamchef Toto Wolff.

Scuderia svarar och säger att de hade aldrig problem med bubblor på däcken under testerna.

– Vi hade inte kunnat köra loppet med de däcken så av den anledningen ändrade Pirelli däcken, gjorde sulan tunnare, för att undvika att det blev blåsor och det lyckades man med, förtklarar Wolff.

De nya däcken har en sula som är 0,4 mm tunnare och det betyder att bilen är ett kilo lättare. Anledningen är alltså blåsorna men också att det är helt annan temperatur och banan fått en ny asfalt. Samma sak gäller för Le Castellet, där Frankrikes GP körs i sommar, och Silverstone.

– Jag har ingen aning om var ryktet kommer ifrån att vi har övat inflytande på Pirelli och Fia för att ändra däcken till vår fördel. Alla konspirationsteori är bara rent strunt.

– När vi förlorade sprang vi inte runt och försökte ta reda på om de andra gjort något som var fel. Vi löste själva våra problem.

Mercedes har haft problem när det varit alltför varmt och att bil, motor och däck trivts bättre när det var lite svalare.

– Ett mönster som vi också såg förra året så vi arbetar med ett system som ändrar på klimatet överallt där vi kör, sger Wolff med ett skratt.

Depån kan ibland vara en rolig plats.

Ett annat rykte påstår att Ferrari och Mercedes inte alls är ärkefiender och man bara låter det se så ut. De ibland lite hårda diskussioner är bara ett spel för publiken. I själva verket har de allians för att tillsammans stå enade i maktkampen mot de kommersiella ägarna Liberty Media när man skall skriva de nya kontrakten för tiden efter 2021.

Är Max Verstappen ett geni eller en galning?

Holländaren har fått myket kritik i år. Inte bara av teamet utan också av sin pappa. Försökt med omkörningar som slutat med nederlag. Dock inte på Circuit de Catalunya. Han körde på Lance Stroll bakifrån, inte Maxs fel, och en del av framvingen skadades och det ett par bitar lossnade. Ändå lyckades han, som det såg ut, utan större möda hålla Sebastian Vettel bakom sig. Så man kan ju fråga sig om den så omtalade aerodynamiken verkligen är så viktig. Självklart är svaret ja men när man ser en förare hålla samma tempo med en vinge som sitter lite på snedden kan man ju undra.

Inte heller i år kom Kimi Räikkönen i mål. Rena rama oturen och inget som Iceman kan hjälpa. Och för en gångs skull kan man inte heller skylla på någon i teamet. Bara på materialet.

Marcus Ericsson var en av de sista som kom in och bytte däck. Körde inte mindre än 36 varv innan det var dags. Ett tag låg han uppe på en sjunde plats men det var inte den riktiga. Tyvärr. I den andra stinten fick han problem med vänster framdäck och det är tyvärr inte första gången när han kör med de så kallade soft. Marcus körde ett bra lopp och ett par gånger försvarade han sin placering på ett sådant sätt att till och med den engelska före detta F- föraren Martin Brundle sa att det gjorde han riktigt bra. Tufft men helt just. Efter de 66 varven blev en 13:e plats.

Stallkamraten Charles Leclerc blev 10:e och fick därmed sista poängen.