Startsida / Inlägg

Wolff inför F1 i Kina: ”Det är inte Mercedes”

av Anna Andersson

Inför F1 i Kina söker Mercedes med George Russell och Lewis Hamilton svar.

Det gör vi också. Men Mercedes bil fortsätter att vara en gåta.

Nu svarar Toto Wolff på kritiken.

F1 i Kina
Inför F1 i Kina är Mercedes bil en gåta, för förare, publik och chefer. (Mercedes)

Efter fyra deltävlingar av VM i Formel 1 vänder mästerskapet nu till Kina och årets första sprint. Mercedes åker dit som fyra i VM. Mer än 100 poäng efter ledande Red Bull.

Och då var stallet tvåa i VM i höstas.

Men det nya konceptet har absolut inte slagit väl ut och George Russell är sjua i VM med 24 poäng. Lewis Hamilton bara nia.

Med tio poäng. En poäng före Lance Stroll. Det är långt under hans egna förväntningar och långt under de förväntningarna vi har på det team som dominerade F1  under många år innan reglerna ändrades till 2022.

Hamilton själv hävdar att stallet är helt vilse. Det går bra under de inledande träningspassen, de ändrar och tappar i förhållande till sina kollegor. Enligt Wolff har bilen, på pappret, potential att vara mycket snabbare, men så ser det inte ut. Därför är det enligt Wolff  allt annat än “enkelt”.

– Vi har mätt downforce och den finns där, men vi kan bara inte få ut den varvtiden vi borde få. Vi mäter downforce med våra sensorer och tryckmätare och enligt verktygen har vi 70 punkter mer downforce i en viss kurva i Melbourne jämfört med förra året, säger Toto Wolff till motorsporttotal.com.

– Men varvtiden är inte en kilometer i timmen snabbare, så det är meningslöst.

Inför F1 i Kina:  Mercedes en gåta

Wolff frågar sig själv var begränsningen ligger och vid den förra tävlingen i Japan förändrade de i inställningarna.

– De senaste åren har vi halvhjärtat experimenterat med inställningen för att komma till botten med  problemet och vi gick en viss väg, men runt i cirklar, säger han.

– Vi kom till en punkt där vi sa: ’Okej, vi måste göra något annorlunda här. Vi har definitivt tagit ett stort steg framåt när det gäller hur vi vill köra bilen och vår förståelse för det.

Men plats sju och nio räcker inte för Mercedes som nu sneglar mot Ferrari som har hämtat förbättrat sin bil och även mot McLaren som klarade av att göra en stor förändring under fjolåret. McLaren inledde förra året i Q1, men efter den stora förändringen i slutet av juni körde teamet om pallplatser och var höstens överraskning.

Den målsättningen har Mercedes också – helst tidigare än senare.

Men att ge upp 2024 och 2025 för att satsa på regeländringen 2026 är inget alternativ.

Även om det var så Mercedes jobbade inför 2014.

– Vi är Mercedes, vi kan inte ge upp det nuvarande regelverket och köra vidare på den nivå vi befinner oss nu, säger han.

Däremot lär stallet ställa om till 2026 tidigare än vad man gjorde inför 2022 då stallet var inblandat i en tajt VM-fajt med Red Bull och Max Verstappen in i det sista loppet 2021.

Och förlorade.

F1 i Kina – alla tider för årets första sprint

Fredag 19 april

Träning kl 05.30-0630

Sprintkval

09.30-10.14

Lördag 20 april

Sprint kl 05.00-06.00

Kval kl 09.00-10.00

21 april

Kina GP i F1 09.00

Precis som vanligt ser du F1 på Viaplay och F1.tv. Du kan också följa kval och race live i vårt virtuella F1-vardagsrum. Sportbladets F1-live.

I helgen är det också dags för IndyCar, Long Beach. Info om det får ni i veckan, men i förra veckan hade jag ett längre samtal med Felix Rosenqvist. Han berättade om hur han och Marcus Ericsson numera samarbetar, trots att de kör för olika team. Här läser du den artikeln.

Din chans att tycka till!

Jag vet att ni har haft lite synpunkter på lajven och vi planerar att ha en liten undersökning kring vad ni tycker under kvalet på fredag. Så var gärna med och dela med er era åsikter så att ni blir nöjda.

Jag skulle behöva er hjälp med ytterligare en sak, den plattform där F1-bloggen nu finns behöver bytas ut. Efter 15 år så har den tappat och ger inte oss det som vi behöver av den, men när vi nu ska byta behöver jag era åsikter kring följande saker:

Är det viktigt för er att ha allt material är samlat på en destination

Möjlighet att kommentera inlägg

Kronologisk ordning på inläggen

Scrollvänligt material

Andra saker som är viktiga för er

Lägg era åsikter i kommentarerna så samlar jag dem till utvecklarna.

Ta chansen att tycka till när ni får den!

Önskar er en trevlig racevecka!

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB