Startsida / Inlägg

Max Verstappen med hård kritik inför F1-sprinten i Kina

av Anna Andersson

F1 i Kina innebär årets första sprint – men också en stor oro för stallen. Banan har knappt använts på fem år, asfalten är ny, bilarna nya och även hjulen.

Och efter ett enda träningspass är det dags för sprintkval.  

– Det är extremt smart att göra så… säger en sarkastisk och mycket kritisk Max Verstappen.

F1 i Kina
Max Verstappen i är kritisk inför F1 i Kina (Red Bull Content Pool)

De senaste årens världsmästare i Formel 1 är sarkastisk i sitt uttalande. Red Bulls förare är ingen vän av sprinthelger och framförallt inte på en bana där sporten inte har tävlat på väldigt många år. Banan i Shanghai har asfalteras om, men den har knappt använts vilket gör att den kommer att vara väldigt “grön” och smutsig innan dess att tillräckligt mycket gummi lagt sig i asfalten för att förbättra greppet. Det lär leda till att banevolutionen är väldigt stark, men samtidigt har däcktillverkaren Pirelli inte gjort några prover på asfalten och banan är byggt på ett sumpområde. Det gör att ojämnheter som inte syns kan ha bildats under asfalten, vilket kan påverka bilarna. Lite liknande de vi upplevde i Austin i höstas.

– Ärligt talat är det som en helt ny bana, säger Simone Berra Pirellis chefsingenjör för F1 till sport.de.

– Vi har nya bilar, nya däck och banan har inte använts mer än en gång om året under de senaste fem åren. Den kommer att vara väldigt grön, men också smutsig, även om den har rengjorts.

Verstappen i hård kritik mot sprint under F1 i Kina

Pirelli ska mäta asfalten inför morgondagens träning, men för att vara på den säkra sidan har de tagit med sig däcken med namnen C2, C3 och C4.

– Vi valde att ta däcken i mitten, det skyddar oss något. C5 är absolut för mjukt och C1 troligen för konservativt.

Den tyngsta anledningen till att F1 har valt att lägga årets första sprint på en bana som inte har använts sedan 2019 är att den ger stora möjligheter till omkörningar. Vid de senaste tio deltävlingarna som F1 har genomfört i Shanghai har det i genomsnitt varit 74,5 omkörningar, bortsett från deltävlingen i Las Vegas 2023 (99 omkörningar) är det ingen bana som kan erbjuda så mycket omkörningsmöjligheter.

– Det är ju en fantastisk bana flera omkörningsmöjligheter och det gör ju att sprinten är ett alternativ, säger Ferraris Carlos Sainz.

– Men att gå in i sprintkvalet efter bara en timmes träning, med dessa bilarna, med de regler vi har, när plankan under bilen kan slutas så hårt och när ojämnheter i banan kan påverka bilarna. Det är inget bra beslut att köra en sprint här efter fyra eller fem års frånvaro.

Han påpekar att det kanske är spännande för publiken, men en risk för förare och ingenjörer. Att det finns en risk för krascher, men också för att bilarna inte ska klara av banan och att resultatet ska bli lidande.

Max Verstappen ser det på samma sätt.

– Jag tyckte inte att det är bra. När vi åker till en bana där vi inte har varit på ett bra tag och man inte har en aning om hur förutsättningarna ser ut vore det bättre med en vanlig racehelg, säger han.

– Det är möjligt att det blir mer spännande och det vill folk se. Men runt för förartekniskt och prestationsbaserad är det inte den smartaste lösningen.

F1 har släppt något på reglerna kring Parc Fermé för att ge teamen möjligheter att förändra bilarna under helgen.

Så har F1 förändrats sedan 2019

Jag kan inte låta bli att tänka tillbaka till 2019. Det känns ju inte som om det var så länge sedan, men det är det. Senast F1 kördes i Shanghai, Kina var det det 1000:e loppet i historien. Det är fem år sedan och sedan dess har mycket hänt. En pandemi har förändrat världen, ett nytt regelverk har införts, bilarna använder sig av ground-effect, numera kör F1 med 18 – tumsdäck, Mercedes har förlorat övertaget, Romain Grosjean har lämnat Formel 1 och Fernando Alonso kommit tillbaka.

Marcus Ericsson har vunnit Indy 500, Max Verstappen har vunnit tre VM-titlar och Niki Lauda har lämnat livet på jorden.

Vad tar du med dig från 2019?

För egen del är en av sakerna Niki Laudas begravning i slutet av maj, de ringlande köerna med människor som ville ta farväl, samtidigt som duggregnet föll över Stephansdom i Wien. Hjälmen på träkistan och det faktum att Mercedes starke man begravdes i sin racingoverall från tiden i Ferrari.

Jag tror inte att Mercedes kris hade varit så djup om Niki Lauda hade varit kvar i livet.

Mer om Mercedes kris läser du här.

För övrigt är det onsdag – dag för vår F1-podd Plattan i Mattan där vi snackar om sprintformatet, designern Hermann Tilke och att Fernando Alonso blir kvar hos Aston Martin.

Fakta – Kina GP i F1 2024

Bana: Shanghai International Circuit
Banlängd: 5,451 km (56 varv)
Antal kurvor:  16 (9 höger, 7 vänster)
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T2, T3, T6, T14)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T1, T5, T7)
Avstånd till första kurvan: 380  m
Genomsnittsfart: 204 km/tim
Maxhastighet utan DRS: 330 km/tim
Lägsta hastighet: 70 km/tim.
Vinnande strategi 2019:  2 depåstopp ( mest valda strategi var också två stopp)
Antal växlingar per varv: 57
Bromszoner: 8 ( tre hårda)
Banan debuterade 2004, Rubens Barrichello, Ferrari vann från pole.

Segrar från pole position: 9

Tider för F1 i Kina: 

F1 i Kina
Michael Schumacher jublar efter segern under F1 i Kina 2006. (AP Photo/Shizuo Kambayashi)

Vinst från sämsta startposition: Startposition sex. Daniel Ricciardo 2018 och Michael Schumacher 2006.

Det var det sista loppet som Schumi vann. Det regnade rejält, men när banan torkade fungerade hans Bridgestonedäck bättre än de Michlindäck som Fernando Alonso hade på sin Renault. Efter loppet återstod två race av säsongen och Schumacher och Alonso hade lika många poäng…men en vecka senare i Japan, gick Schumis motor sönder och därmed sprack drömmen om VM-titel nummer åtta.
Flest segrar: Lewis Hamilton (2008, 2011, 2014, 2015, 2017, 2019).

Kval till F1 i Kina 2019 – topp 8:

  1. Valtteri Bottas, Mercedes
  2. Lewis Hamilton, Mercedes
  3. Sebastian Vettel, Ferrari
  4. Charles Leclerc, Ferrari
  5. Max Verstappen, Red Bull
  6. Pierre Gasly, Red Bull
  7. Daniel Ricciardo, Renault
  8. Nico Hülkenberg, Renault

 

Snabbaste kvalvarv: 

Absolut: 1:31.095 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2018)

2019: 1:31.547 (Valtteri Bottas, Mercedes)

2018: 1:31.095 (Sebastian Vettel, Ferrari)

2017: 1:31.678 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2016: 1:35.402 (Nico Rosberg, Mercedes)

2015: 1:35.782 (Lewis Hamilton, Mercedes)

 

Förare med flest pole positions:

Lewis Hamilton  (6)

Sebastian Vettel (4)

Nico Rosberg  (2)

Fernando Alonso (2)

Rubens Barrichello (1)

Valtteri Bottas (1)

 

Kina GP 2019 – topp 8

  1. Lewis Hamilton, Mercedes
  2. Valtteri Bottas, Mercedes
  3. Sebastian Vettel, Ferrari
  4. Max Verstappen, Red Bull
  5. Charles Leclerc, Ferrari
  6. Pierre Gasly, Red Bull
  7. Daniel Ricciardo, Renault
  8. Sergio Perez, Racing Point

 

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:32.238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)

2019: 1:34.742 (Pierre Gasly, Red Bull)

2018: 1:35.785 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

2017: 1:35.378 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2016: 1:39.824 (Nico Hülkenberg, Force India)

2015: 1:42.208 (Lewis Hamilton, Mercedes)

F1 i Kina
Topp tre i kvalet 2018 – nu är det bara Bottas som fortfarande tävlar i F1. Sebastian Vettel och Kimi Räikkonen har lagt av (Reuters-TT)

Fem senaste vinnarna:

2019 Lewis Hamilton, Mercedes

2018 Daniel Ricciardo, Red Bull

2017 Lewis Hamilton,  Mercedes

2016 Nico Rosberg, Mercedes

2015 Lewis Hamilton, Mercedes

 

Förarna med  flest vinster:

Lewis Hamilton (6)

Nico Rosberg (2)

Fernando Alonso (2)

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB