Tätt värre i ”Croatia Rally”, vad är egentligen ”totalseedning”, Helin ensam blågul i danska ”Rally Yding”, Simon A. fortsätter med Sulingen, ”2xVictor” i Tjeckien och mycket går under min radar…

Efter sex av dagens åtta sträckor leder Thierry Neuville Croatia Rally” men detta med enbart en nysning till tvåan Elfyn Evans.

Foto: Hyundai Motorsport

0,1 sekund skiljer efter att belgaren i Hyundai körde punktering på sjätte sträckan. Som tur var exploderade inte höger framdäck förrän i slutet av sträckan, ändå försvann tio sekunder mot Evans i Toyotan. Fram till dit hade #11 haft kontroll över läget på de lömska kroatiska sträckorna där han hade lilla nackdelen att gå ut som första bil. 

Foto: Toyota Gazoo Racing

Bitvis riktigt otäckt att inte ha någon ”gravel crew” att få information från, menade Neuville i början av rallyt. 

Fyra sträcksegrar men efter SS6 är det nu helt öppet om segern. Trea är Sebastien Ogier som hade otur att köra punktering redan på första sträckan, men är ändå bara 18 sekunder efter de två i toppen. Ott Tänak som fyra klagade över ”skit på vägen” så i ljuset av detta var det kanske ändå ingen nackdel för Neuville att spåra. Tänak klagar också på att hans Hyundai uppträder nervöst.

Jag känner mig inte alla säker, faktiskt mer osäker än i Monte, menade Tänak efter snöiga sträcka fem.

Femman Adrien Fourmaux var inte heller han helt nöjd med dagen och menade att det var hans däckval som inte funkade.

Ingen känsla alls, menade Puma-föraren.

Även Adrien hade problemet med att köra ”vinterrally” på asfaltdäck.

Ibland är det grepp och ibland noll… 

Andreas Mikkelsen och Torstein Eriksen får inte till det i sin Hyundai och sjunde platsen är inget han är stolt över.

Inte alls glad och vi vill vara snabbare, men jag kämpar verkligen med bilen, förklarade Mikkelsen.

Redan på SS1 gick det åt pepparen för #9  när man missade en kurva och åkte rakt fram, dessutom rakt över en av fotografernas kameror placerad på marken.

Jag fick backa och det var så mycket lera överallt, verkligen svårkört, summerade norrmannen. 

*

I Rally2-gänget är det Nikolay Gryazin i topp, 15,1 sekunder före sin Citroën-kollega Yohan Rossel. En avåkning kort efter start på första sträckan (bilden) kostade honom tio sekunder men Gryazin har ändå flest sträcksegrar av de två. Tråkigt nog utanför poäng i WRC2, håller Gus Greensmith/Jonas Andersson tredje platsen och bästa Skoda, 28 efter ”ryssen”.

Foto. privat

Eyvind Brynildsen gör ett bra jobb med tanke på sina sporadiska framträdande, åtta i RC2-klassen men sexa i WRC2 är med beröm godkänt. Mindre godkänt för Sami Pajari som åkte av vägen på sträcka sex och i nuläget är det oklart om det blir en fortsättning.

*

När Hässleholms MK släppte startlistan till ”Hässleholms GP” den 28 april höjde några av de tävlande sina ögonbryn eftersom man där valt att inte följa DM-reglerna för RS-DM i Södra BF, gällande startordning i ”varvlopp”.

Lite konstigt att i Hörby var hela startfältet seedat enligt reglerna medan man i Hässleholm enbart seedar inom klasserna, menade en av de som kontaktade mig.

Foto: Tommy Svensson

Valde att ställa frågan direkt till ordförande CG Wilke som i år lämnat över rollen som tävlingsledare till Jonas Bengtsson.

Det är de tävlandes eget önskemål som vi tillgodoser sedan många år, att totalseedningen skulle vara klassvis. Om det t.ex blir regn så kan det bli orättvist, eftersom det inom en klass kan skilja 20-30 nummer vid totalseedning och vissa hinner köra när det är torrt och likadant när det torkar upp, förklarar Wilke.

Han lutar sig även mot att man i inbjudan skriver ”TOTALSEEDNING AV STARTFÄLTET MED SNABBASTE KLASS FÖRST”. I DM-reglerna står däremot ”Totalseedning av startfältet”, inget om klassvis men även där har Wilke ett svar.

Detta kom ju upp på höstens ”Rallymöte för alla”, där det då beslöts att ”totalseedning klassvis” också är totalseedning enl igt DM reglerna.

En liten reflektion, varför är detta inte inskrivet i DM-reglerna, att ”totalseedning” inte är det samma som ”totalseedning”, utan kan även ske inom klasserna?

*

Tibros Lucas Helin och Mikael Kjellgren återbördar i helgen sin Opel Corsa OPC till ”hejmmelandet” när man som enda svenskar kör premiären för Dansk Super Rally, ”Rally Yding”Jylland. Corsan köptes därifrån för flera månader sedan och ersätter den Astra GruppF som paret använde i fjol. Med #37 på bilen kör man i klassen DM2 och möter där motstånd form av både Porsche 911 och BMW 120. 

Vet inte om Arlövs-boende Erik Christensen känner sig som svensk eller dansk, men i Yding lär han vara stolt dansk misstänker jag. I sin Volvo 242 har han sällskap av Kasper Anderson och paret tävlar i samma klass som Helin. I rallyt finns strax över 40 anmälda plus 11 bilar i den korta varianten och där Esben Hegelund/Erik Kristensen med Hyundai i20 WRC är lite av favoriter. Främsta utmanare är Hörby-vinnaren Kenneth Madsen/Mette Felthaus, Citroën C3 Rally2 och de bägge Hyundai-åkarna Simon Valentin/Peter Egholm och Ib Kragh/Jeanette Kvick Andersson.  Åtta asfaltsträckor väntar och som vanligt är danskarna supersnabba på att få ihop paketet. Första bil är på SS1 klockan 12.23 och avslutar sedan på SS8 klockan 17.45.

Ib Kragh är också den som gör det möjligt för danska rallyfans att följa Dansk Super Rally via Viaplays streamingtjänst. 

*

Efter andra platsen i Tyska Mästerskapets premiär fick Eslövs Simon Andersson blodad tand och tar med sig Hörby-kartisen Jörgen Jönsson även till deltävling två ”ADAC ACTRONICS Rallye Sulingen” den 3-4 maj. Totalt 17 anmälda i Simons klass ”RC4” och då även två danska ekipage, Morten Fuhlendorf/Finn Thomsen och Lasse Karlshøj/Isabell Kvick Jørgensen, både med Peugeot till skillnad från skåningarna som kör Renault Clio.

Foto: kristian Lindberg

Simon har sällskap av Stig Andervang med holländskan Annemieke Hulzebos i sin Hyundai.

I 4WD-klassen finns även danskt, Jens-Ole Jensen/Thomas jensen, VW Polo R5 och Jan Petersen/Mads Dahlsager, Skoda R5.

*

Redan i morgon gör SMK Hörbys Victor Hansen/Victor Johansson årets andra utlandsstart och den här gången i lite av favoritlandet Tjeckien.

Foto: Privat

Det är ”Rallye Šumava Klatovy” som får finbesök och där man är ensamma som utlänningar i den 12 bilar stora klassen. Överhuvdtaget är det få icke-tjecker anmälda någon tysk och polack är de som ska tamps med nationalidolerna Jan Kopecky och Erik Cais. I rallyt finns även en egen del för historiska bilar ”ERC Historic” desto med en mer tävlande än i det ”riktiga”rallyt, 78 anmälda. Två är svenskar, Per-Olof ”Poppo”Persson/Karl-Erik Bäckvall och Christoffer Storäng/Erik Davidsson, båda med Ford Escort.

*

Jag må vara mindre intelligent men menar ändå att det är omöjligt att idag hänga med i alla cuper, mästerskap och serier som florerar i Rallysverige. En som helt passerat under min radar är ”Svenska Sprintserien” som har premiär i helgen uppe i (eller nere, beror på var man befinner sig) Vimmerby. I ”Gnagaredalen” körs det både lördag och söndag med såväl rally som rallycrossbilar. Totalt 73 ekipage som kör båda dagarna där rallybilarna överväger.

*

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *