Svenska Motorsportprofiler

Boije Ovebrink


Officiell webbsajt: http://www.boije.se
Wikipedia: Boije Ovebrink
Klubb: SMK Motala Allians

Nurburgring 2000 Boije Ovebrink har ända sedan uppväxtåren haft ett stort intresse för motorer och lastbilar. Redan vid åtta års ålder började han köra traktor hos en morbror och vid 18,5 års ålder fick han dispens för att ta körkort för tung lastbil. En morbror blev sjuk och i det läget fick Boije hoppa in och köra åkeriets enda bil.

23 år gammal startade Boije det egna åkeriet. Det var 1974 som han köpte sin första lastbil för att transportera takpannor åt en lokal fabrik.

Tio år senare kom han i kontakt med truckracing för första gången. Med sin då nya Volvo F12, tippbil för jordbrukstransporter, blev han tvåa i en tävling om Nordens tuffaste bruksbil. Boije blev då inbjuden att ställa ut den välputsade bilen på det första truckracet som kördes i Sverige på Mantorp Park 1985.

Året efter körde Boije själv sitt första race i en bruksbil. Man tog helt enkelt bort flaket och satte dit en vändskiva på en Volvo F 613. Till vardags kördes bilen med störtbåge och en effekt på cirka 400 hk. Eftersom den som standard hade en effekt 170 hk blev den i folkmun kallad för "Blixten".

1987 byggde Boijes team sin första riktiga truckracebil, en Volvo FL6 som 1988 ersattes av en FL10, och denna avlöstes 1992 av den Volvo NL12 som Boije tävlade med fram till 1997.

Under många år varvade han truckracing med att vara åkare. Han hade som mesta fyra bilar och det var först 1994 som han sålde sin sista bil.

Sista säsongen inom truckracing blev 2001. Därefter har det, förutom lite truckrace-uppvisning med den EM-vinnande ”Bettan”, handlat om några sporadiska inhopp i banracing b la i Scandinavian Ferrari Challange.

Höjdpunkter inom Truckracing
1985, första truck race-tävlingen, Mantorp Park
1992, tvåa i EuropaCupen, klass B
1994, vinnare i FIA. European Cup, Race Truck-klassen
1995, tvåa i FIA European Cup, Race Truck-klassen
1996, trea i FIA European Cup, Race Truck-klassen; slog sju banrekord!
1997, fyra i FIA European Cup, Race Truck-klassen med en fem år gammal tävlingsbil!
1998, nia i FIA European Cup, Supertruck-klassen med flera 6-7:e placeringar
1999, 12:a i FIA European Cup, Supertruck-klassen på minibudget
2000, 10:a i FIA European Cup, Supertruck-klassen på minibudget
2001, 5:a i FIA European Cup, Supertruck B



Världsrekord med råge för lastbil
Det gick fort när Boije satte nya världsrekord över sträckorna 0-500 respektive 0-1000 m vid rekordtävlingar på Uråsa flygfält strax utanför Växjö. Med snittfarter på 130,060 km/tim över 500 m och 155,744 över 1000 m så förbättra han gällande rekordtider med nästan 13 km /tim på korta distansen och lite drygt 9 km/tim på den längre.

- Det var grymt, minns Boije Turbotrycket låg på ca 5 kg och de snittfarter som uppnåddes innebär att mållinjen passerades med närmare 250 km/tim. Jag trodde faktiskt inte att det skulle gå att köra så fort med lastbil, var kommentaren efteråt.

För att kunna lyckas i en sådan här rekordattack så gäller det att ha allt i ordning och perfekt trim. Vid tävlingen på Zolder strax innan fick man hjälp av MANs mekaniker att ställa in och anpassa motorn. Och det märktes. Man körde utan restriktorer som normalt måste användas vid tävlingar och även bränslet var specialpreparerad Biomil-diesel, som det slog gnistor om.

Att klämma till med två nya världsrekord blev en mycket positiv säsongsavslutning 2001. Och något att ha i ryggen inför framtiden när man är ute och pratar racing, men även kost och motion för åkare och inte minst det viktiga med bromsarna på tunga fordon.

Det officiella FIA-diplomet som bekräftar Boijes världsrekord från hösten 2001 delades ut på Bilsalongen i Stockholm den 6 april 2003! (En del saker tar byråkratiskt lång tid!)

Av Arne Friberg

Sök: Google Bilder | Google Video | Youtube | Flickr | Instagram | Twitter

Mer info!




[Page loaded 08:50:53 in 0,02897 secs]