Svenska Motorsportprofiler

Niclas Andersson



Fyra EM-guld i Pro stock, ett EM-brons i Top alcohol funny car, han har varit Top doorslammer-champion tre gånger, och har flera SM-medaljer i Pro mod.

1998 Europamästare Pro Stock
1999 Europamästare Pro Stock
2000 Europamästare Pro Stock
2001 Europamästare Pro Stock


Foto: Micke Kågered Racing, www.kagered-racing.com.

Niclas som redan i tidig ålder följde sin far Jan i fotspåren på banorna när han tävlade i Stock, MS och SA. Hans far som i sig själv är en legend, känd som 'Stockholms Janne' och som var med i begynnelsen av dragracing eran i början av 70-talet när sporten fortfarande var ny i landet.

Niclas egen karriär startade med Street Racing på banorna i Sverige med en Ford Mustang FB -66 när han blev 18 år 1990 och fick körkort med varierad framgång i olika lokala tävlingar. Bilen utvecklades till att bli allt snabbare tills den såldes.

Efter detta bildades ett Team med sin bror Mats och ett antal hängivna servicemän från olika delar av landet för att köra i Pro Mod klassen under åren 95/96 med en Chrysler 300. Nicklas han även köra några svängar med sin brors Valiant -97 innan en kraftigt modifierad Pro Mod Mustang FB färdigställdes hemma i garaget i Näsviken. Med denna bil fick konkurrenterna börja känna sig besegrade allt oftare. Niclas som hade samlat på sej allt mer erfarenhet och känsla för extremt snabba reaktionstider och kyla i rävspelet som ingår i startprocedurerna inför den allt viktigare starten vid startgranen på banorna runt om i landet och utomlands. Niclas och teamet som i slutet av 1997 tävlade med Mustangen och samtidigt började köra Pro Stock som förare åt Jonas Larsson´s Pro Stock team och tog fyra raka EM-guld i den stentuffa klassen mellan åren 1998-2001 då teamet avvecklades. Niclas körde bägge bilarna i olika serier samtidigt men Pro Mod fick stå tillbaka lite till fördel för satsningen i Pro Stock, 1999 gjordes en större uppoffring med bägge klasserna för att bli mer sporadisk med Mustangen i ett senare skede.

Niclas som också haft nöjet och möjligheten att prova sina tävlingsnerver i USA och detta i ett land där konkurrensen är än tuffare än i Europa. Åren 2001 och 2002 var Nicklas över till staterna för en kortare sejour som inbjuden att testa för en topp Teamen som Leif 'Bagarn' Berqvist drev där, och med framgång prestera på banorna med 'Bagarns' C/A bil. Men långa resor, arbetstillstånd och eventuell flytt mot hemlängtan avgjorde att han kom att stanna i Sverige.

År 1998 blev Nicklas utsedd till 'Årets stjärnskott' av tidningen Bilsport Award efter sitt första år som Pro Stock förare. År 2001 fick han en ännu större utmärkelse av Bilsport då han blev 'Årets Dragracingförare' med motivering 'Trefaldig Europamästare i Pro Stock. Har alla egenskaper som gör en stor dragracingförare: Körskicklighet, ödmjukhet, har en utpräglad vinnarinstinkt, samt nerver av stål'.

Året 2003 fick Niclas en fråga om möjligheten att prova att köra Top Methanol Fanny Car för Micke Kågered, som frågade om Niclas skulle vara intresserad av att prova hans bil. Niclas tvekade inte allt för länge om detta och tyckte att det var en av de bästa (h)julkappar han någonsin har fått. Första året kom att bli ett läroår med Micke Kågered som lärare och mentor. Och framgångarna på banorna i Top Methanol Fanny Car har börjat komma 2004 med vinster och bra placeringar.

Text: Osmo Savikko

Länkar
Totalmek Racing Team
Micke Kågered Racing

Bilder
SDC tävlingen i Tullinge i augusti 2002

Sök: Google Bilder | Google Video | Youtube | Flickr | Instagram | Twitter

Mer info!




[Page loaded 06:06:17 in 0,01429 secs]