Svenska Motorsportprofiler

Bertil 'Getingen' Andersson 


Född: 1922-05-15
Avliden: 2000-05-09
Klubb: Motorsällskapet Stockholm

Bertil ”Getingen” Andersson blev Årets motorgrabb 1948. Han var född den 15 maj 1922.

Redan 1939 körde den smärte rospiggen sin allra första mc-tävling på en lättviktare och när andra världskriget tog slut 1945 inträdde han i Motorsällskapet, Stockholm och inledde en intensiv karriär som mc-förare. ”Getingen” körde orientering, jordbana, backe, isbana, scramble och TT som disciplinerna kallades på den tiden. Redan de två första åren - 1946-47 hann han med 162 tävlingar i Stockholm, Norrköping, Linköping, Örebro, Malmö, Hedemora, Gävle m fl platser. På den tiden körde de på sina motorcyklar till och från platsen för tävlingen och det gjorde ”Getingen” och Olle Nygren till Umeå en gång. De tävlade och åkte hem direkt efter. På vägen upp sov de två timmar i det fria under Sandöbron men hem körde de utan någon vilopaus. Det var den alltid hjälpsamme ”Getingen” som bidrog till att Olle hamnade i Vargfars stall.

1946 blev han 4:a och bäste svensk i Djurgårdsloppet i Helsingfors och efter några års tävlande hade han erövrat 36 1:a pris och ett flertal 2:a och 3:e pris. ”Getingen” var landslagsman i både scramble och i speedway två gånger och tre gånger tog han lag-SM i isracing.

1950 jobbade ”Getingen” hos Hans Ostermans och fick chansen att köpa en av de två första AJS 7 R som kom till Sverige. Han fick 20% personalrabatt. Den andra gick till Ragnar Sunnqvist. I Hedemoraloppet 1951 var ”Getingen” med sin AJS 7 R den som svenskarna ställde de största förhoppningarna på i lilla klassen - 350cc. ”I sin bländande stil - finns det någon svensk som åker så utsökt vackert genom kurvorna som ”Getingen”? - avverkade han lugnt och metodiskt de 40 varven och placerade sig på 3:e plats”, skrev den kände motorsportredaktören ”Alex” i Svenska Dagbladet. I två år hade han klassens varvrekord på Hedemorabanan. I det inofficiella Svenska Mästerskapet i TT 1951 blev ”Getingen” 1:a före Ragge Sunnqvist och året därpå blev ordningen omvänd.

Den långe och slanke Bertil fick en midja som en geting när han satte på njurbältet och det var en av hans bröder som gav honom smeknamnet ”Getingen”. Kanske fanns det också stundtals vissa likheter i Bertils och getingars temperament? Det blev han som gav Motorsällskapets speedwaylag dess namn Getingarna.

Samtidigt som han var på topp i flera grenar inom motorsporten var han också en vältränad idrottsman Han var framgångsrik ryttare och löpare som sprang både 3 000 och 10 000 m. Han spelade fotboll, åkte skidor och vann skidskyttetävlingar. Hans enastående kondition och energi framgår av en händelse på Hedemorabanan; ”Getingen” fick bränslestopp sedan han just passerat start/mållinjen. I stället för att bryta sprang han med sin AJS 7R, ca 160 kg, runt banan till depån - 7 265 meter! - tankade bensin i AJS:en och en läsk i sig själv och fullföljde loppet! ”Getingen” körde 436 tävlingar under sin aktiva karriär.

-”Åk motorcykel så håller Du Dig frisk”, sa Bertil ofta. Han visste, för han hade aldrig varit borta från jobbet på grund av sjukdom och den skada i vristen som han besvärades av i många år hade han, paradoxalt nog, ådragit sig under fotbollsspel

Bertil ”Getingen” Andersson tillhör de främsta profilerna i svensk motorcykelsport. Sällan har någon varit i topp i så många discipliner samtidigt och tävlat så intensivt som han gjorde. ”Getingen” gick ur tiden den 9 maj 2000.

Av Janne Huzell


Foto: Flo Huzell. Janne Huzell springer igång Getingen
inför hans livs sista race år 2000.



Sök: Google Bilder | Google Video | Youtube | Flickr | Instagram | Twitter

Mer info!




[Page loaded 06:12:43 in 0,04057 secs]