Folkrace

Här fanns tidigare Grimslövs MS. De finns nu att hitta på https://idrottonline.se/GrimslovsMS-Bilsport/

Folkrace är en bilsport som körs på banor av grus eller asfalt. Bilarna som används är täckta bilar som är typbesiktigade i Sverige. Bilarna ska byggas enligt vissa säkerhetsföreskrifter. De måste till exempel ha en skyddsbur. Innan en tävling körs så ska alla bilar som ska vara med besiktigas och det av en teknisk funktionär. Det för att se till så att alla bilar håller de säkerhetskrav som ställs i reglementet. Bilarna får max ha en hastighet på 80 km/timme.

Regler och utrustning

Det finns ett par grundregler inom folkrace:

  • Tävlingsbanan måste ligga på inhägnat område.
  • Tävlingsbanan ska besiktigas av banbesiktningsman för folkrace.
  • Hastigheten ska inte överstiga 80 km/tim.
  • Alla bilar är till salu för 8.000 SEK + 200 SEK/anbud efter avslutad tävling.
  • Startavgiften får inte vara högre än 300 SEK för seniorer och 200 SEK för juniorer.

Föraren måste ha en viss utrustning på sig när han eller hon kör. Det ska vara flamsäkert material. Det som ska bäras är overall, handskar, skor, skyddsluva, stödkrage för nacke  samt en hjälm med en maxvikt på 1200 gram.

Från det år man fyller 15 kan man börja tävla i folkrace. Då i juniorklass. Från det år man fyller 18 så tävlar man i seniorklass. Sedan när man har fyllt 50 år så kan man själv välja om man vill tävla i seniorklass eller veteranklass.

Anbudsförsäljning

En speciell sak med folkrace är att under tävlingen är alla bilar som kommit till start till salu. Vem som helst kan lämna ett anbud på ett tävlingsekipage. Alla bilar som tävlar är till salu för 8 000 SEK + 200 SEK/anbund i administrativ avgift som tillfaller arrangören. Efter att anbudstiden gått ut så sker en lottning på lämnade anbud. Köpa färdig bil eller bygga själv? Här berättar vi mer om saker du kan behöva tänka på. 

Anledningen att bilarna ska säljas efter är för att sporten ska hållas nere i kostnader. Är man tvungen att sälja sin bil för 8000 kronor så innebär det oftast att man inte lägger ner mer än såpass mycket på att göra bilen klar inför tävling.