Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Svenskt teknikmonster slog 13 år gammalt rekord i anrika Pikes Peak International Hill Climb

Det var på lördagen den 21 juli 2007 som det 13 år gamla rekordet i prestigefyllda Pikes Peak International Hill Climb slogs. Racet, som också kallas ”The race to the clouds”, körs varje sommar i Colorado (USA) på den slingriga vägen till toppen som heter just Pikes Peak (4500 m.ö.h). Det nya rekordet, som skrevs till 10min01s på den ca 2 mil långa sträckan upp till toppen, slogs med hjälp av teknik utvecklad av företaget Unic AB i svenska Säffle.

Listan över legendariska bilförare som försökt tämja Pikes Peak är lång. Ari Vatanen, Walter Röhrl, Michelle Mouton, Rod Millen, Stig Blomqvist och Per Eklund är några av de världskända förare som varit där och utmanat den vackra men riskfyllda vägen till toppen. Farterna längs vägen upp går ofta långt över 200 km/h och skyddsräcken saknas längs vägens kanter trots näst intill lodräta sluttningar på många ställen.

Trots riskerna var det i år dags att slå det trettonåriga rekordet som hölls av Rod Millen. Nobuhiro ”Monster” Tajima, känd som chef för Suzukis satsning i rally-VM, körde sin egenutvecklade bil Suzuki Sport XL7 till bergets topp på 10 minuter 1 sekund och 408 tusendelar. I bilen sitter ett fyrhjulsdriftssystem, som styr hur bilens fyrhjulsdrift ska fungera, utvecklat av Unic AB i Säffle. Systemet består av slutväxlar, differentialer av YAW-typ samt styrutrustning. YAW-differentialerna ger full kontroll över drivhjulens varvtal, vilket möjliggör stor kontroll trots den enormt höga motoreffekten på ca 1000 hk som Suzukis monsterbil har.

Tävlingen startade år 1916 som ett reklamprojekt för den nybyggda vägen upp till toppen och har sedan dess körts varje sommar och lockat otaliga turister och motorentusiaster som vill beskåda de monster som deltar. Den mest extrema bilklassen, ”unlimited”, har i princip inga restriktioner alls. Motor, transmission, aerodynamik, m.m. är helt fritt – vilket också är en utmaning. Den tunna luften på toppen gör att vingarna på bilarna måste vara enorma för att skapa det tryck mot marken som krävs för att däcken skall greppa. Många av förarna använder också syrgas för att orka köra bilen i den tunna luft som finns på toppen.

Man skulle kunna tro att allt är frid och fröjd när nu rekordet är slaget – men icke. För Nobuhiro ”Monster” Tajima och hans svenska teknikleverantör Unic AB finns nu bara ett mål i sikte; att komma under den magiska 10-minutersgränsen. Detta är det mål man kommer att satsa på inför 2008 års ”race to the clouds”.



Världsrekordet i Pikes Peak - Bakgrund

Innovatören bakom tekniken som nu alltså slagit världsrekord i Pikes Peak heter Mats Karlsson, f.d. rallyförare från värmländska Säffle. Mats var med sitt företag Unic AB länge involverad i utvecklingen av aktiva differentialer för rally-VM, och drev testprojekt med bland annat Skodas och Suzukis VM-team. År 2004 beslöt dock Internationella Bilsportförbundet att förbjuda aktiva differentialer i rally-VM för att minska på teamens kostnader, varpå testprojekten avbröts. Nobuhiro ”Monster” Tajima, som redan flera år tidigare tipsats om tekniken av Säffles egen chaufför på VM-nivå, Daniel Carlsson, beslöt då att använda tekniken i sitt eget projekt för att bemästra Pikes Peak – även det stöttat av Suzuki. Tack vare detta är nu såväl Suzuki som Unic AB alltså världsrekordinnehavare i Pikes Peak.


Mats Karlsson
vd Unic AB