Gå med här och du stödjer MiV!


Rapport från Irland

Blå rubrik = wrc
Grön rubrik = jvm

Svart rubrik = GrN


Se tidsschema Rally Irland



07-11-18 Fördel Loeb – och guld för Ford
Sébastien Loeb är på väg mot fjärde raka VM-titel i rally. I Rally Irland övertog fransmannen ledningen i VM-tabellen sedan Marcus Grönholm kört av vägen och tvingats bryta. Trots motgångarna för Grönholm säkrade Ford andra raka guldet i märkesmästerskapet.

Sébastien Loeb pallade för trycket när Irland debuterade i VM-sammanhang. Fransmannen dominerade på de svårkörda asfaltvägarna och vann tävlingen före stallkompisen i Citroëns fabriksteam, spanjoren Dani Sordo.
Marcus Grönholm, som toppade VM-tabellen med fyra poäng innan start, gjorde bort sig redan på den första etappen. Finländaren körde av vägen och skadorna på hans Ford Focus var så omfattande att han tvingades bryta. Såväl Marcus som kartläsaren Timo Rautiainen transporterades till sjukhus för observation. Dessbättre kunde inte läkarna konstatera några andra skador än stukat självförtroende.
Händelseutvecklingen i Rally Irland innebär att Sébastien Loeb har rejäl guldvittring inför finalen som körs i Wales i månadsskiftet november-december. Fransmannen toppar tabellen sex poäng före Grönholm, ett försprång den regerande mästaren knappast släpper ifrån sig. Om Grönholm vinner räcker det att Loeb avslutar säsongen med en femteplats.
Trea i Rally Irland blev finländaren Jari-Matti Latvala som därmed erövrade sin första pallplats i WRC-klassen.

I Grupp N segrade britten Niall McShea före Gabriel Pozzo från Argentina. Pozzo är tvåa i VM-tabellen, nio poäng efter ledande japanen Toshihiro Arai. Den sistnämnde deltar inte i finalen i Wales vilket innebär att Pozzo i kraft av seger blir världsmästare i klassen.
Båda de svenska förarna i Grupp N, Patrik Flodin och Oscar Svedlund, tvingades dessvärre bryta.

Resultat Rally Irland, 15-18 november 2007.
WRC:
1) Sébastien Loeb, Franskrike, Citroën C4, 3.01.39,2
2) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, + 53,4 sek
3) Jari Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 1.48,2 min
4) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, + 2.17,7
5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, + 2.55,8
6) Guy Wilks, Storbritannien, Subaru Impreza, + 5.57,9
7) Matthew Wilson, Storbritannien, Ford Focus, + 10.04,9
8) Gareth MacHale, Irland, Ford Focus, + 11.08,3
9) Andreas Mikkelsen, Norge, Ford Focus, + 13.08,2
10) Niall McShea, Storbritannien, Subaru Impreza (Grp. N), + 16.32,1

Förar-VM efter 15 av 16 delt:
1) Sébastien Loeb, Franskrike, Citroën C4, 110 poäng
2) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, 104
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 89
4) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, 61
5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 42
6) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, 34
7) Jari Matti Latvala, Finland, Ford Focus, 30

Märkesmästerskapet efter 15 av 16 delt:
1) BP-Ford, 194 poäng (klara mästare)
2) Citroën, 173
3) Stobart Ford, 80
4) Subaru, 79
5) OMV Kronos Citroën, 43
6) Munchi´s Ford, 14

Grupp N:
1) Niall McShea, Storbritannien, Subaru, 3.18.11,3
2) Gabriel Pozzo, Argentina, Mitsubishi, + 44,1 sek
3) Nasser Al-Attiyah, Qatar, Subaru, 4.31,1 min
4) Simone Campedelli, Italien, Mitsubishi, + 6.35,9
5) Stepan Vojtech, Tjeckien, Mitsubishi, + 8.34,1
6) Fumio Nutahara, Japan, Mitsubishi, + 9.21,5
7) Colm Murphy, Irland, Subaru, + 9.23,3
8) Philip Morrow, Storbritannien, Mitsubishi, + 10.35,6
Bröt gjorde: Patrik Flodin och Oscar Svedlund

Grupp N-VM efter 7 av 8 delt:
1) Toshihiro Arai, Subaru, 39 poäng
2) Gabriel Pozzo, Argentina, Mitsubishi, 30
3) Niall McShea, Storbritannien, Subaru, 21

www.swedishrally.com
07-11-18 Både toppen- och bottenrally för Flodins del på Irland
Det har varit ett rally som verkligen bjudit på både fram- och motgångar för Patrik Flodins del. Rally-VM på Irland körs för första gången och är ett asfaltsrally. Men underlaget liknar inget rally någon av förarna i VM-cirkusen tidigare upplevt.
- "Det kommer helt klart att bli det svåraste jag någonsin gjort i rallyväg" sa Patrik innan start.

Den kommentaren fick vi återkommande höra, när VM-förarna kom i mål på sträckorna. Rallyt gick på väldigt smala och snabbkörda vägar. De var både guppiga och här och var dök det plötsligt upp tjocka lager av grus, lera eller till och med gräs. Patrik visste att det skulle bli svårkört, men tyvärr var det inte det som gjorde att rallyt inledningsvis blev en tidsmässig katastrof.

Redan innan start började turbon krångla och redan inne på första sträckan på fredagen havererade den. De tappade nästan två minuter på sträckan och över åtta minuter på den följande. Som tur var, för svenskarna del, ströks sträckan därpå och de kunde ta sig till service och få turbon utbytt.

Men efter däcksbytet hade Patrik tyvärr helt fel däck och fortsatte harva runt och fick inte till några bra tider alls. När fredagens sträckor var över låg de på en fjortonde plats, hela 13:45,9 sekunder efter ledaren.
- "Vi fick det inte att stämma på hela dagen" suckade Patrik efteråt "Men imorgon är en ny dag, då lägger jag det här bakom mig och kör på igen"

Vilket han gjorde med bravur. Med en bil som fungerade klockrent, var det åter den Patrik vi är vana att se. Med självförtroendet på topp hängde han inte bara med de andra förarna. Utan visade var skåpet skulle stå genom att vinna de tre första sträckorna. Den fjärde sträckan, SS14, blev de tvåa, bara 2,4 sekunder efter sträcksnabbaste förare.
- "Den näst sista sträckan tappade vi lite tid när det började hällregna. Sen låste sig växellådan, så jag fick stanna till"
Men växeln gick till sig och de tappade trots allt bara sex sekunder på sträckan.

När lördagen var färdigkörd hade de avancerat upp till en elfteplats och de 13:45,9 sekunderna upp till ledaren hade nu förvandlats till 12:19,7 sekunder.
- "Det kändes riktigt bra hela dagen" sa Patrik nöjt efter mål på lördagen "Allt stämde och jag litade på bilen och fästet, vilket tidsmässigt gjorde en enorm skillnad mot fredagen" .

Med humöret på topp gick Patrik och co-drivern Maria Andersson ut för att genomföra de sista fyra sträckorna på samma sätt. Men redan 1,5 km in på sträckan rasade kopplingen och det tvingades bryta rallyt:
- "Visst, det är trist att åter behöva bryta. Men jag är ändå nöjd med rallyt. Asfalt är inte alls mitt underlag, men nu ÄNTLIGEN fick jag det att fungera och hittade verkligen flytet i körningen. Att vi dessutom kammade hem lite sträcksegrar, känns också bra" skrattar han, inte allt för nedslagen.

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt sträcka för sträcka
07-11-18; Loeb vann rallyt - ny VM-ledare
Petter Solberg vann den sista sträckan. Han var 1,4 sekunder före Sordo och 2,5 sekunder före Loeb. Därmed vinner Loeb rallyt och övertar ledningen i Rally-VM totalt.

5 i Topp SS20
1. Sebastien Loeb, F, 3:01:39.2
2. Daniel Sordo, E, 3:02:32.6 +53.4
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 3:03:27.4 +1:48.2
4. Mikko Hirvonen, Fin, 3:03:56.9 +2:17.7
5. Petter Solberg, N, 3:04:35.0 +2:55.
6. Guy Wilks, GB, 3:07:37.1 +5:57.

07-11-18 Riktigt otäck avslutning för Oscar Svedlund i Rally-VM på Irland
Oscar Svedlund och hans co-driver Björn Nilsson har gjort en mycket bra och stabil insats i GrN i Rally-VM på Irland. Under fredagen ströks fyra sträckor och de två sista gjorde att Oscar och Björn tappade nästan 2 minuter i konstiga idealtider. Men under lördagen rättades tiderna till, vilket innebar att Oscar och Björn åter låg på en mycket hedervärd fjärdeplats i det extremt svårkörda VM-Rallyt.

Det är första gången VM körs i Irland och vägarna går på asfalt. Men asfaltssträckorna liknar inga andra:
- "De är extremt svårkört" sa Oscar efter gårdagen "Vägarna är ibland torra och rätt som det är dyker det upp ett tjockt lager lera, som gör vägarna såphala. Dessutom är det snabba vägar som är väldigt guppiga. Det är till och med gräs i dem bitvis"

Trots det svårkörda rallyt, som skördat många offer, låg Oscar och Björn inför dagens sträckor alltså på en fjärdeplats. De körde på i ett högt och jämnt tempo genom hela rallyt och satte bra tider på nästan alla sträckor. Det var egentligen bara på den sjätte sträckan de hade problem:
- "På SS6 fick vi två punkteringar och tappade drygt 50 sekunder.

Men på dagens andra sträcka höll det på att sluta i katastrof för svenskarnas del.
- "Det var i en hårnål vänster. Jag hade missat i noten att asfalten bytte karraktär när vi rekade tidigare. Jag bromsade men de tog inte alls och vi gick av vägen åt vänster".

Färden gick igenom staket och in på en gård.
- "Där såg jag en kille i rullstol sitta och han tog sig ingenstans!"
Även Oscar var chanslös och kunde bara konstatera att det här skulle gå riktigt illa.
- "Som tur var slog vi i en grindstolpe och det stoppade vår vådliga avåkning. Det var verkligen riktigt, riktigt otäckt" sa Oscar skärrat efteråt.
Att skada någon människa är nog alla rallyförares värsta mardröm.
- "Ja, det var verkligen ett av mina värsta ögonblick. Jag är otroligt glad att det slutade bra".

Att det tvingades bryta med tre sträckor kvar, känns visserligen tungt.
- "Med tanke på hur svårkört det har varit, var vi väldigt glada över vår fjärdeplats".
Vilket är en enastående prestation bland de snabba hemmaåkarna.
- "Det hade varit skönt att ta sig i mål med resultatet, men nu är enbart glada att ingen skadades" pustar Oscar ut.

Mer info hittar du på www.oscarracing.se
07-11-18 SS19; Latvala vann näst sista sträckan
Det blev åter finsk seger, den här gången genom Jari-Matti Latvala. Han var 5,0 sekunder före Wilks dom satte en kanontid (Så har han ju också P-G Andersson som tipsar om grusnotförare). Trea blev Hirvonen, 12,2 efter.

5 i Topp SS19
1. Sebastien Loeb, F, 3:00:19.8
2. Daniel Sordo, E, 3:01:14.3 +54.5
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 3:02:07.6 +1:47.8
4. Mikko Hirvonen, Fin, :02:35.6 +2:15.8
5. Petter Solberg, N, 3:03:18.1 +2:58.3
6. Guy Wilks, GB, 3:06:17.6 +5:57.8

07-11-18 Båda GrN-svenskarna har tvingats bryta
Båda svenskarna som kör GrN har tvingats kasta in handduken idag. Först ut var Patrik Flodin som bara hann 1,5 km in på SS17 då hans växellåda rasade. Han var ändå inte allt för besviken:
- "Vi hade en riktigt bra dag igår och fick visa att när grejjerna håller är vi med i toppen"

Första sträckan av rallyt rasade turbon vilket de tappade över 13 minuter på. Han och Maria låg inför gårdagen på en 14:e plats och hade 13:28,8 sekunder upp till ledningen. När dagen var slut låg de efter tre sträcksegrar och en andra plats på elfte plats med 12:19,8 sekunder upp till ledaren.

Oscar Svedlund och Björn NIlsson låg inför dagens fyra sträckor på en hedervärd fjärdeplats i det svårkörda rallyt. Men på SS18 åkte de av i slutet på sträckan och tvingades kasta in handduken.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följer GrN-VM och www.oscarracing.se där vi följer alla i GrN
07-11-18 SS18; Hirvonen igen
Hirvonen fortsätter vara snabbast och tar även hem den andra sträcksegern idag. Han var 4,6 sekunder före Loeb och 7,8 sekunder före Mikkelsen.

5 i Topp SS18
1. Sebastien Loeb, F, 2:53:04.0
2. Daniel Sordo, E, 2:53:58.3 +54.3
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:55:06.7 +2:02.7
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:55:22.5 +2:18.5
5. Petter Solberg, N, 2:56:04.8 +3:00.8
6. Guy Wilks, GB, 2:59:11.7 +6:07.7
07-11-18 SS17; Finland snabbast ut
Finnarna var snabbast ut på morgonen. Snabbast var Hirvonen som var 2,6 sekunder före Latvala och 3,5 sekunder före Sordo. Loeb fick fjärde bästa tid, 4,5 sekunder efter.

5 i Topp SS17
1. Sebastien Loeb, F, 2:43:59.6
2. Daniel Sordo, E, 2:44:57.9 +58.3
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:46:06.5 +2:06.9
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:46:32.7 +2:33.1
5. Petter Solberg, N, 2:47:03.7 +3:04.1
6. Guy Wilks, GB, 2:50:10.7 +6:11.1
07-11-17 SS16; Latvala vann sista sträckan idag
Det blev Jari-Matti Latvala som tog hem sista sträcksegern idag. Latvala som gör en stark insats i rallyt och ligger på en tredje plats. Tvåa på sträckan blev Petter, 2,2 sekunder efter och 3,3 sekunder efter var Hirvonen.

Även Guy Wilks gör ett bra rally och ligger på en hedervärd sjätteplats. Men så har han ju en världsmästare som ger honom info inför rallyt, dvs P-G Andersson.

Fyra sträckor återstår nu, med start 10:03 svensk tid

5 i Topp SS16
1. Sebastien Loeb, F, 2:30:35.2
2. Daniel Sordo, E, 2:31:34.5 +59.3
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:32:44.0 +2:08.8
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:33:12.8 +2:37.6
5. Petter Solberg, N, 2:33:28.4 +2:53.2
6. Guy Wilks, GB, :36:27.2 +5:52.0
07-11-17 SS15; Loeb åter i topp
Loeb vann sträckan men Atkinson var åter med i topp och noterade andra bästa tid, 1,4 sekunder efter. Trea blev Petter, 1,6 sekunder efter.

5 i Topp SS15
1. Sebastien Loeb, F, 2:23:00.0
2. Daniel Sordo, E, 2:24:00.2 +1:00.2
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:25:15.1 +2:15.
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:25:40.6 +2:40.6
5. Petter Solberg, N, 2:25:57.3 +2:57.3
6. Guy Wilks, GB, 2:28:46.1 +5:46.1
07-11-17 SS14: Atkinson snabbast
Atkinson kammade hem sin första sträckseger på Irland. Han var 1,4 sekunder före Sordo och 2,5 sekunder före Loeb.

5 i Topp SS14
1. Sebastien Loeb, F, 2:13:29.3
2. Daniel Sordo, E, 2:14:18.9 +49.6
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:15:39.1 +2:09.8
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:16:03.2 +2:33.9
5. Petter Solberg, N, 2:16:25.0 +2:55.7
6. Guy Wilks, GB, 2:18:54.8 +5:25.5
07-11-17; Flodin tog tre raka - Svedlund femma
Patrik Flodin hade problem med sin turbo igår. Igår beslöt han att stryka ett streck över den dagens rally och börja om på noll. Det vi ser är en Flodin med helt nytt själförtroende. Han har kammat hem tre raka sträcksegrar idag.

Oscar Svedlund kör på i ett högt och jämnt tempo, även om han tycker han tappat lite för mycket på att köra på för hårda däck. Igår ströks två avslutande sträckor för de övriga GrN-förarna vilket kostade dem 1:52,2 i idealtid gentemot snabbaste Higgins. Nu har de tiderna justerats, vilket betyder att han och Björn Nilsson ligger på en femteplats.

SS13 GrN-VM

1. Mark Higgins (GB) 2:13:20,5
2. Armindo Araujo (P) 2:14:15.3 +54,8
3. Niall McShea 2:14:46.8 +1:26,3
4. Gabrial Pozzo 2:14:53.5 +1:33,0
5. Nasser Al-Attiyah 2:17:04.4 +3:43,9
-
14. Patrik Flodin (S) 2:26:32.6 +13:12,1

SS13 GrN-totalt
1. Mark Higgins (GB) 2:13:20,5
2. Armindo Araujo (P) 2:14:15.3 +54,8
3. Niall McShea 2:14:46.8 +1:26,3
4. Gabrial Pozzo 2:14:53.5 +1:33,0
5. Oscar Svedlund 2:15:26,8
6. Van den Heuvel (NL) 1:15:54,8
7.. Richard Cathcart (IRL) 2:16:33,5
8. Nasser Al-Attiyah 2:17:04.4
-

14. Patrik Flodin (S) 2:26:32.6 +13:12,1

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följer GrN-VM och www.oscarracing.se där vi följer alla i GrN
07-11-17 SS12: Loeb igen - Sordo tappade!
Loeb var åter snabbast, han var 3,7 sekunder före Latvala och 4,3 före Petter. Sordo tappade 32,9 sekunder och därmed leder nu Loeb med drygt 50 sekunder.

5 i Topp SS12
1. Sebastien Loeb, F, 1:54:29.5
2. Daniel Sordo, E, 1:55:19.9 +50.4
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:56:07.6 +1:38.1
4. Mikko Hirvonen, Fin, 1:56:50.0 +2:20.5
5. Petter Solberg, N, 1:57:10.8 +2:41.3
6. Guy Wilks, GB, 1:59:18.9 +4:49.4
07-11-17 SS11; Loeb snabbast ut på svårkörd sträcka
Dagens första sträcka var svårkörd med många vägbyten där förarna åker fel i. Manfred Stohl är kvar på sträckan efter att ha åkt av.

Loeb vann sträckan och var 6,0 sekunder före Latvala och 6,3 sekunder före Sordo.

Guy Wilks som har P-G Andersson till sin hjälp när det gäller grusnoterna, ligger på en hedervärd sjätteplats. Manfred Stohl som låg på sjundeplatsen var av vägen och tappade mycket tid på sträckan. Nu är det 2:53.8 minuter ner till sjuan so är Mattew Wilson.
- "Det är många hål i häckarna utmed vägen, där bilarna åkt av" rapporterade Wilks efter målgång.
- "Jag har ingen attack idag, jag vill bara slutföra rallyt" Mikko Hirvonen.
- "Mycket myckte svårkört" sa både Petter och Sordo
- "Jag kör bara mitt eget rally idag och försöker hålla huvudet kallt" Jari-Matti Latvala
- "Mycket svårt. Extremt trixiga ställen." sa Loeb "Vi var tvugna att vara försiktiga, men det blev ju en bra tid och vi är i mål. Det var många som åkt av"

Meeke, Pons och Grönholm startade inte om idag.

5 i Topp SS11
1. Sebastien Loeb, F, 1:44:53.6
2. Daniel Sordo, E, 1:45:11.1 +17.5
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:46:28.0 +1:34.4
4. Mikko Hirvonen, Fin, 1:47:00.3 +2:06.7
5. Petter Solberg, N, 1:47:30.6 +2:37.0
6. Guy Wilks, GB, 1:49:27.3 +4:33.7
07-11-17 Strykna sträckor kostade Svedlund placeringar och nästan två minuter i Rally-VM på Irland
Rally VM på Irland visade sig bli en riktigt svår historia. Många är de ekipagen som tvingas bryta. Det är ett asfaltsrally som inte liknar något annat. Vägarna är snabba, smala och mycket hoppiga. Det svåra är att det är mycket grus, gräs och lera på dem. Bitvis kör man i lervälling uppe på asfalten.
- "Visst är det svårkört" säger Oscar Svedlund "men vi har ett riktigt bra flyt och när det går bra, går det riktigt bra".
När det inte gick bra var på sträcka sex då de fick två punkteringar.

En annan sak som inte gått bra för duons del är det här med alla strykna sträckor. Fyra av rallyts åtta körda sträckor idag har strykits. Inför de två sista sträckorna låg Oscar och hans co-driver Björn Nilsson på en fjärdeplats. Men så ströks de två sista och ideéaltiderna blev så dåliga att de tappade två placeringar och nu ligger sexa inför morgondagen. Higgins var snabbast på både SS9 och SS10. På SS9 delades en idéaltid ut som var 46,9 sekunder sämre än Higgins och på SS10 var tiden hela 1:05,2 sekunder sämre. Totalt tappade de alltså 1:52,1, nästan två minuter, utan att ens få köra sträckorna! Så långt efter var de endast på SS6 då de tappade sina 50 sekunder på punkteringarna.
- "Det känns ju lite konstigt att tappa två placeringar, utan att ens få köra dem" säger Oscar besviket.

Att de ströks, beror på att det varit många ekipage som brytit och när det blir ett glapp bland bilarna, har publiken gett sig ut på vägarna.

Mer info hittar du på www.oscarracing.se

07-11-16 Fyra sträckor ströks i turbulent rally - vilket sinkade Svedlund
Det extremt svårkörda rallyt skördade inte bara förare i form av Grönholm, Solberg och Atkinson. Dessutom ströks fyra sträckor. Att man strök de två sista sträckorna, berodde på att så många förare brytit att det blev ett glapp innan det övriga startfältet kom. Däribland Oscar Svedlund.

För Oscars del blev strykningarna förödande. Han låg efter sträcka åtta på en fjärde plats, och sedan de två sista ströks fick han idéaltid. Men tiden var så dålig, att han halkade ner och ligger nu sexa. Utan att ens kört om det. Tur hade däremot McShea, som enligt uppgift ska ha åkt av, men även han fått idéaltid. På SS9 fick de en tid som var 1:05,2 sekunder efter Higgins och på SS10 46,9 sekunder sämre än Higgins. Higgins var snabbast på båda sträckorna och Oscar och Björn har inte varit så långt efter, förutom på SS6 då de tappade 50 sekunder på en dubbelpunktering.

GrN SS10

1. Mark Higgins (GB) 1:41:58,9
2. Araujo Armindo (P) 1:42:54,6 +55,7
3. Gabriel Pozzo (Ra) 1:43:06,4 +1:07,5
4. McShea 1:43:08,2 +1:29,3
5. Nasser Al-Attiyah 1:44:44,5 +2:45,6
6. Oscar Svedlund 1:45:40,0
7. Van den Heuvel 1:46:49,6
8.. Stuart Jones (GB) 1:46:04,3

I GrN-VM började det katastrofalt för Patrik Flodins del. Redan i samband med starten råkade han ut för ett turboras och tappade nästan två minuter på första sträckan och nästan nio minuter på dagens andra. Tur för hans del, var att SS4 ströks efter Marcus Grönholms avåkning. Därmed tog han sig till service, men har sedan haft det fortsatt tungt med felaktigt däckval.

GrN-VM SS10
1. Mark Higgins (GB) 1:41:58,9
2. Araujo Armindo (P) 1:42:54,6 +55,7
3. Gabriel Pozzo (Ra) 1:43:06,4 +1:07,5
4. McShea 1:43:08,2 +1:29,3
4. Nasser Al-Attiyah 1:44:44,5 +2:45,6
-
13. Patrik Flodin (S) 1:66:44,8 +13:45,9

Göran Bergsten och Henning Solberg tvingades bryta rallyt på SS8. Det sedan spolningen hakat upp sig på bilen och de försökte köra vidare, vilket resulterade i att de körde in i en sten.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följer GrN-VM och www.oscarracing.se där vi följer alla i GrN

07-11-16 SS10; Loeb utökade
Loeb ökade på sin ledning på den sista 8,66 km långa sträckan och var 7,2 sedkunder före Latvala och 8,2 sekunder före Sordo. Därmed leder fransmannen rallyt med xx sekunder inför morgondagen.

5 i Topp SS10
1. Sebastien Loeb, F, 1:33:15.9
2. Daniel Sordo, E, 1:33:27.1 +11.2
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:34:44.3 +1:28.4
4. Mikko Hirvonen, Fin, 1:35:09.1 +1:53.2
5. Petter Solberg, N, 1:35:35.1 +2:19.2

07-11-16 SS9; Sordo åter snabbast
Dani Sordo var 7,4 sekunder före Loeb i mål på dagens sista sträcka innan Superspeicalen. Trea blev Jari-Matti Latvala.

5 i Topp SS9
1. Sebastien Loeb, F, 1:28:15.6
2. Daniel Sordo, E, 1:28:18.6 +3.0
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:29:36.8 +1:21.2
4. Mikko Hirvonen, Fin, 1:29:53.4 +1:37.8
5. Petter Solberg, N, 1:30:22.6 +2:07.0
07-11-16 SS8; Loeb vinner igen
Loeb vann åter sträckan och var 2,0 sekunder före Latvala och 3,6 sekunder före Sordo.
Hennings åkte av och bröt rallyt.

5 i Topp SS8
1. Sebastien Loeb, F, 1:19:46.9
2. Daniel Sordo, E, 1:19:57.3 +10.
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:21:00.5 +1:13.6
4. Mikko Hirvonen, Fin, 1:21:12.7 +1:25.8
5. Petter Solberg, N, 1:21:44.0 +1:57.1

07-11-16 SS7; Sordo knappade in
Sordo vann SS7 och var 1,5 sekunder före Loeb och 13,1 före Hirvonen. Därmed knappar Spanjoren in lite tid på Loeb.

5 i Topp SS7
1. Sebastien Loeb, F, 1:07:50.9
2. Daniel Sordo, E, 1:07:57.7 +6.8
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:09:02.5 +1:11.6
4. Mikko Hirvonen, Fin, 1:09:02.7 +1:11.8
5. Petter Solberg, N, 1:09:42.2 +1:51.3
6. Henning Solberg, N, 8 1:09:59.3 +2:08.4
07-11-16 SS6; Loeb snabbast
Loeb vann åter sträckan och var 3,9 sekunder före Sordo. Han leder nu rallyt med 8,3 sekunder. Latvala blev trea på sträckan, 5,1 sekunder efter och ligger även trea totalt.

5 i Topp SS6
1. Sebastien Loeb, F, 56:53,9
2. Daniel Sordo, E, 57:02,2 +8,3
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 57:49.6
4. Mikko Hirvonen, Fin, 57:54.1 +1:00.2
5. Petter Solberg, N, 58:31.2 +1:37.3
6. Henning Solberg, N, 58:42.6 +1:48.7
07-11-16 Grattis Cato Menkerud - Pappa igen!
Cato Menkerud stannade hemma från VM-rallyt på Irland och överlät sin co-driverplats till Göran Bergsten. Anledningen var att han väntade sitt andra barn och meddelar nu att han blivit pappa igen, till en son.

Grattis!
07-11-16 SS5; Sordo tappade tid - Loeb i ledning
Dani Sordo missade i ett vägbyte och tappade tid (20 sekunder mot i morse). Därmed går Loeb upp i ledning. Loeb vann sträckan, 6,6 sekunder före Sordo och 11,9 före Hirvonen. Henning fick femte bästa tid, 13,5 sekunder efter Loeb och 6,8 sekunder före Petter som blev sjua.

- "Mycket svårt, vi gör vad vi kan och får se hur långt det räcker på söndag).
- "Det är mycket mycket halt" skrattar Henning "tack vare publiken är jag kvar" sa han om att publiken vinkade ner honom.

Kris Meeke har problem med motorn och kan inte köra fortare än 50 km/timme.

5 i Topp SS4
1. Sebastien Loeb, F, 40:44,3
2. Daniel Sordo, E, 40:48,7 +4,4
3. Mikko Hirvonen, Fin, 41:23,3 +39,0
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 41:34,9 +50,6
5. Petter Solberg, N, 42:03,3 +1:19,0
6. Henning Solberg, N, 42:09,9
07-11-16 SS4; Sträckan stryken
Man har skickat in en ambulans för att kolla upp så Marcus är helt okej. Han blev lite yr efter avåkningen och som säkerhet har man beslutat att undersöka honom.

Teamchefen tror inte det är någon större fara, utan det är mest en säkerhetsåtgärd.

De har lämnat sjukhuset (13:50) och mår båda bra!
07-11-16 SS4; Sordo upp i ledning i svårkört rally
Sodro vinner åter sträckan och är 2,7 sekunder före Loeb och går därmed upp i ledning i rallyt. Trea blev Latvala, 8,5 sekunder efter.

Atkinson har tagit sig imål, men tappade 20:56,7sekunder. Även Mikkelsen har tappat mycket tid, 26:57,9

5 i Topp SS4
1. Daniel Sordo, E, 34:20.1
2. Sebastien Loeb, F, 34:22.3 +2.2
3. Mikko Hirvonen, Fin, 34:49.4 +29.3
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 35:02.9 +42.8
5. Petter Solberg, N, 35:21.0 +1:00.9
6. Henning Solberg, N, 35:34.4 +1:14.3

07-11-16 SS4; Marcus körde av - Pons och Atkinson kvar
Marcus körda av vägen och båda mår bra, men han körde bort båda hjulen på förarsidan. Bilen är nu på väg tillbaka till service. Även Pons och Atkinson är kvar på sträckan.
07-11-16 Marcus kvar på SS4
Loeb är i mål på sträckan men Marcus står kvar i slutet. Vi återkommer med mer info.

07-11-16 SS2 GrN; Svedlund sträckfyra - Flodin problem
Oscar Svedlund inleder det svårkörda rallyt med en tredjeplats i GrN. Det trots att det var mer lerigt och svårkört än han räknat med.
- "Jag valde nog för hårda däck" sa han efter målgång.

Patrik Flodin tappar effekt och får ingen fart i bilen. Det verkar vara turboproblem, men ändå inte säger han. Vi får se om han hinner få till det. Patrik tappade 1:48.

SS2
1. Andreas Aigner (A) 8:34,6
2. Niall McShea (GB) 8:36,6 +2,0
3. Araujo Armindo (P) 8:41,9 +7,3
4. Oscar Svedlund 8:42,1 +7,5
5. Leszek Kuzaj (PL) 8:43,9 +8,7
-
Patrik Flodin (S) 10:24,8 +1:50,2

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följer GrN-VM och www.oscarracing.se där vi följer alla i GrN

07-11-16 SS3; Sordo snabbast
Daniel Sordo var snabbast och var 2,4 sekunder före Marcus Grönholm och 3,5 före Loeb. Petter tappade 32,3 sekunder och tappade därmed sin femteplats.


5 i Topp SS3
1. Sebastien Loeb, F, 23:24.9
2. Daniel Sordo, E, 23:25.4 +0.5
3. Marcus Grönholm, Fin, 23:28.9 +4.0
4. Mikko Hirvonen, Fin, 23:44.0 +19.1
5. Jari-Matti Latvala, Fin, 23:59.7 +34.8
-
7. Petter Solberg, N, 24:11.5 +46.6
9. Henning Solberg, N, 24:18.1 +53.2

07-11-16 SS2; Många hade problem - Loeb snabbast
Starten blev försenad, men är nu igång. Loeb var snabbast på sträckan, 3,0 sekunder före Sordo och 6,0 före Grönholm.

- "Det var blötare än vad jag trodde" sa Grönholm som kör på slicks, men inte ångrar däckvalet.
Loeb har problem med sin vänstra hjulupphängningen som är av.
- "Jag tror vi kommer att få problem på de kommande sträckorna" sa han.
- "En bra start för mig" sa Sordo "men det var mycket jord och grus på vägen"
- "Jag hade problem med motorn i starten på sträckan" sa Petter (som förövrigt är förkyld).
- "Kartläsaren och bilen fungerar bra" sa Henning som har Göran Bergsten i högerstolen. "Det är första gången på Irland för mig, så jag tar det lugnt.
- "Det var svårkört, mycket svårkört" sa Latvala
- "Svår start" sa Mattew Wilson "mycket grus och lera överallt. Vi får se hur det går"
- "Det blir bara värre och värre. Det är svårt att ens beskriva hur mycket lera det är på vägen i starten" sa Guy Wilks.

5 i Topp SS2
1. Sebastien Loeb, F, 7:37.4
2. Daniel Sordo, E, 7:41.4 +4.0
3. Marcus Grönholm, Fin, 7:42.5 +5.1
4. Mikko Hirvonen, Fin, 7:47.2 +9.8
5. Petter Solberg, N, 7:55.2 +17.8
-
10. Henning Solberg, N, 8:03.2 +25.8
07-11-15 SS1 GrN; Svedlund nia och Flodin tia resp 13:e
Det är 16 startande i GrN-VM och totalt 42 startande GrN-bilar i Rally Irland. Snabbast av alla var Andreas Aigner som slog Al-Attiya med 0,1 sekund och trea i GrN var Van den Heuvel. I GrN-VM var det Mark Higgins som var snabbast. Eftersom Patrik kör för VM-poäng, medans Oscar inte gör det, delar vi upp det hela i två grupper.

- "Rallyt är mycket svårkört och liknar inte något annat asfaltsrally som jag ahar kört" sa Oscar efter shakedown ikväll.

Rallyt är både extremt snabbt och körs på smala och hoppiga vägar. Dessutom är det lösgrus, gräs och lera som gör dem hala.

- "Kommer man bara en decimeter fel, är det godnatt" sa Patrik efter shakedown.

SS1 GrN

1. Andreas Aigner (A) 1:39.4
2. Nasser Al-Attiyah (QA) 1:39.5 +0,1
3. Jasper Van Den Heuvel (NL) 1:40.0 +0,6
4. Mark Higgins (GB) 1:40.1 +0,7
5. Araujo Armindo (P) 1:40.2 +0,8
5. Philip Morrow (GB) 1:40.2 +0,8
7. Gabriel Pozzo (RA) 1:40.6 +1,2
8. Somone Campedelli (I) 1:41.2 +1,8
9. Oscar Svedlund 1:41.3 +1,9
10. Leszek Kuzaj (PL) 1:41.7 +2,3
-
14 Patrik Flodin (S) 1:42.5 +3,1

SS1:GrN (För VM-Poäng)

1. Andreas Aigner (A) 1:39.4
2. Nasser Al-Attiyah (QA) 1:39.5 +0,1
3. Mark Higgins (GB) 1:40.1 +0,7
4. Araujo Armindo (P) 1:40.2 +0,8
4. Philip Morrow (GB) 1:40.2 +0,8
-
10 Patrik Flodin (S) 1:42.5 +3,1

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följer GrN-VM och www.oscarracing.se där vi följer alla i GrN
07-11-15 SS1; Grönholm snabbast i inledningen
Superspecialen i Rally Irland kördes i Belfast, vilket betydde att bilar och förare har transporterats 20 mil enkel väg för att inleda rallyt.

Snabbast ut var Marcus Grönholm, som var 0,9 sekunder före "ärkerivalen" Loeb. Trea Blev Kris Meeke som var bara 1,0 sekunder efter. Göran Bergsten, som sitter i högerstolen åt Henning Solberg, fick trettonde bästa tid och var 4,2 sekunder efter.

5 i Topp SS1
1. Marcus Grönholm, Fin, 1:30.8
2. Sebastien Loeb, F, 1:31.7 +0.9
3. Kris Meeke, GB, 1:31.8 +1.0
4. Chris Atkinson, Aus, 1:32.0 +1.2
5. Petter Solberg, N, 1:32.2 +1.4
-
13. Henning Solberg, N, 1:35.0 +4.2

07-11-15 Näst sista ronden i VM-seriens tungviktsmöte
14 tävlingar är avklarade – två ronder återstår. På Irland kommande helg kan rally-VM avgöras. Allt hänger på hur tungviktarna Marcus Grönholm och Sébastien Loeb sköter sig. Fyra poäng skiljer dem åt innan start. Hur många är det på söndag?

VM-serien i rally kokar av förväntningar när Irland debuterar i mästerskapet. Kampen om förarguldet är stenhård och självklart är det duellen mellan Marcus Grönholm och Sébastien Loeb alla pratar om.
Finländaren har bäst utgångsläge – leder VM-tabellen med fyra poäng och kan inte förlora titeln på Irland. För regerande världsmästaren Sébastien Loeb är situationen en helt annan. Fransmannen är i stort behov av en fullpoängare.
– För att Sébastien fortfarande ska han en chans på titeln i VM-finalen i Wales måste han vinna här, konstaterar Citroëns stallchef Guy Fréquelin.
Loeb håller med.
– Det finns inget annat alternativ, säger han.
Rally Irland avgörs på asfalt. Det talar till Loebs fördel. För det första är det hans favoritunderlag och för det andra är Citroën obesegrat på det underlaget med C4-modellen den här säsongen.
Men Irland är inte som de andra asfalttävlingarna i mästerskapet. Det är fransmannen väl medveten om. Vägarna som väntar är inte bara smala, slingriga och ojämna. Underlaget kommer även att variera kraftigt, liksom greppet.
– Vägarna är snabba, inte det mista förlåtande och dessutom svårlästa. Att noterna stämmer till hundra procent kommer att bli avgörande, säger Grönholm.
Finländaren är förväntansfull inför årets VM-avslutning.
– Att slåss om både förar- och märkestiteln i det här skedet av säsongen är en avundsvärd situation. Att vinna båda skulle vara ett fantastiskt sätt att avsluta karriären på, säger Grönholm och försäkrar samtidigt att varken han eller någon annan i Ford-teamet tar något för givet.
Märkestiteln behöver nog inte Grönholm vara rädd att räkna hem redan innan start. Med 36 poäng kvar att köra om toppar BP-Ford World Rally Team tabellen med 34 poäng. Bara ytterligare tre till behövs för att märket ska försvara sin titel från i fjol.

Missa inte sändningen från Rally Irland i SvT 1 kl 22.30 på söndag kväll, 18 november.

www.swedishrally.com
07-10-03 Rolig och nyttig fakta och info om Rally Irland
* Nästan allt är nytt i samband med helgens Rally Irland. Det är första gången det körs ett VM Rally på Irland och är den andra nya VM-deltävlingen som körs i år.

* 100% irländskt är inte rallyt. Sex av de 14 sträckorna körs i Nordirland. De andra körs i Republiken Irland. Förutom Monte Carlo och det tidigare Sanremo Rallyt är det inget annat VM-rally som körts över gränserna.

* Det har varit provrally på Irland 2005 och 2006. Båda hade sin bas i Sligo och de hade sina sträckor i samma område som årets rally. Publiksträckan vid Stormont Slott i Östra Belfast är helt ny.

* Matthew Wilsson vann rallyt 2005 och Eugene Dollely vann i fjol.

*
Sligo, staden där rallyts bas är, är förhållande liten med sina 18.000 invånare.

*
I likehet med Norge har Irland flera nationella förare med WRC-bilar. Därmed är det också ett stårt startfält i VM-rallyt. Inte mindre än 36 WRC-bilar finns på startlistan.

* Vi har flera svenskar som startar i rallyt. Patrik Flodin och Maria Andersson startar i GrN-VM. Oscar Svedlund och Björn Nilsson finns även de till start i GrN. Som co-driver åt Henning Solberg hittar vi den här gången Göran Bergsten. Även P-G Andersson är på Irland, men inte för att tävla utan för att köra grusnoter åt Guy Wilks.

* Citroën har tillsammans med sina förare Sebastien Loeb och Daniel Sordo , förberett sig väl inför Rally Irland. De har båda startat i både Donegal och Cork 20, två asfalts rallyt på Irland. Citroëns teamschef i många år, Guy Frequelin, annonserade för övrigt att han slutar den 31 december.

* Marcus Grönholm startade tidigare i år i Galway Rally för att få lite erfarenhet från irländskt asfaltsrally. Han vann rallyt, men förhållandena var då varma och torra. Förutom Marcus och Mikko Hirvonen kör också Khalid Al Qassimi för BP Fort på Irland.

* Subaru startar med både Petter Solberg, Chris Atkinson och Xavier Pons. De kör samma tre bilar som de använde på Korsika. Sedan Rally Japan har teamet testat stötdämpare vid det anrika MIRA-institutet i England.

* Stobart M-Sport Ford Rally Team startar med hela sex bilar på Irland. Henning Solberg och Jari-Matti Latvala kör för teampoäng och det är bara två poäng som skiljer dem från Subaru inför den näst sista VM-deltävlingen. Mathew Wilson, Eamonn Boland, Gareth Jones och Ray Been är de övriga förarna som startar.

* OMV Kronos Citroën startar med Manfred Stohl. Francois Duval var anmälnd, men har avanmält sig.

* Varje startande får använda 47 däck i rallyt, med shakedown inräknat. De tär sju däcksbyten. Längsta distansen med samma däck är 59,95 km (SS2-SS4).

* Det är 90 anmälda i rallyt.

* Hela rallyt är 1.196,25 km långt (Detta är exklusive transporten från Sligo till Belfast, då bilarna körs på trailer).

* Rallyt har 20 specialsträckor som tillsammans mäter 342,34 km.

* Längsta sträckan är 27,90 km och är SS3 och SS6.

* Högsta punkten på rallyt är SS9 som körs 420 meter över havet.

* Shakedown är 2,87 km lång och ligger 6 km öster om Sligo.


07-10-23 Tidsschema Rally Irland
Rally Irland är den näst sista deltävlingen i årets VM och den ingår även i GrN-VM. Två svenska ekipage finns på startlinjen i varsin GrN-bil och det är Patrik Flodin med Maria Andersson och Oscar Svedlund med Björn Nilsson.

Två svenskar till finns på plats, den ena är Göran Bergsten, som till vardags läser noter åt Thomas Schie. Han hoppar in som avbytare till Cato Menkerud och läser noterna till Henning Solberg.

Även vår Junior-Världsmästare finns på plats, men inte i någon tävlingsbil utan han läser grusnoter åt Guy Wilks (mer om det här>>)

Rallyt är ett asfaltsrally och består av 20 sträckor. De mäter tillsammans 342,34 km och med transporterna är rallyt totalt 1.196 km. Rallyt inleds med en superspecial redan på torsdagen.

Rally Irland Tidsschema
(Svensk tid)

Torsdag 15/11
20:00 SS1 Stormont Super Special 1,82 km

Fredag 16/11
09:05 SS2 Geevagh 1 11,48 km
09:33 SS3 Arigna 1 27,90 km
10:24 SS4 Lough Gill 1 20,57 km
Service A
12:29 SS5 Geevagh 2 11,48 km
12:57 SS6 Arigna 2 27,90 km
13:48 SS7 Lough Gill 2 20:57 km
Service B
16:01 SS8 Glenboy 22,25 km
16:54 SS9 Bencroy 15,44 km
17:19 SS10 Drumshanbo 8,66 km
Service C

Lördag 17/11
Service D
09:13 SS11 Sloughan Glen 1 27,76 km
10:08 SS12 Ballinamallard 1 17,96 km
10:51 SS13 Tempo 1 13,46 km
Service E
15:04 SS14 Sloughan Glen 2 27,76 km
15:59 SS15 Ballinamallard 2 17,96 km
16:43 SS16 Tempo 2 46,46 km
Service F

Söndag 18/11
Service G
10:03 SS17 Murley 24,70 km
10:51 SS18 Fardross 14,77 km
12:39 SS19 Donegal Bay 14,06 km
13:08 SS20 Mullaghmore 2,38 km
15:18 Målgång


<< Till startsidan