957 rallymil fyllda av äventyr

2009 års första stora äventyr och sporthändelse inleds på lördagen, det klassiska Dakar-rallyt. Bilmärken och sponsorer har investerat flera hundra miljoner kronor i 530 ekipage som ska köra 565 mil på 16 dagar.

Som ett par exempel på vilka resurser som mobiliseras:
/Mitsubishi har vunnit de sju senaste Dakar Rally och totalt tolv gånger. Därför kan inte ambitionen vara annan än ytterligare en seger, denna gång i nya Racing Lancer 3.0 V6 turbo diesel motor som premiärvisades på Paris Salongen i oktober.
Fyra förare med varsin bil ny backas upp av ett team om 65 personer som har tillgång till servicefordon, helikoptrar och flygplan.

/Många bilar, lastbilar och motorcyklar anlände med båt till Sydamerika. De fyra Volkswagen Race Touareg som ska köra rallyt kom däremot med två fraktflygplan. De 280 hästkrafter starka Race Touareg-bilarna, som var och en väger 1900 kg, monterades på speciella flygfraktspallar och förseglades innan de fördes med lastbil till Amsterdam Schiphol där de lastades parvis i McDonnell-Douglas MD11-fraktplan. Väl framme väntade serviceteamet som på Volkswagenfabriken i Pacheco utanför Buenos Aires gjorde de sista justeringarna.

Flest motorcyklar

Dakar-rallyt fick ställas in 2008 efter alla oroligheter i Västafrika och nu har tävlingen flyttats över Atlanten till Sydamerika och avgörs 3-18 januari. Starten går i Argentinas huvudstad Buenos Aires och därefter följer en resa på ca 957 mil genom Argentina och Chile innan cirkeln sluts med mål i Buenos Aires den 18 januari.

Drygt 530 ekipage är anmälda. Störst är motorcykelklassen med runt 230 tvåhjulingar, klassen med fyrhjuliga motorcyklar har ett 30-tal anmälda och till det kommer 200 bilar och 80 lastbilar.

Många av de senaste upplagornas favoriter och segrare som Cyril Despres, Marc Coma, Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Luc Alphand är på plats i Sydamerika. Fransmannen Stephané Peterhansel har chansen att försvara sin titel i bilklassen, tangera finländaren Ari Vatanens rekord där på fyra segrar och nå tio segrar totalt i Dakar-rallyt eftersom han också vunnit motorcykelklassen sex gånger.

De tävlande kommer att få uppleva tuffa utmaningar med 14 specialsträckor på totalt 565 mil. Sträckorna varierar från 21,5 mil upp till hela 66,6 mil. Fyra av sträckorna är över 50 mil. Dessutom tvingas de köra på 3 000 meters höjd när Anderna ska passeras.

Eurosport sänder varje dag med kommentatorerna Janne Tromark och Björn Waldegård. I startfältet finns sex svenskar, Thomas Berglund, Annie Seel och Henrik Rahm i motorcykelklassen samt Tina Thörner, Pelle Wallentheim och Olle Ohlsson i bilklassen.

Specialbyggd mc

Hon är nominerad till Årets Kvinna i tidningen Glamour. Men nu har hon annat att tänka på
Annie Seel,  en 39-åring som med startnummer 93 ställer upp med sin specialbyggda KTM 525 i franska proffsteamet Meca'System.
- Där har jag en mekaniker och all support och reservdelar, äntligen har jag riktigt bra förutsättningar.

- Jag har nu kört två Dakarrallyn (2002 och 2007) och ett antal VM-rallyn. Där har jag lärt mig att det alltid är nåt som går fel... Självklart vill jag göra allt bättre denna gång. Framför allt försöka undvika de misstag som jag har gjort tidigare. Jag satsar att komma bland topp 40.

Tuffast på motorcykeln

På sin hemsida rapporterar hon om förberedelserna:
- Vi ska klara totalt 950 mil efter en liten omväg genom Chile... Då brukar drygt halva startfältet ha brutit tävlingen. Men jag tror jag har oddsen med mig, hittills har jag nått målet i varje rallytävling.

Annie Seel anser att den tuffaste utmaningen inom Rally Raid är att köra motorcykel.
- Som mc-förare både kör och navigerar man till skillnad från bilekipagen som består av förare och kartläsare. Detta ställer höga krav på simultankapacitet – att köra i 150 km/h samtidigt som man ska göra spårval, läsa kompass, roadbook, trippmätare och GPS.

- Detta är mycket farligt och det gäller att alltid göra en korrekt bedömning av hastighet, terräng och förmågan att navigera. För att hålla ner hastigheterna har tävlingsledningen ibland uteslutit GPS-användning, vilket försvårar navigationen och håller ner farten.
Hon påpekar också att en mc-förare är utsatt för väder och vind när kyla, ökenstormar och regn slår till.

Nominerad som Årets Kvinna

Annie Seel har kallats helt galen, men det tar hon som en komplimang för hon har antagit ett motto -”ingen minns en fegis”. Det har blivit en livsstil och har fört henne runt hela världen. En passion som hon varken kan eller vill motstå. Annie Seel har valt sin egen väg, ibland kantad av motgångar men oftast med succé.

- Det är en styrka att hitta eller bygga sin egen stege i karriären, arbetslivet eller livet i stort.
Själv är hon utbildad marknadsekonom som startade reklambyrån Happy Industries AB och reklamnätverket Salladh.com.

Apropå nomineringen som en av tre orädda kvinnor till titeln "Årets Kvinna" i tidningen Glamour säger hon:
- Jag är förvånad och glad. Det känns rätt otippat att jag skulle nomineras i en så glamorös tidning - det är ändå en rätt macho och oglamorös sport jag håller på med. Även om jag försöker vara "prinsessa" mellan varven.
Nu väntar dock en helt annan roll, så långt ifrån en prinsessa som det kan tänkas.

 Annie Seal är beredd. "Att köra motorcykel under 16 dagar är det mest påfrestande i den här tävlingen", menar den 29-åriga äventyrartjejen.


 

Fakta

 

Massiv mediabevakning

Dakar-rallyt kördes första gången 1979 (även om starten gick 26 december 1978) och sedan dess har tävlingen fascinerat både förare och publik. En publik som på grund av avståndet till stor del följt tävlingen via media.
Dakar 2009 kommer att bevakas av 80 TV-kanaler som sänder hem bil- och helikopterbilder till 189 länder. 25 TV-kanaler är dessutom på plats under själva tävlingen för att kunna göra egna reportage. Lägg till detta att 38 fotografer och 10 bildbyråer är ackrediterade och på plats under hela Dakar-rallyt liksom 125 skrivande skrivande journalister från 96 publikationer och 30 radiojournalister. Till det ska läggas att 800 lokala journalister väntas bevaka där rallyt drar fram och alla som rapporterar om det runt om i världen.

I Sverige sänds Dakar-rallyt av Eurosport som även sänder i 58 andra länder. Årets bevakning består av en kortare sändning vid sjutiden på kvällen och en längre vid elvatiden. De flesta dagar tillkommer en sen kvällsrepris och minst en repris på morgonen/förmiddagen dagen efter. I sändningarna ingår direktrapportering och reportage från lägren liksom förstås tävlingsbilder från dagens etapp. Sammanlagt sänder Eurosport omkring 50 timmar i samband med Dakar 2009.

 

Nordiska deltagare

Följande nordiska deltagare är anmälda:

Pål Anders Ullevålseter från Norge har startnummer 4 och kör i motorcykelklassen. Mer info om Pål Anders finns på  www.ullevalseter-racing.com och www.dakar.no

Thomas Berglund från Sverige har startnummer 22 och kör i motorcykelklassen.
Mer info om Thomas finns på  www.berglundracing.com 

Annie Seel från Sverige har startnummer 93 och kör i motorcykelklassen.
Mer info om Annie finns på  www.rallyprincess.com

Henrik Rahm från Sverige har startnummer 216 och kör i motorcykelklassen.
Mer info om Henrik finns på www.enduroadventure.se

Tina Thörner från Sverige har startnummer 302 och är kartläsare till Nasser Saleh Al Attiyah från Qatar i bilklassen. Mer info om Tina finns på www.tinathorner.se

Ivar Erik Tollefsen från Norge har startnummer 327 i bilklassen och tävlar med britten Quin Evans som kartläsare.

Pelle Wallentheim och kartläsaren Olle Ohlsson från Sverige har startnummer 447 i bilklassen. Mer info om teamet finns på www.tubusracing.com

Annie Seel är förväntansfull.

Foto: Peter Lydén, Scanpix

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.