”Bra att sätta sig i bilen efter en sådan krasch”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-24

Jari-Matti Latvala ser fram mot Argentina

Nära döden senast - men i Argentina satsar Jari-Matti Latvala på en plats i toppen.

– Jag är nöjd med en fjärdeplats, men det får gärna bli bättre, säger han.

Finländaren stod för den fruktansvärda kraschen i Portugals VM-rally, det var han som slog runt 17 gånger och rasade 150 meter innan bilen tog mark.

Då var det säkerhetsbältena som räddade livet på honom och kartläsaren Miikka Anttila.

– Det var mitt fel. Jag hade antecknat att jag skulle vara dubbelt så försiktig som jag brukar vara i just den kurvan, men kvällen innan så ändrade jag det. Av det har jag lärt mig att aldrig någonsin ändra i mina anteckningar, berättar Fordföraren för motorsporttotal.

Hoppas ta sig i mål

– Jag förstod direkt att vi skulle krascha och jag försökte att använda mig av avspärrningen för att bromsa bilen. Men vi slog över avspärrningen och började rulla, rulla och rulla helt okontrollerat. Jag kommer i håg hur det kändes när bilen kom i rullning och jag tänkte: ”Vi överlever aldrig detta, den slutar aldrig att slå runt.”

Nu till Argentinas WRC är de med på startlinjen igen och de hoppas att ta sig i mål, hittills har de tre nollor och en sexpoängare från årets säsong.

– Sedan rallyt i Portugal har jag kört demosvängar med lite av Fords gäster, jag har kört ungefär 240 km och det känns bra. Det är alltid bra att sätta sig i bilen igen så snart som möjligt efter en sådan krasch, säger han.

”Överens om att jag måste köra hela rallyt”

– Ju längre man väntar ju mer tid har man att tänka över det.

Årets WRC i Argentina har förändrats mycket sedan i fjol , det handlar om 23 specialsträckor på totalt 331, 8 km, ett snabbt rally på smala gator, dessutom är det höst i Sydamerika vilket gör att väderförhållandena är annorlunda än i Europa.

För Ford och Jari-Matti Latvala finns ett speciellt mål - att ta sig i mål.

– Vi är överens om att jag absolut måste köra hela rallyt, säger han.

– Jag skulle vara nöjd med en fjärdeplats, men det får gärna bli bättre, för mig och teamet handlar det om att jag ska köra bra, gör ett godkänt resultat och får tillbaka mitt självförtroende.

Följ ämnen i artikeln