Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar Kong Christian Race.
PRESSRELEASE

Kong Christian Race – 25 april 2009.

* Jimmy Joge vann Evolution Challenge och totalt.
* Jocke Nyman kämpade väl och blev tvåa.
* Joachim Grahn slutade trea i sin seriedebut.
* ”Kongen” blev första tävling med en totalsegrande Evo Challenge-förare, någon som inte hänt tidigare och serien introducerades 2001.
* Samtliga i topp tre var förare i Evo Challenge.


Efter en imponerande körning i helgens Kong Christians Race kunde Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson vinna den andra deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann också tävlingen totalt, vilket är första gången någonsin som en Evo Challenge-förare är allra snabbast sedan serien startade i England för nio år sedan.

Faktum är att nivån på Mitsubishi-fältet i Kongen var så högt att samtliga i topp tre tävlar i serien, med Jocke Nyman/Bo Holmstrand på andra plats och Joachim Grahn/Rikard Nilsson trea.

Årets Kong Christians Race i Kristianstad genomfördes i vårsommarsol, med fem specialsträckor i skogarna norr om stan. Även om vägarna har en slät yta, är de kända för att vara utslagsgivande med mycket sten i kanterna. Att köra brett eller att gena i kurvorna är inte att rekommendera.

Förra årets mästare i serien, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog gjorde comeback för att försöka försvara sin titel. Och de började strålande genom att vara snabbast av alla i tävlingen, trots att bilen inte gick riktigt rent.

Vid första serviceuppehållet, efter sträcka ett, var Nyman/Holmstrand 1,6 sekunder bakom ledande Magnusson/Hulterskog, med Joge/Johansson endast 0,2 efter på tredjeplats. Seriens nykomlingar Grahn/Nilsson var fyra, och femma vinnarna av premiären i Lima, Markus Hällbo/Lars Gustafsson - som liksom många andra var missnöjda med arrangörsnoterna denna gång.

Med Joachim Carlström/Jörgen Norman på sjätte plats och Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson på sjunde var Mitsubishimästerskapets arrangörer mer än nöjda: samtliga i serien låg bland de tio främsta! Men för Magnusson/Hulterskog lurade besvikelsen bakom hörnet, för redan på väg ut till nästa sträcka bestämde de sig för att bryta för att inte riskera motorn som fortsatte gå illa.

Joge/Johansson hade inga sådana problem, utan tog ledningen både i cupen och totalt med 0,6 sekund före Nyman/Holmstrand. Och efter att ha justerat stötdämparna på bilen passerade Hällbo/Gustafsson Grahn/Nilsson upp till tredjeplats just på sträcka tre.

Men Carlström/Norman fick det inte att stämma, och de snurrade 600 meter innan målskyltarna. Innan de kom igång igen hade de förlorat över 30 sekunder. Weng/Fredriksson hade fortfarande inte kommit underfund med noterna och förlorade tid. På tredje sträckan klippte de också vad som skulle bli en av tävlingens ökända stenar, och skadade ett styrstag. Trots att servicen förberedde för ett byte överskred de tiden och kunde inte tas in i resultatlistan.

Efter att ha utökat sin ledning till 1.9 sekunder gick Joge/Johansson ut på de avslutande två stäckorna med målet att ta segern. Uppgiften blev lättare då Hällbo/Gustafsson tappade rytmen i noterna, halkade av vägen och tappade över två minuter innan de kom loss från en sten på SS4. De kom ut igen precis före Nyman/Holmstrand, som tvingades slå av på farten i dammet. Med bara en sträcka kvar hade Joge/Johansson skaffat sig en ledning på 9 sekunder.

Med alla hjul på vägen gjorde Joge/Johansson en perfekt sista sträcka och segern var klar – både i Evo Challengen och totalt. Marginalen till Nyman/Holmstrand blev 8,6 sekunder efter att de gjort allt i sin makt för att ta ifatt.
Då Hällbo/Gustafsson satt fast på stenen, tog Grahn/Nilsson över tredjeplatsen, medan Carlström/Norman klättrade upp till fjärde.

“Det är stort att både ha vunnit Evo-cupen och hela tävlingen”, sa Joge vid målgång. ”Vi fick ju bryta i premiären och renovera motorn efter det. Sen rasade kopplingen när vi skulle testa inför Kongen, så 24 timmar innan tävlingen fick vi byta den. Därför är jag väldigt nöjd med resultatet, inte bara för egen del utan för hela teamet”.

Nästa, den tredje deltävlingen i Evolution Challenge Sweden äger rum den 15-16 maj, då i samband med SM-deltävlingen South Swedish Rally.

2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige deltävlingen 2
Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 28:40.3
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 28:48.9
3 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) 29:49.5
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 30:31.9
5 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 32:50.8

Brutna
SS1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Misfire
SS3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) Bent steering

Ställning efter deltävlingen 2
Drivers
1= Markus Hällbo 18
1= Jocke Nyman 18
3 Joachim Carlström 13
4 Jimmy Joge 12
5 Hans-Erik Weng 10
6 Joachim Grahn 8
7 Peter Eriksson 7

Co-drivers
1 Lars Gustafsson 18
2 Jörgen Norman 13
3 Mikael Johansson 12
4= Anders Fredriksson 10
4= Bo Holmstrand 10
6= Rikard Nilsson 8
6= Pär Almkvist 8
8 Per-Erik Svensson 7


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2009-04-28 19:00






Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
© Ryds MK.Sträckinformation och programförsäljning till helgens Vilda Ryd Racet.

SS1 ONE Nordic AB, 8,51 km:
Startar på en krokig byväg, som efter ett par kilometer övergår till en mindre väg med mycket sten i kanterna i ett par kilometer. För att efter ca halva sträckan återgå till byväg igen, som är någ...

Publicerad: 2024-04-22 21:10


Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seUnder söndagen körde SMK Eksjö en test och träningsdag för framför allt klubbens medlemmar men också ett par gästande ekipage. De tävlande fick chansen att känna på bilarna efter vinteruppehållet och se att allt fungerar innan tävlandet drar igång under våren.
Åtta ekipage tog chansen att köra strä...

Publicerad: 2024-04-22 17:56


Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Fiesta Rally1.
© M-Sport.24-årige Lettländaren Martins Sesks får en drömchans, han kommer köra Ford Fiesta Rally1. Starterna sker med stöd av WRC Promotorn och i samarbete med M-Sport, där kommer Martins göra två starter.

Han inleder i Polen i slutet på juni med en Ford Fiesta Rally1 utan hybrid för att se och lära och a...

Publicerad: 2024-04-22 09:22


WRC tabellerna efter Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing.WRC tabellerna summerade efter Croatia Rally, fyra deltävlingar som kan ge en fingervisning om hur året kan sluta. Thierry Neuville hade en tung söndag, samlade bra med poäng från första två dagarna och körde hem 19 poäng precis som jagande Elfyn Evans, fortsatt sex poäng mellan dem. Adrien Fourmaux...

Publicerad: 2024-04-21 21:19


Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde sin säsong hos Vimmerby MS, fem tävlingshelger och två deltävlingar per arrangör är upplägget för säsongen. Första gången i Vimmerby för de 90-talet åkarna som kom för start - så här gick det i rallyklasserna.

"Lången" på pallen båda dagarna i trimmat 2wd.
Stö...

Publicerad: 2024-04-21 20:45


Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde säsongen med dubbla tävlingar hos Vimmerby MS, träningsåk följt av två åk på tid gäller i serien. Ett 90-tal åkare gjorde upp under lördagen. I serien körs både rally och rallycross bilar, helgens tävling innebar start på klubben folkracebana innan man tog tunneln ut och...

Publicerad: 2024-04-21 19:05


Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
© emotorsport.seSkänningeknixen med tre omgångar på varvlopp, knappt fyra minuters körtid per åk för de snabbaste i rallyt. Just snabbast var Tobias Pettersson och Åke Kjellgren i Mitsubishi Lancer EVO6 som tog hem totalsegern 15,2 sekunder före Heidi Ryrlén som B-förare i Trimmat 2wd. För 4wd klassen var det Mikae...

Publicerad: 2024-04-21 17:35


Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
© Toyota Gazoo Racing.Toyota Gazoo Racing tog många poäng under söndagen när Croatia Rally avslutades, dagens andra sträcka blev den som kastade om resultaten. Sebastien Ogier gick från sin tredjeplats till ledning, samtidigt föll ledaren Thierry Neuville till tredjeplatsen sedan han sladdat av vägen. Elfyn Evans behöll ...

Publicerad: 2024-04-21 16:33


Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
© Hässleholms MK.Nytt för i år är att man vänder på körriktningen samt att vi kör tre varv/sträcka. Det gör att tävlingen är 7,5km längre än i fjol.

Skall fjolårssegraren, Stig Andervang ta hem det i år också, eller kommer hemmafavoriten Rolf Grybb att segra?

Skall Joakim Kristiansson ta sin andra asfaltseger...

Publicerad: 2024-04-21 07:53


Tidigare nyheter:
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.
Två sträckor dubbelt för Dackefejden i Kosta.
Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.
Hallberg kör Polo R5 i SM Veckans rallysprint.
Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.
Rallyintresset håller i sig, starka startfält under våren.
Resultat & WebTV direkt från shakedown Croatia Rally torsdag 9:00.
Anmälningslista, Solberg & Andersson är Svenskarna bland 69 ekipage till Rally de Portugal.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.