Beslut om bullernivå ett bekymmer för GP-tävling i Stockholm
GAGNEF. Nästa års GP-premiär i speedway på Stockholms stadion den 1 maj kan vara i fara. Internationella motorcykelförbundet, FIM, har gått med på att höja ljudnivån från speedwaycyklarna. - Jag är inte alls säker på att tävlingen kommer att klara miljöprövningen, säger Per Westling, generalsekreterare i Svemo.
De senaste åren har ljudnivån från speedwaycyklarna varit begränsad till 98 decibel, från och med nästa säsong tillåts 105. Det betyder i praktiken att ljudnivån mer än fördubblas. Detta beslut togs i FIM:s exekutivkommitté, trots att Sverige, Danmark, England, Polen och Norge protesterade mot beslutet. - Ljudnivån är redan tillräcklig hög och det kan försvåra för sporten. Detta beslut gäller bara GP-serien men om det i framtiden kommer att gälla även inom seriespeedway blir det ännu större problem, konstaterar Per Westling. Anders Berlin, biträdande driftsdirektör inom idrottsförvaltningen i Stockholm stad, är bekymrad när det gäller den miljöprövning som kommer att ske inför GP-premiären nästa år. - Vi har inte haft helt lätt att få tillstånd tidigare på grund av buller. Jag vågar inte gissa hur det kommer att gå med GP-premiären, säger han. Om det blir nej från miljöförvaltningen i Stockholm vill Svemo flytta tävlingen till en permanent bana som skulle klara högre bullergräns. - Vi vill köra tävlingen. Nästa års GP-premiär är nog sista GP-tävlingen som vi inom Svemo ansvarar för och det vill vi göra på ett snyggt sätt. I år körde vi i Avesta och där investerade vi också en del pengar, men det finns också andra alternativ, banor som ligger långt ifrån tätbebyggda områden, säger Westling.
Måste få underlag Anna-Lena Oskarsson på miljöförvaltningen i Stockholm kommenterar den ökade bullernivån så här: - Vi har inte haft några klagomål på tidigare tävlingar men nu kan bullernivån fördubblas. Det är ännu för tidigt för oss att ta ställning till detta, vi måste först få underlag från Svemo. Svemo har haft stora problem med GP-tävlingarna under 2003. Den planerade tävlingen på Stockholms stadion fick flyttas till Avesta på grund av strejken inom Kommunal. Tävlingen på Ullevi blev inställd och det andra försöket lockade inte alls mycket publik. Efterspelet till den tävlingen är ännu inte klart. Kraven på Svemo var ett tag över 10 miljoner kronor.
Problem med kontrakt - Så mycket är det inte nu. Vi förhandlar fortfarande om en förlikning och har närmat oss varandra. Både Svemo och FIM vill försöka lösa frågan för att GP-speedway ska leva vidare. Därför fungerar FIM som medlare mellan oss och engelska BSI som driver GP-serien, säger Per Westling. - Vi vill givetvis inte betala för mycket men skrivningarna i avtalen är svåra att tyda och skulle denna affär bli en rättssak är det inte säkert att vi behöver betala något alls, fortsätter Westling. Problemen i förhandlingarna är många eftersom det inte är helt klarlagt vem som har ansvar för vad. Westling betonar att de kontrakt som finns måste skrivas om helt inför framtiden.