”Han är lite öm i nacken nu”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-01

F1-debuten avklarad för Marcus Ericsson: ”En dag utan intermezzon”

Nu har Marcus Ericsson, 19, fått känna på Formel 1.

Debuten gjorde han under eftermiddagen på spanska Jerezbanan.

Och testet i Brawn GP:s världsmästarbil flöt på som det skulle.

– En dag utan intermezzon, men han är lite öm i nacken nu, säger Kenny Bräck som är rådgivare åt Ericsson.

Marcus Ericsson.

Solen sken över Jerezbanan när Ericsson några minuter före klockan tre i eftermiddags rullade ut för sitt första testpass i en Formel 1-bil.

Ericsson själv sken lika mycket några timmar senare när det första passet var avklarat.

Han hade då gjort 49 varv på banan som ligger åtta mil söder om Sevilla och hade klockats för dagens åttonde bästa tid. Men tiderna är av akademisk betydelse under dessa tester.

– Man kan sammanfatta det som en bra förstadag. Marcus har fått känna på hur bilen känns, hur reglagen fungerar, hur man tar sig in och ut från depån, säger Bräck.

Ytterligare två dagar väntar, vad hoppas du ni får ut av dessa dagar?

– Jag hoppas han ska få chansen att putsa på sin körstil. Att han lär sig lite mer om hur man kör en bil med mycket hästkrafter och hur man tar sig fram snabbast med en F1-bil.

Fortsätter i två dagar

Den svenske racingtalangen fortsätter alltså att imponera. Marcus har under året vunnit det japanska Formel 3-mästerskapet och tack vare framgången öppnade sig nu dörren till en test med världsmästarna Brawn GP.

Senaste svensk att tävla i Formel 1 var Stefan ”Lill-Lövis” Johansson 1991 och dee senaste svenskarna som testat i Formel 1 är Björn Wirdheim som gjorde det för Jaguar för fem år sedan och Alx Danielsson som fick chansen i Renault 2007.

Nu har Marcus Ericsson spridit lite F1-doft över Sverige igen.

Var du lite avundsjuk när du såg Marcus rulla ut från depån?

– Inte alls avundsjuk. Jag vill inte llas sitta i den där tortyrkammaren. Det är roligt, men samtidigt tortyr. Min tid med asfalt, downforce och g-krafter är över, men att köra på grus snö och is har jag inga problem med, säger Kenny Bräck.

Följ ämnen i artikeln