Vinnare och förlorare – årets alla utmärkelser

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2009-12-28

Sportbladets Anna Andersson delar ut priser till de som förtjänar det

Ett motorår är snart över – och det är hög tid att dela ut olika utmärkelser för året.

Sportbladets motorskribent Anna Andersson har gått igenom det som hänt under 2009 – här är hennes utmärkelser för året som gått.

Årets svensk: Joachim Ljunggren

Trea i enduro-VM, seger i Novemberkåsan och nu är han trea i inomhus-VM. En svensk som vet vad han vill, tränar för det och inte är rädd att stoppa in näsan.

Det gillar vi.

Årets comeback: Michael Schumacher

Han har visserligen inte satt sig i bilen än, men bara det att han försöker efter den fruktansvärda MC-olyckan som slutade med skallskador i våras är imponerande. Att han dessutom vågar sätta sitt rykte på spel och försöka sig på en comeback när han är 41 år är helt vansinnigt.

Men å andra sidan är det just därför som så många älskar honom och beundrar honom, även om de flesta icke-tyskar talar tyst om det. För vem vill skylta med att man gillar en man som tar till alla möjliga metoder för att flytta gränser?

Årets man: Kimi Räikkönen

Sidsteppad av sin arbetsgivare och även om det var klart tidigt så tog han ut det som gick av bilen. Samtidigt höll han munnen tyst, gick rak i ryggen och följde sitt hjärta. Så gör en man.

Årets kvinna: Tina Thörner

Hon ledde Dakarrallyt ett tag 2009, men bilen gav upp. Nu tar hon sig an utmaningen igen, men med en annan chaufför. Den obotliga optimisten är en sann förebild. För alla.

Årets vinnare: Ross Brawn

Inför säsongen var hans team på väg mot konkurs, han köpte det själv tillsammans med Nick Fry och förde Brawn GP till seger i märkes-VM och förar-VM. Sedan sålde han det till Mercedes, fick behålla jobbet som teamchef och fick säkerligen ett bra tillskott på bankkontot.

Årets miss 1: Johan Carlsson

Han fick ett fabrikskontrakt i MX1, men bröt nacken i Sveriges VM-deltävling. Sedan skulle han återvända till teamet till 2010, men de bröt en överenskommelse och valde en betalförare i stället. När väskan redan var packad. Då fick han chansen att testa för en VM-plats i enduro, men satte handen på en trasig glasflaska och missade testet.

Årets miss 2: Thed Björk

Han var så nära STCC-titeln, men när han tryckte ut Richard Göransson som drog med sig Robin Rudholm så föll han på eget grepp. En norrman blev mästare i STCC...

Årets besvikelse: Timo Glock

Han och Toyota trodde sig vara på rätt väg i F1. Det var helt fel. Toyota har lämnat F1 och tysken som missade de tre avslutande loppen på grund av skada fick nöja sig med ett kontrakt hos Virgin till nästa år. Knappast ett steg uppåt på pinnen.

Årets kamikaze: Kamui Kobayashi

Orädd, fräck och aggressiv. Det är bara att hoppas att Saubers bil kan leverera för inhoppet hos Toyota i de två sista loppen av F1-säsongen gav mersmak.

Årets röst: Andreas Jonsson

Möt mannen bakom hjälmen och läs hans blogg på Sportbladet motor! Förutom att han att det är intressant att följa honom på nära håll är han en jäkla bra speedwayförare. Till nästa år ser dessutom hans Dackarna ut att bli riktigt vassa. Kan de hota Lejonen?

Årets bäste förlorare: Mattias Ekström

Ingenting gick hans väg i DTM och teamkompisen Timo Scheider vann mästerskapet. Men i Race of Champions var han bäst - för tredje gången. Det må vara en udda plojtävling, men där är Eki suverän.

Årets present: Jenson Button kan tacka Ross Brawn för VM-guldet. Utan den bilen hade han aldrig blivit mästare. I det här fallet är det är bilen som gör mannen...

Årets mest besvikna: Michael Jernberg

Rallycrosskillen hade alla förutsättningar att vinna guldet, men flera småmissar i avgörande lägen gjorde att han blev EM-tvåa. I år igen. Han har tre EM-silver, men inget guld. Kan han vända trenden 2010?

Årets bråkstakar: Flavio Briatore och Max Mosley

Först meddelade Mosley att han avgår som FIA:s president vilket fick Briatore att jubla. Sedan var det tydligt att Briatore var inblandad i Spygate och då gjorde Max Mosley vad han kunde för att få italienaren avstängd på livstid. Nu har Briatore stämt FIA, fortsättning följer och man blir bara så trött på alla sura gubbar som inte inser när klockan är slagen.

Årets självmord: Nelson Piquet

I alla fall när det gäller sitt eget rykte. Vem vill anställa Nelson Piquet? Efter Crashgate har han svårt att få ett enda uppdrag, inte nog med att han kraschade teamets bil medvetet, han skvallrade och sänkte sin manager, sitt team och sig själv.

Årets pajas: Luca Badoer

Han hade inte tagit en enda poäng innan han ersatte Felipe Massa i Ferrari och han var inte ens nära något annat än sistaplatsen. En riktigt pinsam F1-comeback, både för honom själv och för Ferrari.

Årets återkomst: Silverstone

Det sista F1-loppet på Silverstone hette det i somras, men nu har man skrivit ett nytt avtal på 17 år med Bernie Ecclestone. Den klassiska banan är tillbaka - även om den aldrig var borta. Gissa om det blir tryck på herrar Hamilton och Button i McLaren 2010.

Årets fiasko: BMW

Skulle vara en toppkandidat 2009 och Robert Kubica pratade om VM-guldet. Men man gjorde en felkalkylering, BMW satsade allt på Kers och skulle dominera säsongen. Men innan hösten hade anlänt hade BMW dragit sig ur F1. Det är årets stora fiasko.

Årets lögn: Toyota

– Vi stannar inom F1 och inom motorsporten samtidigt som vi sänker kostnaderna, sa Toyotas president Katsuaki Watanabe i januari.

Tio månader senare lämnade japanerna med den allra dyraste satsningen F1 efter 139 starter, 278,5 poäng och inte en enda seger.

Årets komet 1: Marcus Ericsson

Från Kumla till F1:s succéteam på en enda säsong. Vem hade trott det? Vi visste väl alla att han var en talang, men att han skulle vinna japanska F3, ta pole i Macao och testa F1 för världsmästarteamet var det väl knappast någon som vågat hoppats på. Men Marcus är i toppen - för att stanna.

Årets komet 2: Ben Spies

Världsmästare i Superbike den första säsongen och nu byter han till MotoGP och Tech 3 Yamaha.

Nu får Valentino Rossi passa sig, Spies och Jorge Lorenzo är framtiden.

Årets Kung: Sebastien Loeb

Även om mästaren är hotad är det ingen, inte ens en iskall finländare, som kan peta ner Kung Loeb från WRC-tronen.

Följ ämnen i artikeln