Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Lite klarläggande av fakta runt standardrallybil, vagnbok och besiktningar.

Bakgrund
Det är ingen självklarhet att man som privatperson får ta en bil och bygga om hursomhelst för att bättre passa det man vill använda den till, tex att tävla med. De som har varit med ett tag minns de stora trix som användes förr för att få en rallybil genom bilprovningen. Genom goda kontakter med Vägverket har SBF fått olika dispenser genom åren som gör det tillåtet att på allmän väg i samband med biltävling framföra fordon som i väldigt få avseenden stämmer överens med lagar som gäller alla andra, ta tex en WRC-bil. Än så länge har dock alla fordon måst passera SBP, något som blivit mer av en formsak. Därför har nu Vägverket skrivit om sina regler så att SBF själv ska få ansvara för besiktningen och godkännande av tävlingsfordonen. Undantag för standardrallybil.

Standardrallybil
Tävlingsbil som av vägverket definieras som standard. Stolar, bälte ska vara utbytta till tävlingsmodell och skyddsbur ska vara monterad. I princip inga övriga förändringar tillåtna. Det innebär att alla Volvo Originalbilar och de grp E-bilar som inte gjort mer än så är standardrallybilar. Dessa bilar ska alltså fortsättningsvis köra till SBP och genomgå traditionell besiktning.

Övriga rallybilar
De grp E bilar som utnyttjat reglementet fullt ut och tagit bort baksäte, innertak, bytt till tävlingsratt mm är inte i Vägverkets ögon standardrallybil. De hamnar i samma fack som grp H, nat spec, grp N och grp A-bilar, de är homologeringsbesiktigade och har sk nyttjandebegränsning, dvs de får bara framföras i trafik i samband med tävling.
Dessa bilar får SBF själv ta ansvar för besiktningen enligt regler Vägverket gett ut.

A och B-besiktning
Standardrallybil behöver i samband med tävling enbart genomgå den traditionella tävlingsbesiktningen, sk B-besiktning, något även klassiska rallybilar gör.
Övriga tävlingsbilar måste emellanåt genomgå en utökad besiktning, sk A-besiktning som då ersätter SBP-besiktningen.

A-besiktningen Vägverket kräver är noggrant specificerad men är ingen stor utökning jämfört med vanlig tävlingsbesiktning. Den är alltså avsevärt enklare än besiktningen på SBP och kräver inte all specialutrustning. Dock måste den ske oftare än en gång om året, från början ville man ha halvårsvis men vi lyckades förlänga detta till 8 månader för att klara säsongsuppehållen för de tävlande.
Tester har gjorts med A-besiktningar på tävlingar och det har flutit snabbt och bra.

Administration
Vägverket ålägger SBF att hålla koll på vad man gör, vilka bilar som är besiktigade, var detta skedde etc. Likaså måste de som ansvarar för A-besiktning ha tillräcklig kunskap och utbildning. Det kostar givetvis en slant.

Vagnbok
Som ett hjälpmedel i detta arbete införs ny, förbättrad vagnbok för alla rallybilar. Det kommer att vara bilens loggbok eftersom alla tävlingar bilen deltar i skrivs in, Boken blir på det viset en värdehandling både för nuvarande ägare och kommande ägare. Bilstyrelsen har beslutat att standardrallybilens ska kosta 250:- eftersom de måste köra till SBP precis som innan. Övriga rallybilar kostar 1500:-. Ägarna till dessa bilar slipper köra till SBP årligen, vagnboken varar för de allra flesta som inte tävlar otroligt flitigt i minst 5 år. Med en kostnad på SBP av 300 kr per år innebär det ingen fördyring.

A-besiktningar
A-besiktningar ska förekomma i samband med tävling. Det är Vägverkets sätt att styra besiktningen till tillfällen när SBF/distrikt har lämnat tillstånd. Distrikten har även möjlighet att lämna tillstånd till Tävling Utan SS, skämtsamt kallat TUSS-tävlingar, dit tävlande kan komma, enbart fixa A-besiktningen om så behövs för att tiden har gått ut och därefter kunna köra en tävling där enbart B-besiktning finns tillgänglig.
Tävlande ska kunna komma på en tävling med A-besiktning och få den genomförd även om man inte avser delta i tävlingen, allt enligt tävlingens inbjudan.
Om man som tävlande kör tävlingar med A-besiktning oftare än var 8:e månad räknas 8-månadersperioden från senaste tillfället. Eftersom A-besiktningen tar obetydligt längre tid än B-besiktningen (men kräver bla grop), går det utmärkt att göra så.

Avslutning
Förändringen som nu görs är att SBF, dvs vi själva, får ta ansvar för tävlingsbilarna i större utsträckning. Det är ett stort framsteg och en förmån vi måste sköta korrekt.
Kostnaden för den tävlande förändras ytterst marginellt. De pengar vagnboken ger som intäkt till SBF ska även täcka den ökade administration ansvaret innebär, utbildningskostnader för tekniker och efter uppföljning, också ge möjlighet till viss kostnadstäckning för extra besiktningar i samband med tävlingar eller TUSS-arrangemang som genomförs.

Jag hoppas jag klarlagt lite frågetecken så att den fortsatta debatten kan utgå från fakta och inte bara gissningar. Frågor besvaras gärna, de distriktsansvariga i rally har också mycket information.

2003-12-30

Janne Rydh
ordf rallyutskottet