Officiell hemsida för:


Kontaktperson (cupgeneral) Marcus Lindholm Mobil 070-691 27 58
E-post: marcus.lindholm@semcon.se


Startsida

Rapporter

Forum
För meddelanden, annonser m.m.

Reglemente

Suzuki Cup 2000
Suzuki Cup 2001
Suzuki Cup 2000-2001 Rappport

Suzuki Cup 2002 Rapport
Suzuki Cup 2002
Suzuki Cup 2003 Rapport
Suzuki Cup 2003
Suzuki Cup 2004
Suzuki Cup 2004 Rapport



06-10-10 Årests säsongavslutning stod mellan "de tre musketörerna"
Årets sista deltävling i Suzuki Cup lockade 10 startande till Örebro och Nora MK:s Rejme-Rallyt. Fokus låg till största delen på vem av de tre musketörerna i den rekordjämna tabellen som skulle vara först i mål, och därmed kamma hem årets titel.

Förhandsfavoriten Kent Persson, Säffle, ställde dock till det för sig redan innan start, då han inte läst på PM2 ordentligt och kom försent till starten. I tron att han fått 80 transportprickar och tappad lust, så var satsningen inte överdriven och resultatet blev därefter, en tredjeplats i tävlingen och totaltvåa i cupen.

Totalsegerchans hade också årets rookie, Ludvikas Andreas Israelsson, men han hade tydligen bestämt sig för att hålla sig på vägen den här gången och stod inte att känna igen riktigt. En fjärdeplats för dagen och därmed en imponerande total tredjeplats i cupen skall han dock vara ganska nöjd med, C-förare som han är.

Längsta strået drog dock Linus Axman, Norrköping, med Markus Harrström i högerstolen, som med en säker andraplats nu kan titulera sig cupvinnare av den prestigefyllda Suzuki Cup.
Vinnaren för dagen och andra deltävlingen i rad blev dock Calle Trainor, Katrineholm, en tuffing som trots olika bisittare tävling efter tävling avslutade säsongen i ett ruskigt tempo.

Nu återstår det att se om den legendariska och helt ideella Suzuki Cupen lever vidare inför nästa säsong. Cupledningen har p.g.a. den privata arbetssituationen tvingats att tacka nej till en fortsättning, och nu är frågan om det finns någon ny ideell kraft som vill ta över. Det är inget krävande uppdrag, men det krävs att någon eller några tar tag i det hela. Så snart det finns en ny organisation så kommer detta att presenteras på Motorsport i Värmland.
06-10-10 Grattis Linus Axman till segern i 2006-års Suzuki Cup
Det blev Linus Axman från Norrköpings MK som kammade hem segern i 2006-års Suzuki Cup! Linus, som är B-förare, vann cupen med 121 poäng före tvåan Kent Persson. Trea blev Andreas Israelsson.

06-09-26 Rekordjämnt inför finalen
Resultaten i helgens Rejme-knixen gjorde att totalställningen i cupen blev rekordjämn. Tre ekipage inom en (1) poäng, gör att avslutningen i Noras Rejmerallyt den 7 oktober kommer att bli en strid på kniven med enkla förutsättningar, först i mål vinner!

Nu cupledande Linus Axman, Norrköpings MK, kommer att jagas friskt av Kent Persson, Säffle MC (cupvinnare 2003) och rookien Andreas Israelsson Vansbro MK.

Teoretiskt så finns även chansen för fler att vinna, då avslutningstävlingen i år ger dubbla poäng.

06-08-29 Rejmerallyt blir final i SuzukiCupen 2006
Nu är det klart att den stora cupfinalen med dubbla poäng kommer att avgöras i skogarna runt Örebro, Nora MK:s Rejmerallyt 7/10.

05-06-01 Deltävling nr 5. Suzuki Cup Holmen Skog rallyt 05-05-28
11 Japaner stod på startlinjen och gamla som nya deltagare verkade laddade för dagens äventyr. 4 specialsträckor om 41 km skulle avverkas i ett vårfagert Östergötland, men hur fina sträckorna skulle bli, kan bara vi som var där förstå.

Rapporteringen var inte riktigt vad jag hade väntat mig den här gången. 4 av 11 startande skickade in. Det kanske beror på en tillfällig och ny rapportskrivare?

Victor Windahl visade en stark körning och ett positivt engagemang trots problem på den erkänt dåliga SS1 som endast var en enda sandlåda med en och annan vass sten i spåren. En drivaxeldamask hoppade bort som resulterade i en skuren drivknut. Men med ett piggt serviceteam i form av en kille som var lite dagen efter, och en som hoppade på kryckor ordnades problemen upp utan några som helst konstigheter. Windahl hade stor press på sig efter Falckpokalen men Victor höll hela vägen och en andraplats bärgades hem. Nu blir trycket ännu större och målet är förstås första platsen.

Team Andréasson åkte till Norrköping med förhoppningen om bra vägar, men dom förhoppningarna grusades rejält redan på SS1 som var rent ut sagt usel, som Janne rapporterade. Balken till hasplåten kröktes och med det ändrades framvangsinställningarna rejält. Att avgasröret blev en halv tum mindre fanns inte heller med i beräkningen. Men bilen verkade gå bra trots allt. SS 2,3,4 var helt ok men SS 4 var för snabb tyckte Janne. En 8:e plats blev resultatet.

Robert Andersson hade inte heller någon bra inledning på dagen. 2 ans växel hoppade ur nästan hela tiden, som om inte det var nog började bilen gå på 3 cylindrar. En svettig tur på SS1 och snabbt till service där man konstaterade att kontaktstyckena hade hoppat av till ena spridaren. Växellådsproblemen fortsatte hela dagen och en hel del tid tappades bort pga. detta. Trots allt en 6:e plats att ta med sig hem i bagaget.

Skytt och Larsson hade inte heller någon rolig inledning på tävlingen. Man försökte att åka runt de värsta stenarna, men trots försiktighet blev det en punktering igen för oss. Bilen började driva dåligt och dra åt vänster, då kändes det som om det var snabbast att köra till mål istället för att byta på sträckan. En Räktrålare närmade sig i bakspegeln och det var bara att flytta sig. Resterande sträckor var kanon fina, snabba och följsamma. Tiderna räckte tyvärr inte till på sträckorna men man får vara glad att man klarade av att komma i mål på SS1.
Sista sträckan blev arrangören tvungen att stryka pga. en onödig rullning med en liten personskada. Dock efter Suzuki Cup men samtligas tider på SS4 ströks.
Sträckan var för övrigt en riktig "Finlandsväg"
Vi hoppas på fler sådana vägar den 11/6, men dom kan ju utelämna "sandlådan" SS 1. Vi förutsätter att fler Suzuki åkare tar chansen att starta Maj Pokalen!

Rallyhälsningar
Pierre Skytt


05-05-17 Suzuki Cup/ Deltävling 4/ Falck-Pokalen/ SMK Södermanland/ 2005-05-07
Halloj på er!
Årets första grustävling är nu avklarad och gick av stapeln i Eskilstuna.
Några av oss hade åkt mycket grus innan denna tävling, men för en del var det första gången på grus för säsongen.

Team "Räka" Wahlström berömde tävlingen, så som så många andra tyckte.
Det var väl den egentliga första grustävlingen med nya Suckan på grus.
Allt flöt på fint hela dagen förutom en nära dikesvisit som blev ett fint foto på www.motorsport4sale.com. Team Räka kom på en tredje plats, men var inte helt nöjda med detta och lovar mer attack i Norrköping!

Janne Andréasson utbrast, "-Skitkul!"
Efter att ha mekat med bilen sen Lima, med så simpla saker som att täta avgassystemet och ställa om tändningen. Mer ork i bilen fanns tillhanda nu, och det syntes i resultatlistan efter tävlingen. Janne & Co berömde också vägarna. Team Andréasson söker fortfarande en diffspärr, så finns det någon som har en över kan ni ta kontakt med Janne.

Team Windahl var mycket nöjd med körningen från Falckpokalen, klagade visserligen på lite rattrost på SS1. Teamet har kommit lite närmare topptiderna och var mycket nöjd med detta. Victor ser fram mot nästa tävling och hotar med att det kommer att bli fler som kommer få skalpen bortkörd och hamna bakom team Windahl i resultatlistan....

Team Skytt gick på pumpen och de 27 km tycktes allt för långa. SS1 och SS2 så gick det lite ryckigt och att rattrosten kryper på efter uppehållet stod tydligt för Pierre och Patrik. SS2 och gick något bättre än SS1. Efter lite fika på servicen efter SS2 fick team Skytt åter nya krafter och både körningen och notläsningen stämde mycket bättre på SS3.

Tyvärr fick Pierre ont i huvudet och efter en powernap på servicen efter SS3 så kändes det något bättre och ett tappert försök gjordes för att fullfölja tävlingen. På transporten till SS4 så gick det dock inte att fortsätta och team Skytt var tvungna att kasta in handduken. Patrik fick ta över spakarna för att köra till målet och Pierre åkte hem för att sova.
Krya på dig Pierre och bättre lycka nästa gång. Ett litet citat från Tidningen Folket. "Skytt fick bryta tävlingen då han blev sjuk och spydde ner hela bilen" Inte riktigt sant, men nästan. Det är kul att komma med i tidningen när det
är positiva nyheter!

Team Robert Andersson var nöjda med starten på tävlingen och var på SS1 bland de snabbaste klassen. Efter en bra start på SS2, som är en sträcka som kändes igen sen tidigare, utbröt dock lite panik i cockpit på den gula Sukkan när bromsarna plötsligt slutade att fungera mitt i en högersväng. Pedalen i botten, men med lite tur så höll sig gula faran på vägen… Tyvärr kan man inte åka speciellt fort utan bromsar och Robert & Co hade långt kvar av sträckan att åka. I mål hade teamet tappat ca 15 sekunder.
Väl framme vid servicen hittade mekanikerna en trasig bromscylinder. Efter frekvent mekande och mycket slit lyckades den gula suckan hinna i tid till SS3.
Full attack på SS3 lede till en bra tid och som vanligt så skulle Robban försöka ta igen de förlorade 15 sekunderna. Detta visade sig vara en tuff match mot killarna som låg i topp på Suzuki Cup
Team Andersson var trots allt nöjda och gjorde vad de kunde.

Team Lindholm Motorsport kom till start med nästan allt bytt, utom karossen, sedan Lima. Självförtroendet var kanske inte på topp hos chauffören efter att inte ha kommit i mål en enda tävling på 7 månader. Inte heller Chrille Engman som åkt Supercupen i vinter, hade kommit i mål på länge.Tanken var att Maccan med Chrille som gästspelade i högerstolen "bara" skulle ta sig runt.

SS1 och SS2 kändes rent ut sagt för jävligt! Det gick mycket osäker och ryckigt.
På servicen efter SS2 stoppade vi oss lite macka och kollade oljan där det nästan var tomt, konstigt? Mer tanke än att fylla på olja ägnades inte åt detta.
SS3 kändes något bättre och förtroende för bilen ökade successivt, lite mer attack i körningen. Efter SS3 var team Lindhom Motorsport något mer nöjda.
På servicen var det åter dags att tanka en hel del olja och nu började chefsmekanikern bli riktigt orolig för motorns hälsa.

Till SS4 kändes körningen riktigt bra och vi trodde vi piskat "oss själva" duktigt, men chockbeskedet kom från Christer att vi tappat 0,5 sekunder från första rundan?!??!
Teamet är i alla fall nöjda med att komma hem med en hel bil, enda frågetecknet är då motorn. Team Lindholm Motorsport meddelar att de inte kommer att köra i Norrköping utan kör en hemmatävling i Forshaga istället.

Lycka till i Rallyskogen önskar
Cupledningen

05-03-22 Suzuki Cup 2005/ Deltävling 3 / LBC-Ruschen / Lima / 050312
Hejsan på er igen!
Dags för en lite sammanställning av förarrapporterna från årets tredje och sista deltävling för vintersäsongen.
Vad det verkar så har det flesta varit av på ett eller annat sätt, men trots detta så har de flesta tagit sig i mål.

Sven Blomdin åkte av i en av målkurvorna på första sträckan och fick ta hjälp av lite starka dalkarlar från Lima, som lyfte upp honom. Tappet blev några minuter på det missödet. På fjärde sträckan var det dags igen, men den gången var det bara att kasta i R-växeln och backa ut. Sven tyckte att tävlingen, trots bekymren, var lyckad och väldigt kul.

Kul tyckte även Marcus Lindholm att det var! Eller ja, fram till 5 km in på SS2, då bärarmen på höger sida bak gick av… Bakhjulet försvann upp i hjulhuset, mitt på raka vägen, och agerade som en sorts bromskloss, vilket fick bilen att stanna så fint…
Återigen fick man knyta näven hårt i overallen, och som ni förstår var det inte bara kylan som orsakade denna reaktion! Det som troligen har hänt är att någon gammal smäll i kombination med kylan orsakade detta brott.
Har nu beställt det mesta nytt bak bara för att vara säker. Nåja, det är väl bara att ta nya tag.

Marcus vill även passa på att be Ola Rickardsen om ursäkt, som höll ut ordentligt, ja faktiskt långt ut i snövallen, och fick en massa snö i luftburken då han passerade. I övrigt så tyckte Ola att det verkligen var en upplevelse att köra LBC-Ruschen 2005, en ganska vanlig reaktion faktiskt.

Tror att team Skytt stod för den mesta dramatiken i Lima.
"Det blev en blandning av sol, snö, bra tider och dåliga tider." som vår gode Pierre sa.
Tävlingen kunde ju ha börjat på ett bättre sätt. Redan på SS1 var Skytt/Larsson av vägen och fick ta hjälp av inga mindre än Suzukimästarna 2004, Team Abris, som befann sig på "rätt" ställe. Visst är det kul att vi stöttar varandra i svåra tider, även om man inte åker Suzuki. Fram emot slutet på SS1 så snurrade Skytt igen, den här gången så Kågström fick väja ordentligt för Skytten. Normalt sett är det ju så att Skytt får väja för djur och annat löst folk, och inte tvärtom.

På SS2 och SS3 verkade det som om Skytten stått upp och kört och tog igen en hel del tid på ledande "Kågis". På SS4 så berättade Skytten att han fått hjärnsläpp och ville kolla lite närmre på snön. Detta resulterade i att Larsson fick skotta, igen. SS5 fick bli som en transportsträcka…

Skytt ville gärna ha lite revansch, så hela teamet bestämde sig för att åka Ice Karting i Sälen på söndagen, men vad händer?!?! Både Co-driver Larsson och lillebror Daniel kör skjortan av Pierre, ingen bra helg...

Janne Andréasson var helt lyrisk efter tävlingen, trots att det inte fanns någon värme i bilen på lördag morgon och någon diff. var inte att tänka på.
Men glad i hågen så påstår Janne att det var nog den häftigaste vintertävling han har åkt.
Tyvärr så åkte åktes det av även för dessa herrar, någonstans i närheten av där Skytt var av första gången, om undertecknad inte är helt fel underättad. Men en glad publik slängde upp den lilla Suzukin på vägen ganska snart igen.

Då är det bara att se fram emot den kommande sommarsäsongen som vi jobbar för fullt för att spika. På återseende! //Cupledningen

05-03-02 Tävlingrapport från Kopparberg 2005-02-26
Kopparsvängen

130 km varav 55 km special sträckor fördelat på 3 st. SS. Vintervädret hade gjort sitt inträde även i skogarna kring Kopparberg. En hel del snö och riktig isiga vägar skulle det bjudas på under lördagskvällen. Det skulle bli en spännande tävling med tanke på att det var mörkertävling, som vi inte får åka så ofta nu för tiden. Det gällde att trimma extraljusen ordentligt!

Vägarna var mycket fina men svåra både för förare och Co-driver, flera ekipage tyckte att alla tempoväxlingar var utmanande.

SS1 var den längsta av dessa tre sträckor, det gällde att hålla ett högt tempo från början om man skulle vara med och slåss. Något som Robert Andersson tog fasta på men enligt dom själva så öppnade dom lugnt och skulle öka successivt under kvällens gång, hur ska detta sluta?.
Värstingarna från Katrineholm, Wahlström och Nyberg skulle göra om samma sak som dom gjorde vid förra årets andra deltävling. Starten på sträckan gick ju fint, vi passerade Andréasson mot slutet av sträckan när motorn plötsligt gav upp kommenterade Wahlström. Ett kort och intensivt rally. Frågan är om dom var i garaget redan halv sju på söndags morgonen? Andréasson var nöjd med sin insats på dagen första sträcka, utan noter och diffspärr är det mycket starkt gjort. Dagen mest långväga deltagare var Victor Windahl från Växjö som gjorde en stabil körning, detta race skulle fungera som en viktig genomkörare för Team Windahl.
För vår egen del blev det en ny upplevelse att köra med alla dubb kvar i däcken. Vilket skulle resultera i en tredje bästa tid på SS1, trots att det var lite tveksamt med noterna på sina ställen.

Nu var det dags för SS2, där skulle ett intercom batteri lägga av inne hos Andréasson, Christer tog i allt vad han kunde men jag hörde bara hälften av vad han sa, kommenterade Janne. Team Windahl körde vidare med sitt stabila körsätt.
Andersson åkte vidare i ett "lugnt" och städat tempo med snabbaste tid i cupen. Skytt och Larsson började hitta rätt i noterna men det blev aldrig det riktiga flytet i körningen. Men däcken höll i alla fall. Och på Service övertalades man att prova andra däck med längre utstick inför den sista sträckan.

På SS3 var det riktigt mörkt och det skulle inte riktigt räcka till med två extraljus tyckte Andréasson, som tog sig i mål på en hedrande 6:e plats i cupen. Victor Windahl åkte in på en 7:e plats med 10 viktiga poäng till totallistan.
Team Skytts däcksval inför sista sträckan var inte alls bra, greppet blev sämre. Men det är bara att bita ihop och ta bilen i mål. En tredjeplats blev resultatet och 15 poäng.
Anderssons slog till på sista sträckan med en riktig skrälltid, 14 sekunder före cupledaren Kågström och 10 sekunder före Skytt. Det är bara att gratulera Robert Andersson och Carl-Gustav Karlsson till segern.

Arrangemanget var mycket bra, ett rationellt genomfört rally. Tre mycket fina sträckor av varierande karaktär.
Hoppas att vi blir fler till Lima, att Wahlström får ihop en motor och att Marcus har jobbat färdigt till dess. Väl mött där!

05-02-07 Suzuki Cup /Deltävling 1/Dan Anderssons Minne/Wesmanklubbarna/2005-01-29

Hejsan allihopa!
Äntligen dags för årets första cuptävling efter många om och men. Visst kunde man önska sig lite mer snö, men det var en skön känsla att få komma ut i skogen och gasa lite igen.
Kändes som om alla tyckte att det var kul att se varandra igen. Det var många nya ansikten inför denna tävling, som vi ska försöka fånga upp dessa så att de får presentera sig i Kopparberg.

Det verkar som om i stort sett alla har haft problem med att ta sig till tävlingen.

Team Andréasson meddelar att de är nöjda med tävlingen förutom att de fick punktering på servicebilen utanför Hällefors och tillråga på allt så hade servicepersonalen sjukskrivit sig på lördagsmorgonen. Jannes dubb satt kvar i däcken, vilket för övrigt var tävlingens stora problem, speciellt för Michelinåkarna.

Team Skytt fick punktering på kärran också utanför Hällefors. Pierre och Janne, det var inte så att det låg en spikmatta över vägen för att stoppa fortåkare i Hällefors.
Sin vana trogen så siktade Skytten på en hare som med nöd och näppe klarade livhanken. Jag förstår inte hur du bär dig åt riktigt, har du någon sorts inbyggd magnet för vilda djur???
Skytts servicepersonal kom aldrig till servicen för de hade glömt tanka… Ironiskt nog servicebilen…
Sedan körde team Skytt bort alla dubb utom ett i sina nya Michelin.
Tur att det inte var så mycket is, det går ju skapligt att åka utan dubb på fruset grus…

Men som undertecknad fick erfara så biter odubbade vinterdäck riktigt uselt på is! I övrigt så var team Skytt nöjda med körningen med undantag för en påbromsning på SS3.

Lindholm MotorSport, avslutade ju säsongen 2004 i en björk. Ni som startade före mig kommer nog ihåg chikanen efter ca 2mil på SS1, ganska snabbt dit, eller hur, det var bara det att vi fortsatte lika fort genom chikanen och körde lite flipper mellan lastbilsdäcken och rätt i en stubbe som slog bort framhjulet.
En lysande trend eller hur?
Även jag hade problem med punktering på kärran, fast detta rörde sig om fredagskvällen istället.
Mina problem slutade inte med det… Strax utanför Kil, på väg hem, sa generatorn upp sig på servicebussen!
Skulle nog ha stannat hemma…
Nåväl vi tar nya tag i Kopparberg.
Kolla in www.lindholmmotorsport.com som kommer att lanseras snart.

Stefan Hägglöf körde sin första Suzuki Cup tävling med målsättningen att ta sig runt och få SS mil i kroppen. Inga större incidenter, bromsade motorstopp på SS2 och även på SS3, lätt hänt att man blir lite överraskad i skogen utan noter.

Robert Andersson & Co gjorde som jag och slog bort ett hjul först efter att rullat upp i några träd, även detta på SS1. Robert kom ju något längre än mig för jag så honom genom chikanen…
Kolla in bildserien på www.sportfoto.nu, snygg rullning…
Mvh
Maccan Lindholm
Länk till resultaten>>

05-01-12 Dan Anderssons Minne premiär i Suzuki Cup
Suzuki Cup-ledningen har idag fått klartecken från Wesman-klubbarnas tävling "Dan Anderssons Minne" den 29 januari. Tävlingen ersätter den inställda premiären i Skutskär.

Suzuki-gänget håller tummarna för en snabb väderförbättring med massor av is och snö i trakterna runt Fredriksberg.

Inbjudan finns, som vanligt, på Motorsport i Värmland.

Väl mött !


Startsida

Rapporter

Forum
För meddelanden, annonser m.m.

Reglemente