motorcross

"Resultatfixering bakom olyckor"

3:42 min

För tidigt fokus på resultat hos både barnen och föräldrarna. Det tror den tidigare toppåkaren Peter Johansson kan vara en förklaring till de många olyckorna på ungdomsnivån inom motorcross.

Det var tungt för svensk motocross i helgen när en 15-åring pojke ramlade av cykeln vid SM i Västerås och blev dog efter att medtävlande inte hunnit väja undan.

Det var det tredje dödsfallet inom svensk motocross på kort tid. Svenska motorsportförbundet SVEMO utreder nu olyckan och en uppmaning har gått ut till klubbarna att se över sina banor.

Peter Johansson, som tillhörde världstoppen inom sporten i slutet på 90-talet och som numera är försäljningschef i Skandinavien för motorcykeltillverkaren KTM, menar att dödsolyckorna bara är ren otur.

Men han har också en teori om varför det sker så många olyckor på ungdomsnivå i övrigt inom sporten.

– Barn och föräldrar är kanske lite resultatfixerade vid tidig ålder. Det finnas andra alternativ, med mindre kubik. Men både barnet och föräldrarna väljer att man ska göra resultat så fort som möjligt istället för att tänka att man ska utbilda sig som chaufför, säger Peter Johansson till Radiosporten.

Helgens dödsolycka har fått fart på motocrossklubbarna i landet. Till exempel har man på Uppsala Motorklubb kallat till möte ikväll för att diskutera hur man kan förbättra säkerheten på klubbens bana. Ni hör ordföranden Joakim Flink.

– Vi ska ha ett möte och se vad som kan göras för att höja säkerheten på alla vis, säger han.

Vad tänker du som är ansvarig för en sådan här bana när man hör om en sådan här olycka. Vad tänker du omedelbart att ni borde göra?

– Eventuellt gå vidare med utbildningar för alla som jobbar när de åks så att man kan underlätta för alla medlemmar att vara till hjälp när det händer saker. Och även kolla banan, hur är sträckningen. Men den är godkänd enligt alla regler så det ska inte vara några konstigheter. Men det är klart att man får sig en tankeställare, säger Joakim Flink.

Peter Johansson på KTM tycker inte att de svenska banorna bär skulden till olyckorna.

– Jag har kört på Västerås 100 gånger och den är en av de finaste banorna vi har i Sverige. Det är motorsport, det går fort ibland och 30 personer som kör samtidigt, så naturligtvis händer det olyckor, säger han.

Claes Aronsson
claes.aronsson@sr.se