Halmstad

Dystert år för motocrossen

1:23 min

Dödsfall och allvarliga skador - det är den mörka verklighet som svensk motocross har fått leva med i år. Senast igår skadades en 15-årig flicka allvarligt under en tävling i Skene.

16-åriga Emma Johansson tävlar för Getinge Motorklubb och körde på SM i helgen. Men från början skulle hon själv ha kört tävlingen i Skene där den 15-åriga-flickan skadades.

– Det känns självklart väldigt tungt när man får veta att så unga människor skadar sig. Det blir mer verkligt då istället för när folk som man inte känner skadar sig, säger hon.

I somras omkom tre unga motocrossförare under olika tävlingar. De var 14, 15 och 20 år gamla, och igår skadades alltså en 15-årig flicka allvarligt under en tävling i Skene. Emma Johansson har förslag på vad som kan förändras för att minska olyckorna inom motocrossen.

– Jag tycker framför allt att man ska sänka hastigheten på banorna, för det är väldigt långa raksträckor och det går väldigt fort på många ställen. Sen tycker jag att man även ska bort många svåra hopp. Som det är nu finns det väldigt svåra ”dubblar” och det finns långa hopp som jag tycker man ska försöka korta ner.

– Sen tycker jag att man ska sänka antalet förare i heaten. Istället för att vara 40 stycken i ett heat så är man 20 så att det inte blir lika trångt mellan förarna.

Men du kommer att fortsätta att köra?

– Ja, det kommer jag definitivt att göra, säger Emma Johansson. 

På Getinge Motorklubb har man inte haft några allvarligare olyckor på sin bana, men den senaste tidens incidenter har fått dem att tänka till. Lars Martinsson är ordförande i klubben, och han säger att det finns flera skäl till att det främst är yngre förare som varit inblandade i olyckorna.

– Jag tror att det har med utbildning att göra. Maskinmaterialet har också blivit snabbare och snabbare. Är du 13 år kan du sätta dig på samma maskin som jag åker på. Och jag är betydligt starkare.

– En 13-åring kan vara en hur duktig åkare som helst, men rent fysiskt är han svagare. Man är också lite djärvare i den åldern och man åker i en fart som man inte klarar av.

Lars Martinsson tror också att avåkningszonerna på banorna som idag ska vara två meter kan utökas till tre eller fyra meter. Han tror också att medelhastigheten på banorna kan sänkas.

– Man kan göra banan med mera kurvor så att medelhastigheten sjunker, säger han.