Speedway

På lördag avgörs framtiden för svensk speedway

Lördag kan bli en nyckeldag för svensk seriespeedway. Då samlas motorcykelförbudnet SVEMO och elitserieföreningen till möte i Norrköping. Tanken är att ta beslut om regler för nästa elitseriesäsong. 

En vecka efter att elitserien tagit slut brukar arbetet med att forma kommande års lag vara i full gång men i år är osäkerheten närmast total för klubbarna. Ingen vet vad som gäller för 2012 mer än vilka åtta lag som ska vara med i elitserien.

Sporten plågas av ekonomiska problem. Förslag finns på att införa lönetak, att minska förartrupperna och att kvotera in fler unga svenska förare men ingen vet vad besluten blir. Det börjar bli ont om tid. För att klubbarna ska få en rimlig chans att kontraktera förare har sista dagen för övergångar flyttats fram en månad till 1 december.

"Finns inga alternativ"

– Just nu kan vi bara göra det grundläggande arbetet inför nästa år, säger Dackarnas klubbchef Jörgen Kling till P4 Kalmar.

– Det är oerhört vikigt att det tas beslut på lördag i Norrköping. Det finns inga alternativ.

Att regelverket försenats i år beror främst på att organisationen kring svensk speedway håller på att göras om radikalt.

Från årsskiftet ska motorcykelförbundet SVEMO tillsammans med elitklubbarna ta över ansvaret via det nya bolaget SSI, Svensk Speedway och Isracing. Fram tills dess är det SVEMO som bestämmer och det har försenat det mesta menar Jörgen Kling som hoppas mycket på den nya organisationen.

Lönetak innebär lönesänkning

– Den nya organisationen kan jobba på längre sikt och med nya människor som jobbar med ett nytt upplägg kan det bli riktigt bra, säger han.

Tills det kommer besked om nya beslut från lördagens möte jobbar Dackarna med utgångspunkt i att det kommer att införas lönetak nästa år. Förslaget bygger på att klubbarna får betala ut maximalt 2,9 miljoner kronor till en trupp på sju förare. För Dackarnas förare skulle det betyda en lönesänkning.

– Det är enda chansen för att klara det här, säger Jörgen Kling till P4 Kalmar.