Motorblocket

Tuffa villkor för Petter Solberg

4:42 min

Han blev världsmästare i rally 2003, men efter det har det varit en tung period för norrmannen Petter Solberg. Men passionen för sporten gör att han är villig och fortsätta sin satsning mot nya höjder.

Petter Solberg var fabriksförare hos Subaru fram till 2008 då de hoppade av VM-cirkusen och har sedan dess spenderat åtskilliga miljoner på en privatsatsning med Citroen. Hur många miljoner vet han knappt själv.

– Det är mycket utgifter, jag har betalt väldigt mycket själv. Jag har en stor passion för det jag gör. Det är en stor kostnad, men jag satsar och prövar och jag gör det till 110 procent - annars är det ingen vits.

Trots detta har de riktiga framgångarna uteblivit, bortsett från VM-bronset förra säsongen. Förklaringen ligger i politik på hög nivå. När Petter kört för bra och bättre än fabriksförarna har han fått sämre material från fabriksteamet att jobba med till nästa rally.

– Sånt är livet, jag visste ju om det här. Det är tufft men det är väldigt kul, säger Petter Solberg.

När det gäller framtiden hoppas Petter Solberg på att han kör även nästa år och han har höga mål.

– Jag är väldigt sugen på att köra, jag tror själv att jag kan slåss om VM-titeln, men i ett privatteam kommer man inte längre än såhär.

Mats Fagerström
mats.fagerstrom@sr.se
Johanna Cedergren
johanna.cedergren@sr.se