motorblocket

Målet: Att byta SM mot VM

5:48 min

Motorblocket blickar framåt, närmare bestämt till nästa år, 2012. Då är det meningen att rallyföraren Ramona Karlsson ska byta SM mot VM i Grupp N tillsammans med sin co-driver Miriam Walfridsson.

I förra veckan kunde man se en kaxig helsidesannons i Expressen, som hon också bloggar för, där rubriken var "Sveriges snabbaste tjejer siktar på Rally-VM 2012", ett ganska klart budskap?

– Ja, jag var lite kluven om jag skulle gå ut officiellt med målen när man inte är riktigt framme än. Men jag tänkte, syns man inte så finns man inte så det är lika bra att berätta vad man siktar på. Vi har kommit en bra bit på väg så det känns inte orealistiskt i alla fall. Det är en bit kvar men jag ska jobba på föär att få ihop resten, säger hon till Radiosporten.

VM kontra SM. Det lär vara en ocean i skillnad kostnadsmässigt att köra SM jämfört med VM, hur stor skillnad är det?

– Ungefär fyra till fem gånger så stor budget talar vi om.

Vad pratar vi då om vi pratar siffror?

– Allt är ju relativt. Man kan ju göra en "snålbudgetsatsning", allt är beroende på hur mycket tester man lägger in i kalendern och tävlingar mellan dom stora tävlingarna. Ska man göra en bra SM-satning kostar det runt en miljon. Ska man som jag tänkt mig tävla i produktions-VM beroende på tävlingskalendern (Argentina, Nya Zeeland bl.a) så får man räkna med mellan fyra och en halv till fem miljoner kronor.

Hur realistiskt är det då att Ramona Karlsson tillsammans med kartläsaren Miriam Walfridsson ror projektet i hamn och kommer ut på detta VM-äventyr?

– Ja, vad ska man säga. Jag jobbar mer än heltid just nu med att söka sponsorer. Jag har många bollar i luften just nu och kommer att slänga ut ännu fler bollar. Det gäller bara att få avslut på det. Just nu saknas det inte så extremt mycket för att det skall gå i lås utan det ska helt enkelt lyckas.

På hennes hemsida står det bland egenskaper, fokuserad och envis. Är det dessa egenskaper som ska ta dig ut i vida världen?

– Jag tänkte det. Jag är envis som bara den vilket är viktigt för det är motigt ibland och det tar energi från en och man får försaka väldigt mycket men köra rally är det roligaste som finns i hela världen. Det är det som motiverar mig att hålla på som jag gör.

Du är uppvuxen i Nossebro i Västergötland, har idag verksamheten i Rosersberg utanför Stockholm. Co-drivern Miriam Walfridsson har också flyttat och nu bor hon i Västergötland istället?

–Vi bytte platser kan man säga. Hon bor i Ljung i Västergötland numer med sin pojkvän men vi träffas egentligen mer än jag träffar min sambo. Mycket på tävlingar, mycket på event och så är vi bra vänner privat så vi umgås en hel del.

Ramona Karlsson med rallyförare, stuntförare och förarinstruktör på körkortet. Kom motorintresset med modersmjölken eller?

– Ja, jag fick nog den med modersmjölken. Av någon anledning började jag tidigt med intresset. Mina föräldrar sa att jag var mer en pojkflicka och lekte hellre med små modellbilar än med dockor. När jag var fyra år började jag köra motocross och sedan var jag fast.

Historiskt om man backar till 80-talet kommer man ihåg Michelle Mouton, fransyskan som for fram i VM-cirkusen i en Audi. Är du nästa Michelle Mouton?

– Faktum är att jag träffade Michelle för en tid sedan. Det var som en dröm som gick i uppfyllelse. Hon har ju varit min idol sedan jag började hålla på. Hon är faktiskt med och stödjer mig och med som mentor i min satsning 2012.

Då håller Motorblcoeket tummarna och de andra redaktörernas tummar och önskar lycka till och lovar att punktmarkera framfarten!

– Tack snälla ni, håll ögonen på mig. Det är bara bra med lite press på sig.

Läs också:

Mats Fagerström
mats.fagerstrom@sr.se
motor@sr.se