Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Volvoförare invaderar Holland
MATS KARLSSON
GÖR COME BACK

- Det ska bli intressant...
Mats Karlsson från Säffle - en av svensk rallysports stora profiler - gör come back.
Det sker i holländska Zuiderzeerally i helgen den 19-21 mars, där Mats är en av nio svenska Volvo-förare till start.
Totalt startar ett 30-talet Volvo-förare från fyra länder i tävlingen, som ingår i Volvo-förarnas europaserie i rally, Nordic West Euro Cup.

Efter vinterns två deltävlingar - en i Norge, en i Sverige, där förarna får ta med sig ett av resultaten till Holland - ligger Torbjörn Westerlund från Sollefteå RRC bäst till, följd av titelförsvararen Hans Erik Weng från Säffle och norske Peder Økseter.
Men också Henrik Levin från skånska Tollarp har ett bra utgångsläge medan hårdsatsande tyske Rainer Keck har en blygsammare placering. Men Rainer kan bli farlig ändå - han vann i Holland förra året och är extremt snabb på asfalt!

Men ingen av dominanterna från förra året kan känna sig säker - nu ansluter alltså Mats Karlsson till serien. Mats kommer i en norsk, nybyggd Volvo 740 som han fått låna av en kompis. Har har en egen 740 också - men den körs av unge Peter Zackrisson, som Mats valt att backa upp.
- Peter är ett löfte och jag har valt att backa upp honom i stället för att köra själv. Men så blev jag sugen att testa och - tja, det kan vara kul att köra i Holland...

En annan som också ger sig ut i Europa igen är Henrik Andersson, också han från Säffle. Henrik var snubblande nära att vinna Europa-serien för några år sedan, men föll - bokstavligt talat - på mållinjen.
- Jag rullade i finalen i Tyskland och tappade seriesegern, ler Henrik. Som därefter satsade på Rally-SM. Men det blev för dyrt, så sedan förra året är han tillbaka i en Volvo igen. Och att han åker minst lika fort som förr visade han redan förra året, då han vann Svenska Rallyserien.

Här är svenskarna som finns med när den holländska tävlingen startar på fredag kväll:

Först och främst titelförsvararen Hans Erik Weng från Säffle.
Från samma ort kommer också Mats Karlsson, Henrik Andersson, Peter Zackrisson och veteranen Tommy Möller, som var med i Zuiderzeerally redan förra året. Sammanlagt alltså fem ekipage från rallymetropolen i Värmland!

Henrik Levin från Skåne kommer till start i en helt nybyggd bil - Henrik har gjort flera utlandsstarter med bra resultat och var sammanlagd femma i serien förra året. Då han förresten avslutade med att vinna finaltävlingen, som kördes i Tyskland.

Mest utlandsrutin av alla har Morgan Olsson från Vimmerby. Morgan, som tävlar nästan uteslutande utomlands, är en stabil, säker förare som gör ytterst få misstag. Morgan var tvåa totalt i förra årets serie.

Tobbe Westerlund från Noraström utmed norrlandskusten är garanterat den förare som haft stressigast av alla för att bli klar i tid. Så sent som i söndags körde den tävlingsflitige norrlänningen final i isracing-SM i Morjärv, högt uppe i Norrbotten. Därefter väntade snabb ombyggnad av bilen - bland annat behövde den nya dörrar och skärmar! - innan han inledde den långa resan till holländska Emmeloord. Tobbe Westerlund körde Europaserien första gången förra året och slutade då trea totalt.

Mats Gustavsson, racingförare från Västerås, kompletterar det svenska startfälltet. Mats började med rally förra året och är alltså rena nybörjaren. Men han trivs på asfalt och har som mål att bli bäste C-förare i serien, precis som förra året då han slutade på12:e plats totalt.

Norge har sitt starkaste namn i Peder Økseter, som precis som Mats Karlsson gör come back i serien. Peder har sällskap av utlandsveteranen Jan Einar Myraas och alltid lika hårdsatsande Torleif Johannson.

Men svenskar och norrmän i all ära. De holländska förarna börjar också tuffa till sig.
Bland de som börjat åka riktigt fort finns t ex Joeren Laarhuis - femma i den här tävlingen redan förra året, trots att klassen då var ny i Holland.
Totalt räknar arrangörerna med att dussinet holländska Volvo-förare kommer till start i tävlingen, som är både lång och tuff. Förarna ska köra 18 specialsträckor med en sammanlagd längd av 14 mil utmed en 48 mil lång bansträckning.
Första etappen körs uteslutande i mörker sent på fredagskvällen och natten medan andra etappen startar redan på lördag förmiddag och inte avslutas förrän under natten mot söndagen.
Sträckorna går utslutande på asfalt och omfattar allt från specialprovsliknade etapper inne i industriområden till extremt snabba, smala vägar med kanaler på båda sidorna...


Carleric Johansson