Radiosportens listiga julkalender

10 dec: Sporten som förenar, splittrar, upprör och gläder

Speedway är en unik sport som låter förarna köra i flera klubbar samma år men där det ändå finns olika syn på hur regelverket ska tolkas och vara till sportens bästa....

1)  Ljuddämpardebatten
Polska förbundet förbjöd sina förare köra med de nya ljuddämparna och tillät bara gamla dämpare på polska banor. Men debatten tystnade en bit in i säsongen precis som motorljudet men bara för ett tränat öra.

2) Fusket
Polske Krzysztof Kasprzak misstänktes ha manipulerat sin ljuddämpare så den såg ny ut men hade den gamlas prestanda. Ljuddämparen försvann precis som Kasprzak från Vargarna

3) Ekonomin
Samtidigt som de polska toppklubbarna erbjöd miljonbelopp till förare levde de flesta svenska klubbarna under hård ekonomisk press. Lejonen som varit i tre raka finaler fick ebb i kassan och nekades elitlicens för 2012. Säsongen slutade med degradering till allsvenskan. Det nya playoutsystemet för att att ta fram det andra nedflyttningslaget blev ett publikfiasko som grävde nya hål i klubbkassorna. Till 2012 blir det lönetak i elitserien

4) Seriessystemetsförvirring
Efter 2010 års förvirring kring antalet lag i svenska elitserien kördes serien med udda antal lag 2011 och två lag skulle åka ur för att ersättas av bara ett från allsvenskan. Misstankarna om att ingen skulle/ville gå upp från allsvenskan fanns under hösten och besannades när Rospiggarna som erbjöds elitserieplatsen tackade nej direkt efter att Västervik degraderats via ett publiktunt playoutdrama. Västervik tackade ja till förfrågan om att stanna i elitserien och allt som hände var att Lejonen flyttades ner en serie.   

5) GP-status
Nya regler i Polen gör att varje klubb i Ekstraliga nästa år bara får ha en GP-förare i truppen nästa år.  Det betydde att en handfull förare tackade nej till att köra i GP-serien 2012 och avstår från att vara med om att tävla om VM-titeln. Det leder till att det blir fyra blågula förare i VM - kampen näsat år efter att Peter Ljung tackade ja till GP-plats men att köra i polska ligan har blivit det mest attraktiva för världens bästa speedwayförare.


Jan Rindstig