Ferraris nya superbil ska knäcka Red Bull

Publicerad 2011-12-23

Redo att återta F1-tronen

Red Bull har dominerat i två säsongen. Men nu ska den trenden brytas.

Av Ferrari.

– Vi är fokuserade på att bygga den bil som ska dominera säsongen, säger Fernando Alonso.

Efter den missade VM-titeln 2010 gick Ferrari in i förra säsongen med stora förhoppningar och med löftet att de hade en mycket innovativ bil. Men är det väl var dags för säsongsstart så stod det klart att bilens design inte var speciellt modig, att den var för långsam och Ferrari hade stora problem. Det slutade med att italienarna fick lämna en plats till förmån för McLaren och Fernando Alonso tog sig inte ens upp på prispallen när mästerskapet summerades.

Positivt i Ferrari

Italienarna reagerade, de hade fått fel data från vindtunneln under vintern och chefen för fjolårets bil, Aldo Costa fick lämna sitt jobb. Han ersattes av Pat Fry från McLaren och till nästa säsong lovar Ferrari återigen att de ska komma med en mycket innovativ bil, en bil som ska kunna utmana Red Bull.

Och den dubble mästaren Fernando Alonso är positiv.

– Jag har varit i Maranello under fyra dagar, men jag har bara sett bilen i vindtunneln, så vi måste avvakta lite till, säger han enligt motorsporttotal.

– Men i den här bilen återfinns många innovativa idéer och spännande lösningar, sådant som Ferrari med tanke på sin konservativa läggning, troligen inte hade valt att använda sig av tidigare. Det gör att jag ser med tillförsikt på framtiden.

Ska komma ikapp

Det görs tydliga regeländringar när det gäller diffusorn till nästa säsong och där har Red Bull haft ett försprång de senaste åren. Nu har FIA täppt till vissa luckor i reglementet och Red Bull måste, precis som alla andra stall, hitta nya lösningar.

Enligt Fernando Alonso kan det vara en fördel för Ferrari.

– Jag tror att vi kommer ikapp den. Red Bull har utvecklat en väldigt bra bil och det är klart att det går att förbättra den, men till skillnad från oss så har deras ingenjörer inte lika stort spelrum, säger mästaren från 2005 och 2006.

– Vi hade problem med aerodynamiken eftersom vindtunneln inte fungerat. Vi hade en annan filosofi när det gällde däcken och en annan filosofi när det gällde hjulupphängningen till exempel. Jag tror att Red Bull kan förbättra sig X procent, men vi kan förbättra oss i X procent multiplicerat med två. Den som vinner VM nästa år kommer att göra det med en eller två tiondelar, det kommer inte att vara några stora skillnader mellan stallen.

Säsongen startar i Australien den 18 mars.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.

Följ ämnen i artikeln