Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

PEUGEOT STORSATSAR
PÅ SVENSK RALLYSPORT!

Nu utökar Peugeot Sport Sverige sitt rallyteam med ytterligare en bil.
Bilen - en Peugeot 206 WRC 2 - är en av fabriksbilarna från förra årets
VM-serie och en av de häftigaste tävlingsbilar som någonsin importerats till
Sverige!
Med WRC-bilen förfogar teamet över vinnarbilar i tre klasser.
- Vi har nått det första, stora delmålet, säger rallyveteranen Gert
Blomquist, teamchef för smålandsbaserade Peugeot Sport Sverige.

Debuten med Sveriges mest spännande WRC-bil får vänta till i höst.
Först ska teamets tävlingsmekaniker med Mattias Aronsson och föraren Jimmy
Joge i spetsen lära sig bilen från grunden.
- En modern WRC-bil är oerhört komplicerad med massor av elektronik och
datorteknik. Därför satsar vi främst på en bred utbildning för
teampersonalen. Dessutom ska några åka till Frankrike för att vara med och
bygga en WRC-bil från grunden och vara med Bozian Teamet och Daniel Carlsson
under ett par VM-tävlingar för att se och lära.
- Först under hösten räknar vi med att köra de inledande testtävlingarna,
berättar Per Brinkenberg på Peugeot Sverige.

Den bil som nu finns i det svenska teamet kördes förra året i Peugeots
fabriksteam.
Senast kördes den av Gilles Panizzi - som i höstas vann Spaniens
VM-deltävling med just den här bilen.
- Det enda som skiljer är att privatteamen använder en växellåda med spak i
stället för de paddlar på ratten, som fabriksförarna förfogade över och att
vi inte använder aktiva diffar, berättar Per Brinkenberg.

- Den WRC-bil som vi nu fått hem är identisk med den bil som Daniel Carlsson
kör i årets VM-serie. Det berättar marknadschefen för Peugeot Sverige,
Nicholas Parts, som är mycket nöjd med satsningen så här långt:
- Motorsport passar Peugeots moderna produktprogram och en bred
rallysatsning är en viktig beståndsdel i vår totala marknadsföringsstrategi
för Sverige.

SM-START I GRUPP A 2WD
Den bil som teamet prioriterar i tävlingssammanhang just nu, är den Peugeot
206 1600 som östgöten Jimmy Joge och hans codriver Micke Johansson tävlar
med i Rally-SM.
Framgångarna började redan i SM-finalen i höstas och under vintern i år har
det gått om möjligt ännu bättre. Just nu ligger Jimmy tvåa i SM-klassen,
trots att teamet inte ställde upp i den första deltävlingen:
- Vi hann helt enkelt inte.

Jimmys första start med 1600-bilen på grus i år blir i Kong Christian Race i
Kristianstad den 24 april. Sedan kör man sommarpremiären i SM-serien, South
Swedish Rally i Växjö den 13-15 maj.
- Går det bra också i South Swedish Rally kommer vi att satsa stenhårt på
att försöka ta guld, även om det skulle innebära en senareläggning av
WRC-premiären, säger Gert Blomquist och tilläger:
- Dessutom räknar vi - precis som förra året - med att avsluta 1600-säsongen
med någon VM-start.

En förklaring bakom framgångarna med 1600-bilen är att utbudet av
tävlingsdelar i första hand har varit anpassat för VM och asfalt. Men nu har
det svenska teamet utvecklat bl a stötdämpare som passar svenska grusvägar
och som klassats i Grupp A. Så nu är den lilla 1600-bilen konkurrenskraftig
även jämfört med de 2-litersbilar som tävlar i samma klass!

NY BIL FÖR GRUPP N 2WD
Just nu jobbar man också med de nya bilarna för Lilla Grupp N.
Den bilmodell man satsar på i den klassen är Peugeot 206 RC - en ny modell
som är både lättare och starkare än föregångaren 306. Den första
tävlingsbilen är i stort sett klar, men fortfarande väntar man på en del
komponenter. Bland annat en ny växellåda.

Den 2-hjulsdrivna standardklassen är i dag den klart tuffaste av de fyra
huvudklasserna i SM-serien. Små lätta bilar och motoreffekter runt 200
hästar är en tuff skola för många blivande storstjärnor. Antalet deltagare
är stort liksom antalet bilmodeller.
- Sedan 306:an debuterade har konkurrensen hårdnat betydligt. Med nya 206 RC
räknar vi med att återta en position i toppen, säger Gert. Som själv kommer
att sitta bakom ratten i de första tävlingarna. Men också Jimmy Joge och
mekanikern Mattias Aronsson - som även är en duktig förare med bl a flera
SM-silver på meritlistan - kan få hoppa in som testchaufförer.

- En ny 206 RC kommer att kosta allt från 200.000 kr för ett lågbudgetbygge
i egen regi till uppemot en halv miljon, om man väljer att köpa en färdig
bil med all godkänd utrustning.
- Fast jämfört med en 206 WRC så känns det nästan gratis...

Peugeot Sport Sverige inedde sin satsning 1998 och redan året efter vann
teamchefen Gert Blomquist med Lena Lindberg i högerstolen SM-guld i den
2-hjulsdrivna standardklassen med en nybyggd Peugeot 306 GTi.

Fakta i sammandrag

Team: Peugeot Sport Sverige

Teamchef: Gert Blomquist, Stockaryd
Team-koordinator: Lena Lindberg, Stockaryd
Ansvarig Peugeot Sport: Per Brinkenberg, Stockholm
Marknadschef: Nicholas Parts, Stockholm
Mekaniker: Mattias Aronsson, Gislaved, Christian Svensson, Anderstorp och
Ralf Larsson, Herrljunga.
Servicepersonal: Pierre Blomquist, Stockaryd, Ulf-Krister Göransson,
Olofström och Bosse Carlsson, Hovmantorp

Förare: Jimmy Joge, Tjällmo
Codriver: Micke Johansson, Borlänge

Bilar:
Peugeot 206 WRC 2
F d fabriksbil tidigare körd av bl a Marcus Grönholm, Gilles Panizzi och
Richard Burns.
Motor: 2-liters turbo.
Effekt: +300 hästar.
Växellåda: 5-växlad sekvensiell X-trac
4-hjulsdrift.
Hjul: 15 tum på grus, 16 tum på snö och 18 tum på asfalt
Acceleration: ²Som en Formel 1-bil²
Toppfart: 220 km/h

Peugeot 206 1600 Grupp A
Byggd i egen verkstad och baserad på Kit Car-paket från Peugeot Frankrike
Motor: 1600 cc sugmotor
Effekt: 212 hk
Växellåda: 6-växlad sekvensiell Sadev
Framhjulsdrift
Hjul: 15 tum på grus, 16 tum på snö och 17 tum på asfalt
Toppfart: 180 km/h

Peugeot 206 RC
Byggd i egen verkstad med standardbilen som bas
Motor: 2-liters sugmotor
Effekt: 190-200 hk
Växellåda: 5-växlad Dog Ring från Peugeot
Framhjulsdrift
Hjul: 15 tum på grus, 16 tum på snö och 17 tum på asfalt
Toppfart: 175 km/h




Peugeot storsatsar på svensk rallysport. Det svenska teamet är snart redo
att debutera med en nyutvecklad Peugeot 206 RC i minsta standardklassen. Och
nästa år gör man en storsatsning i största SM-klassen med en nyinköpt
Peugeot 206 WRC som senast kördes av Gilles Panizzi. Samtidigt fullföljer
man årets SM-serie i Lilla Grupp A med Teamets 206 1600.


Carleric Johansson