|
PEUGEOT STORSATSAR PÅ SVENSK RALLYSPORT! Nu utökar Peugeot Sport Sverige sitt rallyteam med ytterligare en bil. Bilen - en Peugeot 206 WRC 2 - är en av fabriksbilarna från förra årets VM-serie och en av de häftigaste tävlingsbilar som någonsin importerats till Sverige! Med WRC-bilen förfogar teamet över vinnarbilar i tre klasser. - Vi har nått det första, stora delmålet, säger rallyveteranen Gert Blomquist, teamchef för smålandsbaserade Peugeot Sport Sverige. Debuten med Sveriges mest spännande WRC-bil får vänta till i höst. Först ska teamets tävlingsmekaniker med Mattias Aronsson och föraren Jimmy Joge i spetsen lära sig bilen från grunden. - En modern WRC-bil är oerhört komplicerad med massor av elektronik och datorteknik. Därför satsar vi främst på en bred utbildning för teampersonalen. Dessutom ska några åka till Frankrike för att vara med och bygga en WRC-bil från grunden och vara med Bozian Teamet och Daniel Carlsson under ett par VM-tävlingar för att se och lära. - Först under hösten räknar vi med att köra de inledande testtävlingarna, berättar Per Brinkenberg på Peugeot Sverige. Den bil som nu finns i det svenska teamet kördes förra året i Peugeots fabriksteam. Senast kördes den av Gilles Panizzi - som i höstas vann Spaniens VM-deltävling med just den här bilen. - Det enda som skiljer är att privatteamen använder en växellåda med spak i stället för de paddlar på ratten, som fabriksförarna förfogade över och att vi inte använder aktiva diffar, berättar Per Brinkenberg. - Den WRC-bil som vi nu fått hem är identisk med den bil som Daniel Carlsson kör i årets VM-serie. Det berättar marknadschefen för Peugeot Sverige, Nicholas Parts, som är mycket nöjd med satsningen så här långt: - Motorsport passar Peugeots moderna produktprogram och en bred rallysatsning är en viktig beståndsdel i vår totala marknadsföringsstrategi för Sverige. SM-START I GRUPP A 2WD Den bil som teamet prioriterar i tävlingssammanhang just nu, är den Peugeot 206 1600 som östgöten Jimmy Joge och hans codriver Micke Johansson tävlar med i Rally-SM. Framgångarna började redan i SM-finalen i höstas och under vintern i år har det gått om möjligt ännu bättre. Just nu ligger Jimmy tvåa i SM-klassen, trots att teamet inte ställde upp i den första deltävlingen: - Vi hann helt enkelt inte. Jimmys första start med 1600-bilen på grus i år blir i Kong Christian Race i Kristianstad den 24 april. Sedan kör man sommarpremiären i SM-serien, South Swedish Rally i Växjö den 13-15 maj. - Går det bra också i South Swedish Rally kommer vi att satsa stenhårt på att försöka ta guld, även om det skulle innebära en senareläggning av WRC-premiären, säger Gert Blomquist och tilläger: - Dessutom räknar vi - precis som förra året - med att avsluta 1600-säsongen med någon VM-start. En förklaring bakom framgångarna med 1600-bilen är att utbudet av tävlingsdelar i första hand har varit anpassat för VM och asfalt. Men nu har det svenska teamet utvecklat bl a stötdämpare som passar svenska grusvägar och som klassats i Grupp A. Så nu är den lilla 1600-bilen konkurrenskraftig även jämfört med de 2-litersbilar som tävlar i samma klass! NY BIL FÖR GRUPP N 2WD Just nu jobbar man också med de nya bilarna för Lilla Grupp N. Den bilmodell man satsar på i den klassen är Peugeot 206 RC - en ny modell som är både lättare och starkare än föregångaren 306. Den första tävlingsbilen är i stort sett klar, men fortfarande väntar man på en del komponenter. Bland annat en ny växellåda. Den 2-hjulsdrivna standardklassen är i dag den klart tuffaste av de fyra huvudklasserna i SM-serien. Små lätta bilar och motoreffekter runt 200 hästar är en tuff skola för många blivande storstjärnor. Antalet deltagare är stort liksom antalet bilmodeller. - Sedan 306:an debuterade har konkurrensen hårdnat betydligt. Med nya 206 RC räknar vi med att återta en position i toppen, säger Gert. Som själv kommer att sitta bakom ratten i de första tävlingarna. Men också Jimmy Joge och mekanikern Mattias Aronsson - som även är en duktig förare med bl a flera SM-silver på meritlistan - kan få hoppa in som testchaufförer. - En ny 206 RC kommer att kosta allt från 200.000 kr för ett lågbudgetbygge i egen regi till uppemot en halv miljon, om man väljer att köpa en färdig bil med all godkänd utrustning. - Fast jämfört med en 206 WRC så känns det nästan gratis... Peugeot Sport Sverige inedde sin satsning 1998 och redan året efter vann teamchefen Gert Blomquist med Lena Lindberg i högerstolen SM-guld i den 2-hjulsdrivna standardklassen med en nybyggd Peugeot 306 GTi. Fakta i sammandrag Team: Peugeot Sport Sverige Teamchef: Gert Blomquist, Stockaryd Team-koordinator: Lena Lindberg, Stockaryd Ansvarig Peugeot Sport: Per Brinkenberg, Stockholm Marknadschef: Nicholas Parts, Stockholm Mekaniker: Mattias Aronsson, Gislaved, Christian Svensson, Anderstorp och Ralf Larsson, Herrljunga. Servicepersonal: Pierre Blomquist, Stockaryd, Ulf-Krister Göransson, Olofström och Bosse Carlsson, Hovmantorp Förare: Jimmy Joge, Tjällmo Codriver: Micke Johansson, Borlänge Bilar: Peugeot 206 WRC 2 F d fabriksbil tidigare körd av bl a Marcus Grönholm, Gilles Panizzi och Richard Burns. Motor: 2-liters turbo. Effekt: +300 hästar. Växellåda: 5-växlad sekvensiell X-trac 4-hjulsdrift. Hjul: 15 tum på grus, 16 tum på snö och 18 tum på asfalt Acceleration: ²Som en Formel 1-bil² Toppfart: 220 km/h Peugeot 206 1600 Grupp A Byggd i egen verkstad och baserad på Kit Car-paket från Peugeot Frankrike Motor: 1600 cc sugmotor Effekt: 212 hk Växellåda: 6-växlad sekvensiell Sadev Framhjulsdrift Hjul: 15 tum på grus, 16 tum på snö och 17 tum på asfalt Toppfart: 180 km/h Peugeot 206 RC Byggd i egen verkstad med standardbilen som bas Motor: 2-liters sugmotor Effekt: 190-200 hk Växellåda: 5-växlad Dog Ring från Peugeot Framhjulsdrift Hjul: 15 tum på grus, 16 tum på snö och 17 tum på asfalt Toppfart: 175 km/h Peugeot storsatsar på svensk rallysport. Det svenska teamet är snart redo att debutera med en nyutvecklad Peugeot 206 RC i minsta standardklassen. Och nästa år gör man en storsatsning i största SM-klassen med en nyinköpt Peugeot 206 WRC som senast kördes av Gilles Panizzi. Samtidigt fullföljer man årets SM-serie i Lilla Grupp A med Teamets 206 1600. Carleric Johansson |