Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Kartläsare för en dag

Sommarsprinten, SMK Uppsala 17 april 2004

Så var då dagen äntligen här, när jag skulle få åka tävling med Mats Thorszelius. Tävlingen var SMK Uppsalas Sommarsprinten och vi hade stämt träff vid besiktningen som var förlagd till svensk Bilprovning i Librobäck i utkanten av Uppsala.
När jag kom dit, straxt före avtalad tid, hade Mats redan klarat av besiktningen och det var bara att anmäla kartläsaren och teckna en daglicens..

Ut till tävlingsplatsen åkte vi i Corollan och någon vidare komfort kan jag ju inte påstå att en rallybil har. Det är bullrigt, trångt och ingen plats för bagage.
Väl framme vid tävlingsplatsen vid den stora grusgropen i Lövstalöt norr om Uppsala parkerade vi bilen och passade på att gå den 2,5 km långa banan. Det visade sig vara en omväxlande tävlingsväg med både trånga hårnålar och snabba partier. Vi var naturligtvis inte de enda som promenerade banan, det såg närmast ut som någon form av folkvandring i mindre grupper utmed vägen.

Vid förarmötet informerades vi om att tävlingssträckan skulle köras två gånger och att bästa tid gällde. Tävlingsledaren Anders Nordstedt gav också några råd och anvisningar till alla tävlande.

Efter förarmöte fick alla ekipage köra igenom banan i kortege.. Det är märkligt hur annorlunda en väg kan se ut när man går jämfört med att se den genom bilrutan.

Så var det bara att invänta start. Eftersom vi hade startnummer 64 så gick vi in en bit på banan för att se de första bilarna. Tobbe, en av Mats mekaniker, körde en Opel Ascona och bjöd på rejält breda uppställ i de första svängarna. Allt för publiken!

Det började dra ihop sig till start och vi gjorde oss klara. Min uppgift var ganska enkel och bestod i att räcka fram och ta emot tidkortet vid start och mål.
När vi rullade fram till start och bältena var ordentligt åtdragna var det en mycket förväntansfull kartläsare som stoppade ner tidkortet i sidofacket på insidan av dörren.
30 sek kvar, nu var det nästan dags, 10 sek kvar, upp med sidorutan, 5, 4, 3, 2, 1 START.
Corollan for iväg som en kanonkula och raksträckan, som kändes lång när vi gick den, var passerad på några sekunder och räckte för att komma upp i 130 km/h innan det var dags för inbromsning för första kurvan. Att åka på tvären in i en ganska skarp högerkurva med grova tallar på båda sidorna var en häftig upplevelse! Glöm det jag sa om komforten tidigare, nu är Corollan mycket bekväm att åka i.
Ut ur skogen och in i själva grusgropens första kurva som var en tvär vänster, ner för en backe och runt en grushög i en tvär höger. Bilen kastas fram på ett kontrollerat sätt, ena sekunden rakt fram, nästa på tvären. Det känns att Mats har ett stadigt grepp om bilen, som om en stor hand håller en leksaksbil.
De besvärliga och trånga hårnålarna går utan problem och vi har bra fart med oss ut ur varje kurva. Vid mål känns det som att vi gjort en bra sträcka där Mats kört utan minsta felmanöver. Tiden blev 1,58,80 vilket visade sig vara näst bästa tid, bara 7 tiondelar efter Dick Wicksell. Till trean var det nästan 8 sekunders marginal.
Nu var det bara att invänta nästa åk. Mats var säker på att de skulle gå att köra ännu snabbare. Bilen kändes bra och på flera ställen kunde han välja något lite annat spår, bromsa senare och accelerera tidigare, kort sagt köra fortare.
Dags för andra åket. Nu skulle Dick Wicksell få en match!

Första delen genom skogen kändes som första åket men när vi kom ner i grusgropen gick det snabbare nu. Lite snålare spår och ännu snabbare på de raka partierna. Genom en chikan av stora halmbalar var det som om Corollan varit ledad på mitten, den slingrade sig i genom. Förbi nästa halmbal åker vi på tvären i drygt 120! Jag tänker på en jämförelse som Evelina berättade om innan start. Nu har vi en kanontid på gång!
Tre kurvor från mål tar höger framskärm i en halmbal. Sammanstötningen känns lite lätt men inte särskilt dramatisk och ut på raksträckan är det full acceleration. När Mats bromsar iför näst sista kurvan, en hårnål vänster, sticker Corollan tvärt åt höger och vi mer eller mindre frontar en stor halmbal.
Det blir tvärstopp och motorn stannar. Mats startar snabbt och efter en piruett runt halmbalen är vi på banan igen och kör i mål. Vad Mats skriker straxt innan mål vill jag inte återge, men han var inte glad.

När vi får tidkortet ser vi att närkontakten med halmbalen kostade minst 10 sekunder i tid och vid inspektion av bilen konstaterar vi att det blir en del reparationer innan Corollan är klar för nästa helgs tävling i Supercupen..

När vi är tillbaka i depån och vi kollar tiderna så visar det sig att vi hamnar på andra plats i alla fall. Visserligen var det flera som körde snabbare än vi i andra åket men ingen, förutom Dick Wicksell, var under de 1,58,80 som vi hade i första. Ett stort grattis till Dick, för dagen med Åke "Bryggarn" Anderson i högerstolen, som förbättrade sin tid med tre sek jämfört med första åket. Undrar om inte vi hade kunnat matcha den tiden om Corollan hållit sig ifrån halmbalen?
För mig var en andraplats helt ok för jag hade ju fått vara med och åka rallytävling med en av Sveriges bästa förare i en bil som är bland de bästa i landet. Upplevelsen av att åka på ett kontrollerat sätt i osannolika farter på en grusväg där man i vanliga fall tycker att traktor är ett lämpligt fordon, är oförglömlig och jag hoppas få möjlighet att uppleva den igen.
Nu sitter jag och tittar på den lilla pokalen där det står: "2:A Klass 1, SMK Uppsala 2004" och känslan från tävlingen kommer att finnas kvar länge än.

Tack Mats och lycka till i nästa tävling den 24 april i Kristianstad.
Sture Jonsson
kartläsare för en dag, i vanliga fall ansvarig för hemsidan www.thorszelius.com