Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

DANIEL TOG VM-POÄNG I NYA ZEELAND!

ETAPP 1
Daniel och Mattias kan inget annat än att vara riktigt nöjda med dagens sju specialsträckor. Man presterade otrolig nog fjärde bästa tid redan på SS 3, endast 8 sekunder bakom Marcus Grönholm.

Man bör tillägga i sammanhanget att Daniel och Mattias inte kört bilen sedan testdagen i Frankrike, veckan efter Svenska Rallyt i februari...! Faktum är att då körde man på underlag som var identiskt med Grekland och Turkiet! Att då komma hit till Nya Zeeland för första gången, som är en totalt annorlunda tävling och prestera de sträcktiderna, får anses som sensationellt..!

De tappade emellertid tidsmässigt ganska rejält på SS 5 och 7. Anledningen till att de förlorade så mycket sekunder på de sträckorna var att bilens inställningar inte var optimala. Karaktären skiftade kvickt från snabba partier till långsama avsnitt. Har man då, som Daniel, inte aktiva diffar är det svårt att få till en perfekt sättning för den typen av vägar, berättar han. De fick heller inget bra fäste med däcken på vissa sträckor. Man hade bland annat valt för mjuka däck och bilen gick därför onödigt brett många gånger. Detta orsakades dessutom av att diffarna inte var 100%-igt inställda på 206:an.

Som helhet är Daniel, trots alla småproblem under dagen, väldigt nöjd med sin körning hittills. En nackdel är dock att de går ut som ekipage nummer två i morgon. Daniel känner ändå samtidigt ett positivt lugn inom sig som han inte känt på länge. Daniel säger att man inte ska förvänta sig att de i fortsättingen försöka "tokköra" ikapp de framförvarande, utan ser det som en bonus om de kan komma in på poängplats här i Nya Zeeland. Man ligger nu nia och i och med att inga fabriksförare, förutom Mitsubishi, har brutit så kan VM-poäng vara helt klart inom räckhåll, berättar Daniel. Att de avslutningsvis tappade nästa åtta sekunder på sprintens två genomfarter berodde till stor del att de gick ut först och att arrangören hade vattnat banan strax innan, tyvärr. Underlaget blev därför mycket halt. Det ska hursomhelst bli väldigt inspirerande att fortsätta rallyt och skapa sig värdefull erfarenhet för framtiden, utan att behöva känna någon negativ press från omgivningen, säger Daniel till sist!

ETAPP 2
Daniel berättar efter den andra etappen att man fortfarande inte funnit den rätta inställningen på 206:an...! Bilen sladdar på tok för mycket och de får inget perfekt fäste med däcken heller, ännu. De var fullt medvetna om att det skulle bli tufft att hålla ett lika högt tempo som på fredagen, eftersom man gick ut som andra bil under etapp 2. Efter lördagens åtta körda specialsträckor kan man tyvärr bara konstatera att med ett så tjockt lager med lösgrus på vägen, så är det definitivt en stor nackdel att gå ut så tidigt i startfältet.

Bozianteamet har heller ännu kommit fram till den mest optimala sättningen på stötdämparna, vilket gjort att bilen i stort sett bara "flytit" runt på vägen, meddelar Daniel något besviken. Även då man körde sträckorna en andra gång, med rent underlag, så upplevde han att den rätta känslan inte infann sig som den skulle. Det ska dock sägas att det trots allt känns positivt för övrigt. Vi får ju möjligheten att köra igenom sträckorna och vi skaffar oss värdefulla mil i kroppen, berättar de. Det är även lärorikt att kunna hantera situationer som denna när den uppstår. Det stärker mig helt klart inför fortsättningen, säger Daniel. Fast det känns ganska frustrerande att veta om att kapaciteten finns där med bakgrund av de sträcktider de presterade under fredagen...!

I morgon går de ut som bil nummer två igen och då väntar tre knixiga specialsträckor på sammanlagt cirka 115 kilometer, som ska köras två gånger om, innnan målrampen i centrala Auckland.

ETAPP 3
Helt otroligt skönt, säger Daniel, efter att han summerar hela rallyt!! Att komma hit ner för första gången och prestera de sträcktider vi trots allt gjorde under fredagen och på slutet av rallyt, under söndagen, känns oerhört bra berättar han. Det har varit svårbemästrat. Bland annat så är notskrivandet avsevärt mycket krångligare här än på många andra VM-rallyn. Samt att Daniel upplever ett stort handikapp att inte ha fått testat mer med 206:an än en dag, som emellertid var veckan efter Svenska Rallyt tidigare i vinter...!

Även Carlos Sainz kom fram till Daniel efter målgången och gratulerade till den framskjutna placeringen. Spanjoren konstaterade att det var mycket imponerande kört av svenskarna, eftersom det var deras debut här nere. Daniel känner en större lättnad än glädje efteråt. Mycket på grund av det strul som uppstod och pågick under nästan hela rallyt. Nu fick vi äntligen till sättningen på bilen under slutdagen, berättar han. Teamet öppnade helt enkelt mer på returen i stötdämparna, vilket gjorde att bilen blev mer följsam på vägen. När de tappade över sex minuter på slutsträckan så berodde det på att en bult till bärarmsfästet slogs sönder. Smällen på höger framhjul var inte så allvarlig, men konsekvenserna blev desto värre. Däcket var nästan intakt efter smällen, säger Daniel. Exakt samma incident råkade för övrigt Harri Rovanperä ut för under Finska VM-rallyt 2003, meddelar Daniel.

Han berättar vidare att det var smalare och krokigare, samt att karaktären på vägen skiftade väldigt snabbt, under de sista specialsträckorna. Det känns med andra ord helt underbart att ha fått köra igenom det här rallyt en gång och jag hoppas att vi nästa år kan förbättra vårt resultat, säger Daniel avslutningsvis!! Nu ska man ta med sig det positiva från Nya Zeeland, sedan väntar ett tävlingsuppehåll fram till Acropolis (4-6 juni), om man inte ska köra något test innan, vill säga!

DC WR håller dig givetvis informerad på allt som händer kring Daniels rallyprogram 2004...!! Vi kommer också att under nästa vecka lägga ut ett bildkollage på hemsidan, från det Nya Zeeländska VM-rallyt!

SKICKA IN EN GRATTISHÄLSNING TILL DANIEL OCH MATTIAS PÅ GÄSTBOKEN www.danielcarlsson.com
PASSA PÅ ATT ÄVEN GÖRA ETT INKÖP AV NÅGON DC-SOUVENIR I SHOPEN PÅ HEMSIDAN.


SLUTRESULTAT NYA ZEELAND 2004:

1 SOLBERG/MILLS 555 Subaru World Rally Team 4:02:29.5
2 GRONHOLM/RAUTIAINEN Marlboro Peugeot Total +00:05.9
3 MARTIN/PARK Ford Motor Co. Ltd +00:25.6
4 LOEB/ELENA Citroën Total +01:05.2
5 ROVANPERA/PIETILAINEN Marlboro Peugeot Total +02:23.7
6 SAINZ/MARTI Citroën Total +03:08.9
7 HIRVONEN/LEHTINEN 555 Subaru World rally team +05:42.5
8 CARLSSON/ANDERSSON Bozian Racing +13:23.8
9 DUVAL/PREVOT Ford Motor Co. Ltd +23:32.8
10 WARMBOLD/PRICE Ford Motor co. ltd +23:54.5