Motala

Svensk speedway i trängt läge

1:27 min

Publikintäkterna för elitserieklubbarna i speedwayen har sjunkit rejält de senaste åren. En av orsakerna är att antalet matcher har nästan halverats de senaste fem åren.

Minskningen beror på att antalet lag i högsta serien minskat från 10 till 8. Det bidrar till att många klubbar har små marginaler i ekonomin även om kostnaderna sjunkit, säger Piraternas lagledare Stefan Andersson.

– Svensk speedway hänger på en väldigt skör tråd. Det är väldigt slak lina, måste jag säga. En regnmatch här och en någon annanstans...Något måste hända med svensk speedway för att vi ska överleva.

– Som det är just nu så är inte jag säker på att vi har en elitserieserie nästa år. Tyvärr är det så, säger Stefan Andersson.

Publikintresset för svensk seriespeedway satte rejäl fart i slutet av nittiotalet när begränsningarna försvann på antalet utlänska förare i elitserien samtidigt som Tont Rickardsson började rada upp VM-tiitlar.

År 2004 sågs elitseriematcherna av nästan 260 000 åskådare men då kördes de 90 matcher på en säsong av tio lag. Sedan dess har antalet lag minskat. Så även om publiksnittet i år var nästan detsamma som 2004 så sågs matcherna av drygt 100 000 åskådare färre, med bara åtta lag i serien.

Minskade publiktänkter gör att kostnaderna måste minska. Och till årets serie infördes ett tak på hur mycket förarna fick kosta. Och det har givit en viss effekt, säger Seimor Östervall, ordförande i Västervik speedway - en klubb i mitten av publikligan med drygt 2500 åskådare i snitt vilket är en godkänd siffra.

– Intäkterna har väl varit lite mindre än vad vi räknat med. Däremot har vi hållit förarbudgeten, säger han.