Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

29th South Swedish Rally och Sydrallyt, 14-15 maj 2004

Nu är det åter dags för rallysveriges största sommararrangemang, South Swedish Rally. Fredag den 14 maj står rallybilarna uppställda på Stora Torg i Växjö redo att ge sig i kast med årets sträckor. Tävlingen avgörs under två etapper – en på fredagen och den andra på lördagen den 15 – och vid fyratiden på lördagen är bilarna tillbaka i Växjö för målgång.

Årets sträckor ligger mycket väl samlade geografiskt och de totalt 18 sträckorna betjänas av en och samma serviceplats – i Älmhult. Antalet sträckor fördelas på åtta under fredagens första etapp och tio den avslutande etappen. När de tävlande lämnar Växjö på fredagen drar banan direkt söderut till området runt Älmhult, och där blir man kvar ända tills sista sträckan är körd. Då bär det norrut igen till Växjö för målgången. Rallybilarna blir kvar i Parc Fermé i Älmhult mellan etapperna.

South Swedish Rally har i dessa trakter en unik tillgång till hållbara, utslagsgivande småländska grusvägar, vilket ger arrangören en möjlighet att utnyttja samma vägar flera gånger under tävlingen. I år används vissa sträckor tre gånger. Under första etappen är SS1, 3 och 6 identiska. Fördelarna med detta är uppenbara. Man kan erbjuda publiken en heldag utan att den behöver förflytta sig på vägarna. På det här sättet minimeras trafiken på vägarna under rallyts gång.

De verkliga entusiasterna kan ta plats på SS9, Abborraslätt, på lördagsmorgonen vid halvniotiden och där kan man se tävlingsbilar ända till tretiden om man har lust. Pausarna kommer inte att bli långa, för publiken kommer att passeras av alltifrån de snabbaste WRC-bilarna och övriga bilar i EM- och SM-fältet, till klassikerna tre gånger. Alla smakriktningar bland publiken kan få sitt.

Inflationen i EM-tävlingar tidigare år – de har varit mellan 50 och 55 till antalet – har gjort att värdet på EM-arrangemanget har ifrågasatts. Ingen har tidigare kunnat presentera någon aktuell ställning i en sådan serie. Nu är det annorlunda från 2004. EM-tävlingarna har indelats i fyra geografiska regioner och South Swedish Rally är en av nio deltävlingar i den nya FIA European Rally Cup North. Av de nio deltävlingarna är fyra av koefficient 10 – en av dessa är vårt South Swedish Rally.

SM har alltid varit en viktig del av tävlingen och är så även i år. Fjolårssegraren Thomas Rådström, Toyota Corolla WRC, kommer hit för att försöka upprepa segern. Han kommer att mötas av kraftigt motstånd av bland andra den som tagit hem flest segrar genom åren - Mats Jonsson, Ford Escort WRC, med sina sju segrar – och som fortfarande är i absolut vinnarslag.

Sveriges nästa världsartister kommer att visa upp sig till publikens glädje. PG Andersson, Suzuki Ignis, och Jimmy Joge, Peugeot 206 Super 1600, kan utnämnas till två favoriter redan nu. De både syns och hörs när det är dags i skogen. PG har ett tufft program i år, där han varvar JWRC - junior-VM - med rally-SM och Jimmy har varit nere i södra Sverige nyligen, med ännu en seger i bagaget hem.

Den otrimmade 4WD-klassen blir en batalj mellan våra vanligaste svenska mästare genom åren – alla i Mitsubishi Lancer. Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridsson får känna på den yngre generationens attacker oftare och oftare. Ska det bli Oscar Svedlund – junioren från Karlstad - som blir den som spräcker Bäcklunds segersvit i SM – sju deltävlingar i rad just nu – eller blir det Patric Carlsson? Tänker Stecka tillåta en åttonde seger i rad för Kenneth?

Efter vintersäsongen blir det upp till bevis i South Swedish Rally för några förare i den antalsmässigt största SM-klassen. Anders Karlsson, Renault Clio, från Säffle har knutit upp svansen på sina konkurrenter rejält och har tagit greppet om den otrimmade 2WD-klassen. Främste utmanare år är den lovande junioren Patrik Sandell från Östersund i en likadan bil. Han leder dessutom junior-SM. Men nu är det allt annat än halt och rakt, det kommer han att märka ganska snart.

Viktiga tider i korthet
Torsdag 13 maj kl 08:00 Rekognosering av banan börjar
Fredag 14 maj kl 10:30 Startlistan publiceras
kl 11:00 Rallybilarna ställs upp på Stora Torg, Växjö
kl 14:00 Start etapp 1 från Stora Torg, Växjö
kl 21:15 Mål etapp 1, Parc Fermé, Älmhult
Lördag 15 maj kl 05:00 Omstartlista publiceras
kl 08:00 Start etapp 2 från Parc Fermé, Älmhult
kl 16:00 Mål och prisutdelning Askelövsgatan, Växjö

Håkan Tonér