"Detta är vändpunkten inom svensk motorsport"

Uppdaterad 2013-12-04 | Publicerad 2013-12-03

Ny rallycross-serie startar i Sverige

Tommy Kristoffersson, teamchef VW samt rallycrossförarna Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby vid en pressträff inför rallycross och STCC säsongen 2014.

STCC startar tillsammans med Volkswagen en ny rallycross-serie i Sverige 2014.

– Vi är redan bäst i världen, all kunskap är svensk. Nu kan vi bygga en fantastisk framgång tillsammans, sa rallycrosspionjären Andreas Eriksson till Sportbladet efter presentationen av den nya VM-serien.

– Generationsväxlingen är här nu. Vi har redan alla resurser och detta kommer bli vändpunkten inom svensk motorsport. Jag är helt säker på att vi kommer minnas denna dagen som den då allting vände, säger Rallycross-profilen Andreas Eriksson, Olsberg MSE.

Representanter från STCC, Svenska Bilsportförbundet, Volkswagen Sverige, Kristoffersson Motorsport deltog också under presskonferensen.

– Rallycross är den snabbast växande motorsporten och det är en perfekt arenasport. Därför är det viktigt med en nationell serie i Sverige, säger STCC:s vd Bob Huzell.

Kommer sändas i tv

Sverige har länge varit framgångsrika inom rallycross och inom sporten finns det profiler som till exempel Per Eklund och Kenneth Hansen. Men nu är det dags för nya förmågor att göra entré.

– Det finns ett jättestort intresse och det är flera chaufförer som hört av sig till oss för att de vill ta del av vårt team. Jag är övertygad om att vi går en ljus framtid till mötes. Det finns spänning, action, adrenalin i sporten och det ska bara bli så oerhört kul, säger Tommy Kristoffersson, som tidigare själv kört Audi i STCC och nu har sin son Johan som en av förarna i sitt team.

Sporten växer så det knakar och samtliga tävlingar kommer även att sändas live i tv.

– Rallycross har varit på sm-nivå tidigare och steget vidare till em var helt enkelt för litet. Därför blir det VM nu. Rally var för extremt med en del allvarliga olyckor. Rallycross är lika extremt men komprimerat till en bana, säger Andreas Eriksson.

"Vi behöver en världsmästare"

Samtidigt skapar man en underserie - Supercar Lites med 320 istället för 580 hästkrafter.

– Tidigare har det inte funnits några möjligheter att ta steg för steg uppåt inom rallycrossen men det är det vi vill skapa förutsättningar för nu. Det kostar inte lika mycket att köra inom Lites och är en bra plats för att utvecklas, säger Andreas Eriksson.

Och för att göra motorsporten i allmänhet och rallycrossen i synnerhet så stor som den förtjänar, då vet man vad som krävs.

– Det finns bara en superstjärna inom svensk idrott just nu och det är Zlatan. Vi behöver en egen svensk världsmästare i rallycross. En ung person som kan bli rallycrossens stora stjärna. Jag kommer att jobba för det och jag tror att vi kan lyckas, vi måste bara tro på oss själva. Alla förutsättningar finns redan, säger Andreas Eriksson.

Följ ämnen i artikeln