Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

VM-tävlingen Rally of Turkey den 24 - 27 juni



Efter femteplatsen i Akropolisrallyt ökar trycket på Daniel Carlsson
PG Andersson har en del att bevisa

Årets sjunde deltävling i rally-VM, Rally of Turkey, startar på torsdag i den lilla kuststaden Kemer. Det turkiska VM-rallyt körs nu för andra året, men tidpunkten på året är en annan. Förra året kördes tävlingen i mars och då var det till och med varning för isfläckar här och var i noterna.

Rallyt är det tredje i en rad av VM-tävlingar i östra Medelhavsregionen; Cypern, Grekland och Turkiet. Alla tre körs på grusunderlag men karaktären på tävlingarna är ändå olika.

Daniel Carlsson och Mattias Andersson har nätt och jämt börjat förstå vad de ställde till med genom sin femteplacering i Akropolisrallyt. De har plötsligt blivit hett villebråd och alla vill tala med "Carlsson". Utan omsvep har dessutom högsta chefen för Peugeot Sport - Corrado Provera - tillstått att han imponerats av Daniels kloka körning. När han fick ledningens order att köra fullt, så gjorde han det. Före sig hade han bara fyra av fabriksförarna - i de allra senaste av WRC-bilar. Daniels Peugeot 206 WRC är i de här sammanhangen en gammal bil.

Paret har varit på plats ett par dagar för att acklimatisera sig. Värmen kan vara besvärande så här års.
– Idag har jag varit ute och motionerat - jag sprang väl i 40 minuter och jag blev totalt sjöblöt, berättar Daniel på telefon från Kemer. Härnere är det ju 35 grader och kanske mer just nu, så det tar på krafterna. Men det är ju skönt att röra på sig i alla fall.
– Vi bor helt OK här, fortsätter Daniel, här är många nybyggda hotell i Kemer och vårt är ett femstjärnigt så vi har det bra.

När Daniel var ute och löpte ägnade sig Mattias Andersson åt att kolla road-book och alla papper inför rekognoseringen. Tävlingen är inte ny för någon av de två eftersom man tävlade här även i Turkiets premiär i VM förra året. Många av sträckorna är identiska med fjolårets, men inte alla.
– Jag ser att vi har 85 km nya vägar i år, så det mesta blir lika som förra året - berättar Mattias, men det blir ändå stor skillnad eftersom det var vinter då. En sak kan jag lova - det blir inga isnoter i årets tävling.

Med startnummer 11 är ekipaget det högst seedade utanför de fem VM-teamen. Dessa har de tio första startnumren för sina två förare hela säsongen. Den här tävlingen har Daniel sällskap av ytterligare en nordbo i Bozian-teamet, nämligen regerande världsmästarens - Petter Solberg - äldre bror Henning.
Känner då Daniel pressen av att ha Henning som konkurrent i teamet?
– Inte på något sätt - försäkrar Daniel - nej du, han är en konkurrent som alla de andra i tävlingen, varken mer eller mindre. Han är duktig och på så sätt har jag respekt för honom men inte på annat sätt än för de övriga.

Vad skiljer då Turkiets vägar från dem man körde på senast i Grekland?
– En sak är att vägbanan inte har lika tuff yta som vägarna i Akropolisrallyt. Det är däremot smalare och krokigare. Inte lika mycket öppet landskap och dessutom kör vi på högre höjd här. Men vägarna är inte lika krokiga som på Cypern - förklarar Daniel innan han och Mattias ilar till middag på det femstjärniga hotellets restaurang.

För PG Andersson - vår deltagare i junior-VM i en Suzuki Ignis - blev Akropolisrallyt en tävling som började i högt tempo och med topptider. Men sedan började det trassla och efter att ha blandat jätteprestationer med rullningar, sattes Suzukiteamets personal på prov. Bilen lappades ihop och så var det full attack igen. Så pass full attack att det definitiva slutet kom via en fullfarts framlänges volt. Då lyckades inte ens proffsmekanikerna hos Suzukis VM-team göra något längre.

– Så nu har PG fått något att fundera på - säger Fredrik Eljas, förbundskapten i SMSC Rallyteam - nu gäller det för honom att hitta rätt nivå i körningen. Han vet att man inte blir världsmästare genom att bryta, så nu gäller det att hålla tungan rätt i mun. Han får gärna vara snabbast men han ska hålla sig kvar på vägen.

För PG:s del är det första gången i Turkiet, så allt är nytt för både honom och co-drivern Jonas Andersson.

Rally of Turkey startar på torsdag kväll med en kort publiksträcka och har målgång på söndag.



Håkan Tonér, SBF: s Mediesamordnare
www.sbf.se



text