Små maskiner – stora krafter

Uppdaterad 2015-09-11 | Publicerad 2014-07-03

Crosskart en sport på uppgång: ”Kommer att explodera”

BORÅS. Från rallydrottning till nybörjare i crosskart.

För Miriam Walfridsson, 28, är det ändå full körning från start.

– Det går väldigt snabbt från noll till hundra, säger hon.

Miriam Walfridssons fjärde tävlingen i nya sporten slutade med en åttonde plats i SM.

Det ser ut som en stor lådbil på anabola steroider, men i den lilla maskinen ryms det fantastiska krafter.

När Miriam Walfridsson styr bilen uppför backen vrålar motorernas samtliga 85 hästkrafter och kraften lyfter de främre delarna upp i luften.

– Det är som att köra på en skogsväg, fast uppåt, ­säger hon.

Lade samarbete på is

Hon har länge varit co-driver till Ramona Karlsson i rally, och duon har ­firat stora framgångar på både VM- och SM-nivå. Men när samarbetet inför säsongen lades på is testade hon i stället på cross­kart. SM i Borås är hennes fjärde tävling i den nya sporten.

– Jag kunde ju köra bilen redan första gången jag satt i den, men det är först nu jag känner att jag kontrollerar den och kan utnyttja kraften till fullo.

Crosskart är en växande sport, som normalt sett körs på bana. Men under SM-veckan avgörs tävlingarna i stället i backe, samtidigt med mc-sidvagn, mc-solo och rallycrossbil.

– Det går ju mycket snabbare på bana, då kan bilarna komma upp i 150–170 kilometer i timmen, men den här backen kräver mer teknik än hög hastighet.

”Statusen är hög”

Att tävla i backe är en av Sveriges äldsta tävlings­former för bilar, men ändå är det få som hört talas om sporten crosskart.

– Men statusen är hög, ­oftast är startfälten otroligt stora, med förare från de nordiska länderna och runt omkring, som Ryssland. Som jag upplever det är crosskart en sport som många inte vet vad det är, men som kommer att explodera. Intresset ökar hela ­tiden, och det har kommit in en del motorprofiler i sporten på sistone.

I kvalet slutar hon femma. Men i finalen höll det på att gå illa.

– Jag fick till bra kvaltider, men kände att jag behövde göra ett perfekt lopp i ­finalen för att nå pallen. Och det höll jag på att göra, fram tills jag touchade en däcktrave på väg ut ur kurvan.

Smällen tog illa på bilen. Hon snurrade av banan och tvingades bryta finalloppet.

– Men inga skador. Och överlag är jag väldigt nöjd, jag visar att jag börjar kunna det här nu.

Så funkar Crosskart

Individuella lopp på tid. Banan ­består av en en kilometer lång backe med snirkliga kurvor under hela loppet. Startområdet är av asfalt, resten av banan är grus. Ett lopp på SM tar ­oftast mellan 46 och 51 sekunder.

Två kvalheat leder fram till finalen. Bästa tiden där vinner. Crosskart körs i två olika klasser på SM, 250 cc och 650 cc. Herrar och damer kör i samma klass.

I samma backe tävlar man även med rallycrossbilar och mc (sidvagn och solo).

Att köpa en ny crosskart går på runt 200 000 kronor, plus material för att trimma maskinen. En begagnad går att hitta för kring 150 000 kronor. Svenska bilsportförbundet och vissa klubbar har bilar som de lånar ut om man vill testa.

Lektion

Våga trycka plattan i botten, vid rätt läge. Bilen sladdar rejält åt sidorna när den far uppför backen och genom kurvorna. En halv sekund senare ska man våga ge gas igen när det blir raksträcka.

– Alla kan köra crosskart, men har man en god känsla för körningen så går det lättare och snabbare, säger Miriam Walfridsson.

Starten. Som att hitta dragläget när man försöker få bilen att stå still i en backe.

– Jag håller i handbromsen, gasar lite, släpper upp kopplingen något. Det gäller att gasa lite så att jag sätter bilen i spinn redan innan jag släpper upp kopplingen helt, säger Walfridsson.

Kurvtagningen. Bilen sladdar sig genom kurvorna, men tekniken är ­viktig för att få med sig farten ut på raksträckorna.

– Det bästa är att göra sladden tidigt i kurvan, crosskarten är mycket mer ­direktstyrd än exempelvis en rallybil.

Resultat

1. Peter Gillberg, SMK Arboga

2. Andreas Carlsson, Säffle MC

3. Rikard Berglund, SMK Gävle

Följ ämnen i artikeln