vem-törs-satsa-utan-textIngen har väl undgått att det drar ihop sig till valspurt vi det här laget. Det debatteras om både det ena och det andra. Mest om det ena. Mindre om landsbygd och ännu mindre om motorsport. Och just det politiska klimatet kring motorsport, eller snarare bristen på det, har nu Östersunds snöskoterklubbs styrelse lyft med en insändare till lokalmedia i Östersund.

Tycker att det är för dåligt gensvar
– Vi tycker att frågan måste lyftas fram och framför allt nu när det är valtider. Om jag ska vara riktigt ärlig tycker jag att det är väldigt dåligt gensvar från kommunpolitikerna här i Östersund när motorsport kommer på tal. Genom att aktualisera frågan hoppas vi att något eller några av de politiska partierna ska börja engagera sig för motorsporten, säger Johan Olofsson som sitter i Östersunds snöskoterklubbs styrelse.

Men bristen på politiskt engagemang för motorsport är nog inte unik för Östersund. Snarare är det nog rätt vanligt att motorsporten försvinner i mängden när allt fler ska ha sin del av kakan.

Uppmanar alla att ställa krav på politikerna angående motorsport
– Östersunds snöskoterklubb uppmuntrar nu alla föreningar, organisationer och alla andra som brinner för motorsport att ställa liknande frågor till regionala politiker. På det sättet kan vi gemensamt stärka och utveckla  motorsporten i framtiden, avslutar Johan.

 

 

 

Här är insändaren som Östersunds snöskoterklubbs styrelse skickade in till lokalmedia.

Vilket parti törs satsa på motorsporten?

Östersund är ingen skidstad, det är en skoterstad. Det skrev Patrik Sjöö, sportjournalist på Östersunds Posten, efter att Östersund genomfört SM-veckan 2012. Stadioncrossen som kördes på Jämtkraft Arena lockade över4 000 personer ut i vinterkylan medan ett fåtal återfanns på Skidstadion.

Visst en engångsföreteelse säger vissa. Nja, nästa år samma succé, 4 500 personer trotsade snålblåsten en torsdagskväll i januari när succén återigen var ett faktum.
Sittande kommunpolitiker var aktiva kring SM-veckan och den tävlingen men den som genomfördes 2013 tog man helt avstånd ifrån. Lägg till att varje år under 40 års tid har 3 000–5 000 personer årligen ställt sig i snöröken på Gräfsåsen skoterstadion under inledningen av januari för att följa Arctic Cat Cup.

Så här tycks resonemanget gå:
”Vad gör vi av de där som vill hålla på med skotertävlingar, ja det är ju en förening så vi måste ju göra något? Jag vet, vi låter de hålla till på Gräfsåsen, granne med soptippen utan el och vatten då ger föreningen nog snart upp. Sedan lurar vi dem genom att genomföra en förstudie 2008 om nya motorområden och kastar den sedan i soporna, det borde göra susen om inte annat. Sedan har de ju skoterleder, jamen då drar vi som en av få kommuner i Norrland in bidraget för att sköta skoterleder. Nu måste de ju sluta. Sedan håller de ju på med förarbevisutbildning för ungdomar, oj då de är ju näst störst i landet på det. Hur kan vi få stopp på det under nästa mandatperiod tro?”

Men Karin Thomasson (MP), ordförande i kultur- och fritidsnämnden: Vi kommer inte att sluta. Vi ser det som en nagel i ögat på dig att vi under föregående vinter till och med kunde anordna en skotertävling för barn mitt på Stortorget i Östersund. Vi kommer att satsa ytterligare på barn som vill köra snöskoter och vi kommer fortsätta att utbilda alla som vill ta förarbevis.

Motorintresset i Östersund och Jämtland är stort. Det genomförs fantastiska arrangemang som STCC, The Jam och Arctic Cat Cup, Europas största och äldsta snöskotertävling. Arrangemangen drar massvis med publik som är potentiella väljare som visar intresse för motorsport.

Vilket parti törs kliva fram med satsningar på motorsport?

Styrelsen Östersunds snöskoterklubb