Två världsrekord för svenske stjärnan

Publicerad 2015-03-30

Ny succé för Jonnie Lindberg i USA

Jonnie Lindberg.

Han är svensken som krossar världseliten.

I nästan 438 km/timmen.

I helgen vann Jonnie Lindberg ännu en deltävling och slog två världsrekord.

– Det här blev mycket mer än jag egentligen kunde drömma om, säger han.

Svensken, som kör sin andra säsong i den amerikanska dragracingserien NHRA, har återigen krossat världseliten i sin klass Top Alcohol Funny Car. Han vann säsongens första deltävling, för två veckor sedan slog han ett nytt världsrekord i toppfart ochi går slog han till igen.

Han inledde tävlingshelgen i NHRA Four-Wide Nationals i North Carolina med att kvala in som etta och han slog ett nytt toppfartsrekord i lördags. När utslagningstävlingen inleddes under söndagen hade han samma fina form. Han slog ut motståndare efter motståndare och tog sig till final.

Två rekord

Den vann han också och han slog ännu ett världsrekord.

—Det här blev mycket mer än jag egentligen kunde drömma om. Men jag vet ju att vi har lyckats otroligt bra med bilen, och sen är jag själv i absolut toppform, berättar Jonnie.

—Det är klart jag är nöjd. Men jag har ändå känt att det varit på gång. Nu är inte dragracing en enmans-show, även om det många gånger kan se så ut. Jag har världen bästa team i ryggen, och utan dom hade framgångar som denna inte varit möjliga.

Svensken leder nu mästerskapet, efter tre deltävlignar har han två segrar.

437 km i timmen

Sporten är enorm i USA, tävlingarna direktsänds, och det är ofta stora publikfester. Dragracinen är tillsammans med NASCAR och till viss del Indycar de stora motorsporterna i USA. Formel 1 däremot har inte alls hittat någon plats i de amerikanska motorfansens hjärtan.

– Dragracingen är riktigt stor här, säger Jonnie Lindberg.

– Det är en extrem sport. du måste vara startsnabb, sover du en hundradel i starten har du förlorat, du måste vara explosiv och ha ett bra team bakom dig. Vi servar bilen i en timme innan varje omgång och sedan kör du max i två minuter. Själva repan är över på 5,4 sekunder och då har jag kört i över 345 km/timmen. Du kan jämföra det med fritt fall på Gröna Lund. Då utsätter du kroppen för 1 G, Jag har fyra G i starten, det är alltså fyra gånger värre än fritt fall.

Vilket är målet med säsongen?

– Att vinna mästerskapet, vi får se när vi kör nästa tävling. Det beror lite på finansieringen.

Gillar du motorsport och vill ha snabba nyheter?  Följ Sportbladet Motor på Facebook