Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Snapphanerallyt, 14 augusti 2004 Co-Drivern har ordet

Efter ett långt sommaruppehåll var det äntligen dags att ta ut Corollan i skogen igen.
Deltävling nr. fem i Super Cupen, Snapphanerallyt i Hässleholm, stod på programmet.
Vi bänkade oss i bussen för nedresa under fredagen, en sträcka på närmare sjuttio mil. Efter en strapatsrik resa med både trafikstockning, bensinproblem och bromstrubbel lyckades vi ändå hinna ned och besiktiga bilen under kvällen.

Tävlingen gick av stapeln under lördagen, fyra sträckor med totalt knappt sex mil specialsträcka skulle avverkas.
Som vanligt var startfältet av absolut toppklass. Förutsättningen för oss var att prestera ett så bra resultat som möjligt, mao vi skulle vinna tävlingen.

Årets Super Cup tävlingar har inte gått så bra för oss, en sjätteplats i tabellen var inte vad vi tänkte oss i januari, så nu gällde bara att gasa för fullt.

SS1 och SS2
Två sträckor med serviceförbud mellan inledde tävlingen. SS1 var 14 km och SS2 var 12 km. Vi gick ut som sjätte bil. Vädret var strålande och så var även Mats körning. Det flöt på i ett bra tempo, i början av sträckan tyckte jag nästan att det kändes lite för lugnt men vi åkte på hög växel och mer understyrt än vi kanske gör ibland, och efterhand kändes det att det nog gick rätt fort i alla fall. Distinkt och bestämt rattade Mats in oss till mål och vi sa till varandra att detta kändes bra men tidsmässigt vet man ju aldrig i detta gäng. Jag fick tillbaka tidkortet från funktionären och kollade att det stämde med min egen tidtagning på trippmätaren innan vi rullade fram till tidstavlan för att jämföra med de framförvarande.
Och det hade gått bra, riktigt bra. Vi var 15 sek. före närmsta man som var Mats Jonsson. Yokohama däcken hade verkligen passat på dessa hårda vägar och med ett leende på läpparna for vi vidare till nästa sträcka. SS2 var även den en hård byväg men med ännu bättre fäste. Vi fortsatte på den inslagna banan och åkte på hög växel och försökte åka så understyrt som möjligt. Vid målgång kändes det ungefär som efter första sträckan och tiden visade att det fungerat bra. Denna sträcka vann vi med 5,5 sek. återigen var Mats J tvåa straxt före Dick Wicksell.

Vid den efterföljande servicen kunde vi konstatera att vi ledde tävlingen med 20,5 sek före Mats J som i sin tur jagades av Dicken bara tiondelar efter.


SS3 och SS4
De avslutande sträckorna kördes även de med serviceförbud mellan, SS3 mätte 9 km och sista SS4 var dagens långsträcka med 21 km. Vi bestämde oss för att fortsätta köra på i vårt tempo och inte försöka säkerhetsköra då detta brukar straffa sig i form av att man lätt tappar koncentrationen och kanske gör något misstag.
Båda dessa sträckor hade betydligt lösare underlag och det blev svårare att åka så understyrt som vi gjort på de inledande sträckorna. Det flöt dock på bra utan några missöden eller AHA upplevelser.

Mats J vann dessa båda sträckor, den första med 0,8 sek och den sista med 3,4 sek före oss.

En mycket bra dag för oss var till ända och vi kunde sammanfatta tävlingen med att vi segrat med 16,3 sek före Mats J och 23,4 sek före Dick W. Sen följde Eddie Hörbing med Jari Saarinen på femte plats.

Mycket nöjda satte vi oss åter i bussen för hemtransport. De sjuttio milen gick nu plötsligt betydligt lättare. Bättre uppladdning inför nästa helgs SM tävling i Falun kan man inte få.

Hur Super Cup tabellen nu ser ut får vi återkomma till, en tävling återstår, i Nyköping den 4/9.

Tack för hjälpen Lelle, Uldis och Louis som på ett, som vanligt, perfekt sätt vårdade tävlingsbilen ömt. Nu laddar vi om och går igenom bilen till lördag i Falun.

Vi hörs efter det. Tomas Thorszelius Co-Driver
www.thorszelius.com