Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Ewy, 86, sopade banan
med konkurrenterna

Hon är en av Sveriges mest framgångsrika rallyförare genom tiderna – och är fortfarande i farten.

– Många minns mig. Det är kul, säger Ewy Rosqvist, 86, som dök upp vid 60-årsjubileet av Sveriges Grand Prix.

Ewy Rosqvist, 86, är en av Sveriges mest framgångsrika rallyförare. Vid 60-årsjubileet av Sveriges Grand Prix.
Foto: Christer Wahlgren
Ewy lärde sig att köra fort som ambulerande veterinärassistent i Skåne. Hon började ställa upp i motortävlingar, anställdes 1960 som fabriksförare för Volvo och tävlade ute i Europa.
Flera gånger åkte Ewy i över 200 kilometer på de smala tävlingsbanorna.

Som en av Europas bästa kvinnliga rallyförare sopade hon banan med konkurrenterna.

När jubileet av Sveriges Grand Prix 1955 i Kristianstad nyligen hölls var Ewy Rosqvist tillbaka igen. Då – för 60 år sedan – hade hon ännu inte slagit igenom.

– Jag hade blivit bjuden av vännen och världsstjärnan Juan Manuel Fangi, som vann tävlingen. På den tiden var han världens bäste förare. Det var jättetrevligt att komma tillbaka nu 60 år senare och se de gamla bilarna igen, säger Ewy Rosqvist.

"Det var så roligt"

Ewy hade lärt sig att köra fort som ambulerande veterinärassistent i Skåne. Hon började ställa upp i motortävlingar, anställdes 1960 som fabriksförare för Volvo och tävlade ute i Europa.

– Då var det kört. Sen var det bara att fortsätta. Det var så roligt.

Två år senare blev hon Mercedes första kvinnliga tävlingsförare. Som enda kvinna vann hon det 444 mil långa Gran Premiorallyt i Argentina 1962. Kollegerna från Mercedes tvingades bryta och en av dem avled efter att ha kört in i en hästhjord.

Några år senare slutade hon tävla. Än i dag är Ewy den enda kvinna som blivit fabriksförare i rally för Mercedes.

– Jag är lite stolt över det. Det är rätt häftigt. Jag håller på och skriver en bok om det och en film har gjorts från Argentinarallyt. I juni visade jag upp den nere vid Volvofabriken.

"Köra bil i Stockholm är hopplöst"

I november i fjol bjöds hon ner till Mercedes fabrik i Stuttgart och fick åter köra sin gamla tävlingsbil från Argentinarallyt som står i deras bilmuseum.

– Jag hade inte sett den på länge. När jag satt där tänkte jag: "Men herregud, har jag verkligen kört i 200 kilometer i timmen i den här?" Det kändes väldigt konstigt.

Fartränderna går aldrig ur. Ewy kör fortfarande Mercedes som privatperson. Det är bara att hon ringer Mercedes så får hon välja en ny bil. Drygt 100 mil om året blir det på vägarna.

– Jag brukar prova olika modeller när de kommer, det är en deal jag och Mercedes har. Det är fortfarande jätteroligt att köra. Men att köra bil i Stockholm är hopplöst, det är stopp överallt.

Varje år skickar Mercedes en blombukett till hennes födelsedag.

– Det är fantastiskt att de kommer ihåg mig.

Ewy Rosqvist

* Född: 3 augusti 1929 som Evy Jönsson i Stora Herrestad i Skåne.

* Utbildad till veterinärassistent och började köra tjursperma till Skånegårdar för att konstbefrukta kor.

* Gifte sig med racerföraren Yngve Rosqvist och började själv tävla 1954. 1960 började hon köra Volvo som fabriksförare. Hon vann tre EM-segrar i damklassen 1959, 60 och 61 och blev årets idrottskvinna i Sverige 1961. 1962 köpte Mercedes över henne. Kontraktet upphörde 1965. Ewy hade då gift om sig med en av märkets direktörer, baron Alexander von Korff och flyttat till Stuttgart. Ewy arbetade för Mercedes i Stuttgart 
ytterligare 15 år innan hon flyttade hem till Sverige. I dag bor hon i en lägenhet på Strandvägen i Stockholm. Hjälmen och troféerna från Argentinasegern står i Mercedes bilmuseum.

* Värsta smällen: Under Gran Premiorallyt i Argentina 1962 när hon utan förvarning korsade en järnvägsövergång med bommarna nere. De gick rakt genom bilen och Ewy duckade i sista sekunden för att klara sig från att bli halshuggen. "Jag visste inte att bommarna var nere när vi kom. Det var fullt med folk och jag kunde inte köra på dem. Så jag åkte rakt igenom bommarna. Min chef trodde att jag var död", säger hon.