Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Rally Xplosion inviger Super-specialbana för framtiden

Motorsporten har inspirerat andra idrotter.
I dagen samhälle ser vi ständigt nya inslag i klassiska sporter. Inom mountainbike är det helt logiskt inte långt till motorcykelgrenarna men de är inte ensamma, inom längdskidåkningen finns en sprintcup som satsar på att vara nära publiken. Utförsåkningen har cross och parallellslalom med både skidor och snowboard. Inom actionsporterna så kämpar man ofta samtidigt fyra och fyra i korta intensiva heat.

Likheterna är många och vi ser allt oftare att andra sporter tar efter motorsporten.
Rally-crossen är väl den mest klassiska inspiratören men det finns många fler.

Specialsträckor på tio mil !
Sverige är sen många år tillbaka ett klassiskt rally land där man körde långa rallyn på nätterna och trots det hade mycket stor publik. Åren går och publiken har andra krav och ett större utbud, sporten har publikanpassats. I dag körs de flesta tävlingarna på dagtid och tävlingarna blir kortare och kortare. Ett mått på en stor tävling är fortfarande längden på specialsträckorna men i dag är det sällan en tävling har mer än tio mil specialsträcka totalt. 1974 var den klassiska Björnjägarsträckan 10 mil ! Det säger en hel del om skillnaden.

Ekvationen klassisk rally som publiksport går inte ihop i Sverige ?
Det finns en parameter i tänkandet som inte passar när vi säger rally som publiksport. De tillgängliga vägarna finns i ”skogen”, enkelt kan det sammanfattas mer skog = mer väg. Problemet är då att där det finns mycket skog/väg finns mindre publik. Sporten har svårt att anpassa sig till Stockholm City.

Faktum är att många sporter söker sig och anpassar sig till var publiken finns
och likaså gör nu Västerås MS med Västerås Motor Stadion.


Sveriges första Super special station !

I Rally VM körs publiksträckor i städerna där två förare möts på parallella banor i korta intensiva heat.
Till årets Rally Xplosion inviges Sveriges första permanenta Super Special bana. Här kan det erbjudas publikvänligt rally där publiken sitter på första parkett och ser allt. Täta kompakta, actionfyllda heat som tar ca två minuter.

Bygget pågår ständigt
Bygget har pågått flera år och fortsätter fler år till med att bygga om Västerås motorstadion till en komplett motorsportanläggning med den specialbyggda Super-Specialbanan för parallell/ duell-rally, rallysprint, rally-cross, folkrace, radiostyrd bilsport mm

När hela anläggningen är klar skall rally och rallycross-slingorna ha flera banalternativ, en planfri korsning, högmast-belysning, fasta TV kameraplatser och vara en arena som kan ta emot 10 000 personer.
Västerås motorstadion skall när den är helt färdigbyggd också ha ny entré och större depå.

Banan lockar Svenska Rally-eliten !
Den nya banan invigs i samband med Rally Xplosion nästa torsdag (26:e) och den har redan lockat till sig större delen av den svenska rallyeliten trots att anmälningstiden pågår till Söndag.

I klassen för fyrhjulsdrivna bilar finns bland de anmälda förarna den regerande Svenske Mästaren och fjolårsvinnaren Andreas Eriksson i sin WRC Ford Focus.
Xplosionvinnaren 2001 och 2002 Dick Wiksell Subaru Impresa WRC, Mats Thorselius Toyota Corolla WRC, Dick Larsson och Niclas Hägg I snabbaToyota Celica, Jörgen Edholm och Johan Oscarsson I potenta Gr A Fordar, fjolårstvåan Torbjörn Pahlin och forne Svenske Mästaren Patric Carlsson i Mitsubishi,

I den tvåhjulsdrivna klassen finns bland de anmälda självklart fjolårsvinnaren Lars Davidsson i Renault Kit Car, I mycket snabba VW Golfar finns Roger Enlund och ledarna av årets Back SM Micke Lundberg och Patrik Sjöberg. Förare som ifjol visade att de kan åka riktigt fort var Mattias Johanson Saab, Johan Eriksson Opel och Tobias Söderqvist Saab. Ur de lovande yngre gardet är Rickard Andersson Seat, Andreas Hovind Peugeot.

Actionfylld spänning i 2,5 timme !
På eftermiddagen kör max 24 förare i varje klass två kvalificerings åk varav det bästa räknas. De sexton snabbaste förarna är kvalificerade till elimineringsstegen som startar kl 18:00. Placeringen i kvalet styr hur sent i tävlingen föraren går in. Principen är, ju snabbare man är i kvalet, desto senare går man in i tävlingen.

Inledningsvis möts de fyra långsammaste 13 vs15 och 14 vs 16, vinnarna går vidare till omgång två och ställs mot varandra. Vinnaren går vidare till omgång tre där nu placering 10-12 kliver in i tävlingen. Så fortsätter det och en efter en försvinner.

Då principen är att du måste slå den som åker lika fort för att gå vidare så. Blir förarna tvungna till full attack och vi kommer att få se ca 40spännande heat.

Finalerna beräknas vara klara ca 20:30.

Välkomna

Media och information
Peter Lagerlöf