Mot historiskt storslam

Publicerad 2015-09-09

Sebastien Ogier på väg mot två nya titlar

Sebastian Ogier.

Succé på hemmaplan.

Nu kan VW bli historiska.

– Målet är att försvara våra titlar, säger Sebastien Ogier.

Volkswagen gjorde stor succé när rally-VM avgjordes hemma i Tyskland senast och tog samtliga pallplatser, nu har serien flyttat vidare och till helgens deltävling i Australien kan man vinna tre VM-titlar – märkes-VM, förar-VM och bäste kartläsare.

– Rally Tyskland var absolut fantastiskt och en av säsongens höjdpunkter. Vi vill naturligtvis följa upp det med nästa höjdpunkt, säger Ogier som har dominerat rally-VM de senaste åren.

– Det viktigaste målet är så klart att försvara våra titlar. Vi har ännu en matchboll i Australien. Liksom när det gäller konstruktörsmästerskapet kan vi också säkra titlarna för förare och co-drivers när flera tävlingar ännu återstår. Vi kommer att göra vårt bästa för att lyckas med det - helst med ett perfekt resultat för laget.

Historisk

I Australien har han också chansen att bli historisk, aldrig tidigare har mästerskapstitlarna avgjorts så tidigt på säsongen. Tillsammans med Julien Ingrassia har han 93 poängs försprång i mästerskapet och han måste ha en ledning med minst 84 poäng över Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila samt Andreas Mikkelsen i par med Ola Fløene. . Det är bara de tre paren, som alla kör för tyska Volkswagen som fortfarande har en chans att vinna VM 2015.

– Jag förväntar mig fler spännande fajter med mina teamkollegor i år. Vi åker "Down Under" med ett perfekt team-resultat i ryggen, säger fransmannen.

Älskar Australien

Ogier/Ingrassia behöver vara före Latvala/Antilla i mål för att säkra titeln, men ekipaget kan tappa nio poäng till Latvala/Anttila - skulle Latvala vinna räcker en andraplats och poäng i Power Stage för Ogier. Mikkelsen ligger 109 poäng har en matematisk än realistisk chans att ta titeln.

– Jag älskar Rally Australia. Det är en mycket speciell tävling, säger Ogier.

– Eftersom det är en tävling på andra sidan jorden är det litet mindre spektakel än i till exempel Volkswagens hemmarally i Tyskland. Det är mer intimt och jag gillar det. Dessutom är specialsträckorna i Australien väldigt trevliga att köra. Förra året blev en fantastisk duell mellan Latvala och mig och det var till slut bara 6,8 sekunder som skiljde oss åt.