Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid redo för rally

Parallellt med den europeiska premiären av uppdaterade Outlander Plug-in Hybrid visar Mitsubishi upp samma bil i rallykostym. En sådan skulle man ha.

Om du tycker att uppdaterade Mitsubishi Outlander PHEV (som vi redan har provkört), eller Plug-in Hybrid som den egentligen heter, är en riktig tuffing jämfört med hur den såg ut innan nya utseendet, då har du ännu inte sett rallyversionen. Här kan vi snacka om tuffing.

Mitsubishi har tagit produktionsbilen och modifierat generatorn och förbränningsmotorn, höjt markfrigången samt gett den bättre offroad-egenskaper, bland annat genom att smacka på rejäla hjul.

Denna japanska laddhybridkärra ska nästa månad, närmare bestämt 22-29 oktober, deltaga i cross country-rallyt Baja Portalegre 500 i Portugal. Bakom ratten kommer ingen mindre än japanen Hiroshi Masouka att sitta, vinnare av Dakarrallyt två gånger på raken – 2002 och 2003 i en Mitsubishi Pajero.

– Som ni känner till så har Outlander PHEV fått positiva recensioner både i Japan och Europa för sina mjuka och stabila köregenskaper. För en laddhybrid som vår Outlander PHEV, kräver denna tävling de högsta nivåerna av drivmotorer och batterikapacitet. Med många konkurrenter i årets Baja Alegre 500, drivs jag av att visa Outlander PHEV:s kapacitet när det kommer till kördynamik och hållbarhet. Det är också ett bra tillfälle att visa vår ständiga utveckling av laddhybridtekniken, säger Hiroshi Masouka som också är teamchef.