Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

DUELL-RALLY MED SVENSKA ELITEN I VÄSTERÅS !

Rally Xplosion satsar på rally för publiken !
Nu på torsdag den 26:e smäller det igen på Västerås Motorstadion då årets upplaga av Rally Xplosion körs. I år kör man för första gången på den nya ”Super Special”/ parallell-banan. Tävlingen har lockat ett startfält på mycket hög nivå vilket lovar publiken en mycket spännande och actionfylld kväll.

Ny Super Special-bana
Hur tävlar man i Rally Xplosion ?
-Jo det är vad som kallas för ”Super special” när det körs i Rally VM.
Två förare startar samtidigt på två parallella slingor och kör ett varv (ca 800 meter), efter nästan ett varv växlar man spår med hjälp av en ny bro och kör varv två. Då körtiden är så kort som strax över minuten finns det bara ett läge MAXIMUM ATTACK ! och inga misstag.

Lätt för publiken
En stor del av vår publik har normalt svårt att ta sig ut till de sedvanliga specialsträckorna i skogen och tvingas ofta därför till start & målplats eller i bästa fall en publikplats. Även om vi försöker underlätta för publiken i skogen på ”vanliga” rallyn så är det svårt att följa spänningen hela tiden. Säkerheten för publiken är också svårt att helt garantera även om Vi arbetar hårt för att förbättra även den.

Rally Xplosion är spännande, säkert och publiken kan följa allt som sker och även tala med förarna mellan heaten om de vill.

Rally och välgörenhet !
Det krävs mycket hjälp med ett arrangemang av den här storleken. Lions Västerås hjälper till med parkering och entré. På det viset hjälper vi samtidigt till att bidra till Lions verksamhet.

Rally Xplosion är 2000-talets motsvarighet till Romarnas gladiatorspel
En annan nyhet till i år är att en ny utslagsstege används som skall främja jämna och spännande heat hela kvällen. Självklart körs Rally Xplosion i cupform, det betyder att vinnaren går vidare till nästa omgång, förloraren är utslagen, det är alltså vinna eller försvinna som gäller.

Under förmiddagen kör förarna två träningsåk.
Efter lunch körs sedan två kvalificeringsåk, varav det snabbaste räknas. De sexton snabbaste förarna i respektive klass är kvalificerade för huvudtävlingen som startar kl.18:00.

Placeringen i kvalet styr hur sent  i tävlingen föraren går in. Principen är, ju snabbare man är i kvalet, desto senare går man in i tävlingen.

Inledningsvis möts de fyra långsammaste 13 vs15 och 14 vs 16, vinnarna går vidare till omgång två och ställs mot varandra. Vinnaren går vidare till omgång tre där nu placering 10-12 kliver in i tävlingen. Så fortsätter det.

Vi kommer att få se snabbare och snabbare heat ju längre kvällen lider. Det är alltså bäddat för spänning hela kvällen för både publik och förare.

För att bättra på det ytterligare för publiken så gäller bäst av tre heat eller två vinster mot motståndaren när det är dags för semi-finaler och finaler. Vi får alltså se mer av de allra snabbaste förarna.

Två eller fyra hjul som driver !
Tävlingen körs i två bilklasser, två & fyrhjulsdrivna bilar. I den tvåhjulsdrivna klassen är hela sexton olika bilmodeller anmälda och i den fyrhjulsdrivna klassen finns åtta olika modeller och sex av dem är WRC bilar.

Prestigekamp i fyrhjulsdrivet !
2001 och 2002 vann Dick Wiksell och 2003 vann Andreas Eriksson. I år är ytterligare några toppåkare på plats så nu blir det ännu tuffare. Regerande Svenske Mästaren Andreas Eriksson Nynäshamn är titelförsvarare i sin Focus WRC Andreas utmanas av bl.a Dick Wiksell Uppsala Subaru WRC (ligger fyra i årets SM) Mats Thorselius Uppsala Toyota Corolla WRC (SM tvåa 2003, ligger trea i år), Dick Larsson Rasbo i Toyota är sprintspecialist med flera SM guld i backe Toyota Celica åker också Niklas Hägg Hälsinge (3:a i Back SM 2003). I snabba WRC Fordar kommer Per-Åke Ring Valdemarsvik, och sprintspecialisterna Jörgen Edholm Stugun och Johan Oscarsson Eskilstuna. I snabba grupp N Mitsubishis kommer fjolårstvåan Torbjörn Pahlin (SM femma i år) och Patric Carlsson Nyköping (flerfaldig SM-medaljör)
 
Supercup mästaren mot sprinteliten tvåhjulsdrivet !
Den tvåhjulsdrivna klassen kan inte kallas något annat än ett getingbo. -Vi är minst sagt optimistiska om att kunna ge publiken rally-underhållning med så jämna och mycket spännande heat som vi önskar.

Den nykorade Supercup Mästaren Jonas Wigren Norrköping i sin Toyota ställs mot större delen av toppåkarna i Back SM och andra fortåkare såsom: Fjolårsvinnaren Lars ”Ludde” Davidsson Enköping i sin udda Renault 19 Kit car. Patrik Sjöberg Örnsköldsvik VW Golf (Ligger 2:a i årets och var 2:a  i 2003-års Back SM). Micke Lundberg Gävle VW Golf ((ligger 3:a i årets och var 4:a i 2003-års Back SM), Roger Enlund Västerås i en av Sveriges snabbaste grupp H Golfar. Göran ”lillen” Andersson Tjust i en Volvo 740 (5:a i årets Back SM), Rickard Åndberg Nyköping Opel Corsa (6:a i årets Back SM). Lars-Åke Wallin Västerås Ford Escort (9:a i årets Back SM), Ilpo Sälinen Sandviken Opel (10:a i årets och 7.a i fjolårets Back SM)

Lägg därtill ett koppel fortåkare med potenta bilar som kommer att utmana såsom fjolårstvåan Johan Eriksson Ludvika Opel Kadett. Vinnaren 2000-2002 Tommy Högström MK Rimo i en lånad Peugeot Tobias Söderqvist Årsunda i SAAB 9-3 (ex Torgny Mogren bil) Andreas Hovind Enköping också han i Peugeot Rickard Andersson Eskilstuna i Seat Niclas Lundkvist Eskilstuna i Volvo 240

Amazonen och V4:an på plats även i år !
Taxinges Tony Berglunds Amazon och Danne Gustafsson Rasbo i Saab V4 väckte publiken sympatier ifjol. De bägge finns på plats även i år och skall försöka slå sig in i huvudtävlingen.

Tider
Träning                                         11:30
Kvalificering                                   15:00
Förarprofilering                              17:30
Start huvudtävling                         18:00

Kom i tid !
För att undvika trafikkaos så uppmanar vi publiken att komma i tid.


Välkomna till årets folkfest på
Västerås Motorstadion torsdag 26/8